הסדר איזון משאבים בין בני הזוג

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

הסדר איזון משאבים אשר נקבע במסגרת חוק יחסי ממון ביקש לעגן את הלכת השיתוף במסגרת חקיקתית ומוחל על בני-זוג שנישאו לאחר ה- 1.1.1974. על פי הסדר איזון המשאבים כל הרכוש אשר צברו בני-הזוג במהלך הנישואין הינו רכוש משותף. לעומת זאת, נכסים שנקבעו במפורש כנכסים שאינם ברי איזון אשר לא יחולקו בין בני-הזוג, לרבות ובפרט נכסים עליהם הסכימו בני-הזוג שלא יאוזנו, נכסים שקיבל אחד מבני-הזוג לפני הנישואין, נכסים שנתקבלו במתנה או בירושה, גמלה מהמוסד לביטוח לאומי או פיצויים בגין נזקי גוף.

בשונה מהלכת השיתוף והאפשרות לדרוש את חלוקת השיתוף בכל רגע נתון ובאופן המיידי, הסדר איזון המשאבים לפי חוק יחסי ממון באשר לזוגות שנישאו לאחר ה-1.1.1974 אינו מקנה זכות לדרוש את חלוקת הרכוש באופן מיידי. זכותו של כל אחד מבני-הזוג הינה זכות נדחית. אך יחד עם זאת, אם בעבר ניתן היה לדרוש את חלוקת הרכוש רק במועד פקיעת הנישואין הרי שלאחר התיקון לחוק בשלהי שנת 2008, תחולת הסדר איזון המשאבים יכולה להיעשות אף בטרם פקעו הנישואין, בהתקיים אחד מהתנאים הקבועים בחוק.

התיקון לחוק שנתווסף בשלהי שנת 2008 מעניק יותר כוח לערכאה השיפוטית אשר תידרש להכריע בתביעה לחלוקת רכוש ובסמכותה לקבוע, כי רכוש משותף יחולק בין בני-הזוג שלא בחלקים שווים ובלבד שמתקיימות נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת. כך לשם המחשה, עשויים במקרה אחד בעל שהתבטל במהלך הנישואין מעבודה ותרומה לתא המשפחתי במהלך הנישואין ואישה שבגדה בבעלה וקיימה חיים כפולים עם גבר אחד להפסיד מחלקם ברכוש המשותף.

זוגות המעוניינים לסטות מהסדר איזון המשאבים הקבוע בחוק ולהשיג וודאות רבה יותר באשר לרכוש המשותף והנפרד שבבעלותם, רשאים לערוך ביניהם הסכם ממון בכתב ולהביאו בפני בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני לצורך אישור ומתן תוקף של פסק דין להוראותיו, במסגרתו יחילו על עצמם בני-הזוג את הסדרי הרכוש בהם בני-הזוג מעוניינים.

רוצים לשאול שאלה, להעיר או להוסיף תגובה? נשמח להשיב לכם במהרה. צרו קשר וכתבו לנו באתר או כנסו וכתבו לנו בעמוד הפייסבוק ופנייתכם תיענה בהקדם.

חשוב: האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי פרטני ומעמיק ואינו מהווה תחליף לו. כל המסתמך על המידע המופיע באתר מבלי לקבל ייעוץ משפטי פרטני ומעמיק עושה זאת על אחריותו בלבד.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
תחומי שירות

נגישות