מהי חשיבות תפקידו של עורך דין גירושין? וכיצד הוא יכול לסייע?

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

החשיבות של עורך דין גירושין היא רבה ביותר, החל משלב הייעוץ ועד למתן התוקף המשפטי להסכם הגירושין הניתן על-ידי בית המשפט.

אנו נוהגים לומר במשרד כי גם אם אדם מהרהר בדבר גירושין או בנקיטת ולו פעולה אחת הנוגעת לנישואיו, הרי שמוטב לו לפנות לעורך דין ולטכס עצה. כלל ברזל הינו כי כל פעולה ופעולה, ולו הקטנה ביותר, מביאה עמה השלכה משפטית כזו או אחרת.

עורך דין דיני גירושין מטפל בכל הסוגיות הנוגעות לדיני המשפחה החל בילדים, כלה בחלוקת רכוש, משאבים, פירוק שיתוף על נכסים ועד למתן הדעת עבור נושאים בעלי מורכבות גבוהה הנובעים מאורח חייהם של בני הזוג. מה עתיד להמשיך ולהתקיים? מה עתיד להיפסק? כיצד עושים זאת בהסכמה ותוך הגעה אל עמק השווה?

על אדם המבקש להתחיל בהליך הגירושין, להתייעץ עם עורך דין ולהבין היטב את ההשלכות של כל אחת מן הפעולות שיעשה. לעתים, די בפעולה מסוימת על מנת שהיא תהא בעוכרנו.

לדוגמה: לקוחות ששאלו אותנו: 'אני שוקל לצאת היום מהבית. כבר לא בא לי להישאר שם יותר'. אמנם זה מותר, ואין כל איסור לצאת מן הבית, אך לאקט שכזה ישנה השלכה וישנה משמעות בעת שניגשים להליך המשפטי.

גם הודעת וואטסאפ 'אני רוצה להתגרש' מביאה עמה משמעות משפטית ולעתים אף מכריעה.

מאיזו פעולה כדאי להימנע מלעשות בדירה המשותפת? ברכוש המשותף? בכספים? 'העלמת כסף' או רכוש ולו אם הדבר נעשה לרגע אחד מתוך סערת רגשות, יכולה להביא עמה השלכה משמעותית ונזק עצום למשל חשיבותו של עורך דין גירושין ניכרת אם כן כבר מן הרגע הראשון.

ביחד, נבחן איזו פעולה תשרת אותנו נאמנה בתהליך ואיזו לא.

הבחירה שבין בית הדין הרבני לבין בית המשפט לענייני משפחה

ישנו 'מרוץ סמכויות' שאמנם איננו מוכרז הלכה למעשה אך הוא שריר וקיים, בין בית המשפט לענייני משפחה לבין בית הדין הרבני.

פנייה לעורך דין לענייני גירושין תוכל להתוות את הדרך לבחירה בערכאה המשפטית העדיפה עבור האדם המבקש להתגרש. יתרה מזאת, נדגיש כי הראשון שעושה את המהלך ופונה לערכאה משפטית מסוימת, הרי שיתר התהליך אף הוא יתבצע באותה הערכאה המשפטית.

ניתן לומר כי התחלת התהליך בערכאה משפטית מסוימת, יכולה להביא עמה משמעויות לעתים אף מכריעות בתוצאות ההליך המשפטי. לא דומה המקרה בו אדם בנסיבות ספציפיות, יפנה לבית הדין הרבני למקרה ובו אדם בנסיבות דומות מאוד, יפנה לבית המשפט לענייני משפחה. התוצאה יכולה להיות שונה לחלוטין.

יש בדוגמה זאת כדי להמחיש את הדחיפות הקיימת בהתייעצות מוקדמת ככל הניתן עם עורך דין ולו עבור הצעד הראשון.

בחינת המשך התהליך וליווי אל עבר הסכם

לאחר הייעוץ הראשוני, הכדור נמצא בידיכם ובידי בן או בת הזוג. מה עושים הלאה? האם הולכים אל עבר ההליך המשפטי? או שמגיעים להסכמות משותפות ומוצאים את עמק השווה?

במידה והצד השני נכון להידברות, ומראה רצון לקידום התהליך אל עבר הסכם גירושין, אנו יכולים לומר כי מדובר יהיה בתהליך מהיר, קל ופשוט הרבה יותר.

כל עורך דין גירושין ימליץ על תהליך הדרגתי גם אם הוא עובר במהירות ובאופן חלק. אנו מתקדמים עקב לצד אגודל, נושא אחר נושא. בוחנים כל סוגיה על מהותה והשפעתה על עתיד שני הצדדים.

באופן הדרגתי, נבנה טיוטת הסכם. במידה והתהליך מתקיים כאשר רק צד אחד נוכח, הרי שנעביר את ההסכם לעיונו של הצד השני, נבחן את הסעיפים, נסבירם לעומקם ונפעל למען הסכמה משותפת.

מהי חשיבות תפקידו של עורך דין גירושין? וכיצד הוא יכול לסייע?

מה עושים כאשר הצד השני לא מוכן להידברות?

במידה ויתברר שאין לנו פרטנר בצד השני להידברות, ושאין כל שפה משותפת בשלבים הראשונים של התהליך, הרי שמתפקידו של עורך דין גירושין הוא גם להמליץ על הדרך הארוכה יותר, אך הבלתי נמנעת – הגשת תביעה לבית המשפט.

כפי שנאמר לעיל, ישנה חשיבות מכרעת להקדים ולפנות לבית המשפט, שכן זכות הראשונים באשר לערכאה המשפטית, היא זו שתקבע היכן התהליך ימשיך.

ניתן לומר למשל, כי אם ללקוח או ללקוחה יש הוכחות מוצקות בדבר אי-נאמנותם של בני / בנות הזוג, הרי שנמליץ לפנות לבית הדין הרבני. נזכור כל עת, שגם הצד השני ייתכן ומצוי במרוץ ומי שיקדים ויפנה ראשון, הוא יהא זה שידו על העליונה.

בעוד שבית המשפט לענייני משפחה מייחס חשיבות פחותה לאי-נאמנות, הרי שבית הדין הרבני נותן לכך משקל רב יותר.

הפניה לבית המשפט כוללת אף היא ייעוץ וליווי צמוד ע"י עורך דין; תדרוך בטרם ההגעה לבית המשפט, התייחסויות חשובות, הערות מה ניתן לומר ומה לא, מה מומלץ לומר ומה לא, הדרכה וליווי צמודים לכל אורך שלבי הדיון.

מתפקידו של עו"ד גירושין להסביר ללקוחותיו את משמעותו של ההליך המשפטי, אופיו של מעמד זה ועד לקבלת פסק הדין וסגירת התיק.

לסיכום

עד לקבלתו של פסק הדין, יש ללקוח ולעורך דינו לענייני גירושין כברת דרך משותפת וארוכה לעשות. לעתים מדובר אף בתהליך של מספר שנים, לעתים אף מדובר בייעוץ מתמשך על-פי צורך גם לאחר הגירושין.

הליווי הינו אישי, מדובר בתהליך אמוציונלי לא פעם, תהליך הדורש התייעצויות שוטפות וקבלת הכוונות ועצות אף בזמן אמת.

מטרתנו היא לנסות ולקדם את התהליך בזמן הקצר ביותר, תוך שאיפה להבנות ברורות ומסודרות, יציאה לדרכים נפרדות בדרכי נועם.

בכל עת, תדעו מהו הצפי לקראת התהליך הבא, מה התהליך הנדרש, היבטים חשובים והכוונות על-פי צורך ובהתאם לנסיבות.

התייעצו עם משרדנו

עתה לאחר שהסברנו את חשיבות תפקידו של עורך דין גירושין בתהליך, אנו במשרד עורכי דין דן לימור מזמינים אתכם לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני.

בכל שאלה והתייעצות, הינכם מוזמנים ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר. נשוב אליכם בהקדם האפשרי.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות