הסכם לחיים משותפים

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

בני-זוג ידועים בציבור שאין ביניהם כוונה להינשא זה לזו רשאים אף הם להסדיר את מערכת היחסים ביניהם במסגרת הסכם שייקרא הסכם לחיים משותפים אשר יחיל עליהם את כל העניינים שבני-הזוג יבקשו להחיל על עצמם, בין באשר לענייני הרכוש ובין באשר לעניינים נוספים.

מאפייניו של ההסכם לחיים משותפים דומים לאלו של הסכמי ממון ונועדו למטרה זהה – לקבוע כבר עתה את הדין באשר לכל העניינים אותם מבקשים בני-הזוג להסדיר בהסכם ולמנוע כבר בשלב עריכת ההסכם את כל המחלוקות שעשויות להתעורר בעתיד אם וכאשר יחסיהם ייקלעו למשבר. בתוך כך, יכולים בני-הזוג לקבוע אף את האופן בו יחסיהם יגיעו אל קיצם והמועד בו יחילו את הוראות ההסכם.

לעומת זאת, בשונה מהסכם ממון בין בני-זוג נשואים הטעון אישור בפני ערכאה שיפוטית לצורך מתן תוקף של פסק דין להוראותיו, אין הכרח להביא את ההסכם לחיים משותפים לאישור בית המשפט, והסכם לחיים משותפים מחייב את הצדדים כבר למן חתימתו. יחד עם זאת, ניתן להביא הסכם לחיים משותפים לאישור בית המשפט לענייני משפחה והדבר אף מומלץ לצורך השגת עליונותו של ההסכם.

בני-הזוג ייטיבו לעשות אם יפנו לייעוץ משפטי אצל עורך דין הבקיא בתחום על מנת שיערוך הסכם יסודי אשר ייתן מענה לכל הסוגיות, אף לאלו שעשויות להתעורר בעתיד וכן על מנת שעורך הדין ייצגם בבית המשפט לענייני משפחה במידה והצדדים יחליטו לאשר את ההסכם.

מה ניתן להכיל בהסכם לחיים משותפים?

הסכם כשמו כן הוא, והוא מוסכם על שני הצדדים. לכן, כל דבר שיבקש מי מן הצדדים להכיל בו, הרי שהוא בר-ביצוע.

כדאי ואף מומלץ להכיל בהסכם סעיפים המבקשים להבהיר את התנהלותם הכלכלית והכספית של בני הזוג במהלך יחסיהם המשותפים, כמו גם מה הם מבקשים לעשות אם וכאשר מערכת היחסית שביניהם תיקלע למשבר והם יבחרו להיפרד.

לשם ההמחשה, במסגרתו של הסכם חיים משותפים, יכולים בני הזוג לקבוע מה תהיה תרומתו של כל אחד מן הצדדים לתא המשפחתי, להוצאות משק הבית, וכן להוסיף ולקבוע מה תהיה התמיכה של אחד מן הצדדים בצד השני במקרה של פרידה. כיצד תהיה חלוקת הרכוש ביניהם בין אם רכוש נפרד ובין אם רכוש משותף.

מי רשאי לערוך הסכם חיים משותפים?

שאלה שלמרבה הצער מצריכה הבהרה גם היום במדינת ישראל; הסכם חיים משותפים מתייחס לכלל הזוגות, לרבות זוגות חד-מיניים.

אין שום מניעה שייערך הסכם ושיוגש ההסכם לחיים משותפים לאישורו של בית המשפט לענייני משפחה.

האם חובה עלי לערוך את ההסכם עם עורך דין?

נבהיר כי אין שום חוק המורה על בני זוג לערוך הסכם חיים משותפים יחד עם איש מקצוע משפטי. זאת בדומה לכך שההסכם איננו מחויב באישורו של בית המשפט (אם כי זה מומלץ).

כן מומלץ לערוך את ההסכם יחד עם עורך דין משפחה אשר יבחן מגוון תרחישים שונים שלעתים קרובות אינם עולים בדעתם של בני הזוג. היבטים הנוגעים להווה והיבטים הנוגעים לעתיד, תרחישים וסיטואציות שונות העלולות להציף אתגרים ומחלוקות ועוד.

אם ובמידה בני הזוג אכן ייקלעו למשבר עתידי, הרי שההסכם ינוסח באופן דינמי ומפורט, באופן המותאם למשברים שונים ותרחישים משתנים.

 

התייעצו עם משרדנו

כאמור, בני-הזוג ייטיבו לעשות אם יפנו לייעוץ משפטי אצל עורך דין הבקיא בתחום על מנת שיערוך הסכם יסודי אשר ייתן מענה לכל הסוגיות, אף לאלו שעשויות להתעורר בעתיד וכן על מנת שעורך הדין ייצגם בבית המשפט לענייני משפחה במידה והצדדים יחליטו לאשר את ההסכם.

בכל שאלה והתייעצות, אנו מזמינים אתכם להשאיר למשרדנו פניה באתר או ליצור עמנו קשר טלפוני.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
תחומי שירות

נגישות