עריכת צוואה באופן עצמאי בישראל – חסרונות ויתרונות

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

עריכת צוואה היא צעד מכריע בהבטחת חלוקת הנכסים שלנו לאחר פטירתנו, על פי רצוננו. כל אחד ואחת מאתנו יכול, על פי החוק בישראל, לערוך ולהכין את צוואתו באופן עצמאי, ללא עזרתו של עורך דין.

אפשרות זו נראית נוחה וחסכונית, אך חשוב מאד להכיר את כל היתרונות והחסרונות של עריכת הצוואה העצמית.

על ידי בחינת היתרונות והחסרונות, נוכל לקבל הבנה טובה וידע רב יותר על ההשלכות שבעריכת צוואה לבד, ולהחליט החלטה מושכלת, כזו שתהיה המתאימה לכם ביותר.

 

חסרונות עריכת צוואה עצמאית

  • היעדר מומחיות משפטית – ללא ידע משפטי מתאים, אנשים עלולים לעשות טעויות שעלולות לסכן את תקפותה ו/או אכיפתה של הצוואה. קיימות דרישות משפטיות שיש לעמוד בהן, כדי שצוואה תהיה תקפה. אי עמידה בדרישות החוק הללו, בעת עריכת צוואה באופן עצמאי, עלול להפוך את המסמך לפסול וליצור סיבוכים. עורך דין המתמחה בתחום הצוואות יעמיד לרשותכם את הידע והניסיון שלו, על מנת להבטיח כי כל ההיבטים הדרושים יכוסו באופן מקיף.
  • מיסים – חוקי מס הירושה בישראל עלולים להיות מורכבים. לא כולנו מכירים או מודעים לחלוטין להשלכות חוקי המס על יורשים בצוואה ולהשליך כמובן גם על ערך העיזבון. ליווי מקצועי של עורך דין, יעזור לכם לוודא שכל אחד מהיורשים יזכה לקבל בבוא העת את החלק המיועד לו, ללא מיסוי מיותר.

יתרונות עריכת צוואה עצמאית

  • חיסכון בעלויות – לא כולנו בעלי ממון נזיל, ולמען האמת רוב האנשים מכלכלים צעדיהם בזהירות, במיוחד בכל הקשור להוצאת כספים. שכר טרחת עורך דין עלול להיות גבוה, ואפילו להשתנות תוך כדי עריכת שינויים בצוואה. אנשים שעורכים את צוואתם באופן עצמאי חוסכים בעלויות הללו.
  • פרטיות – עריכת צוואה באופן עצמי שומרת אצל המוריש את המידע הרגיש הנוגע לחייו הפרטיים והפיננסיים. כשעורכים צוואה מול עורך דין, נאלצים לחשוף פרטים אישיים מוכמנים, מידע פיננסי ועוד אחרים לצד שלישי, ויש שחשיפה שכזו לא נוחה להם והם יעדיפו להימנע ממנה.
  • שליטה וגמישות – כתיבת צוואה עצמאית מאפשרת למוריש לשלוט שליטה מלאה על תוכנה. הוא יכול להחליט מה ואת מי לכלול בה ומצד שני הוא יכול בכל עת, לעדכן את הצוואה מבלי לערב איש בעדכון. להחליט את ההחלטות באופן אישי, מבלי להיות מנוהל או מוכתב על ידי לוח הזמנים של עורך הדין.

סיכום הכנת צוואה באופן עצמאי

עריכת צוואה באופן עצמאי מציעה אמנם חיסכון בעלויות סודיות וגמישות, אך היא כרוכה גם בסיכונים אותם כדאי להכיר. 

הדרישות המשפטיות, המיסוי והגנה מפני מחלוקות פוטנציאליות – יכוסו כולם רק במקרים בהם יפנה האדם, לצורך עריכת צוואתו, לעורך דין הבקיא בתחום לפני ולפנים, על מנת להבטיח כי רצונו האחרון יכובד כפי שרצה ותהליך העברת עיזבונו יתנהל בצורה יעילה, חלקה וחוקית.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות