סמכויותיו של בית המשפט לענייני משפחה

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

בית המשפט לענייני משפחה הוא הערכאה המשפטית הדנה בכל הנוגע לענייני דיני משפחה בישראל. למעט תביעות העוסקות בענייני נישואין וגירושין בין בני זוג יהודים, בית המשפט לענייני משפחה הוא בעל סמכות מקבילה לבית הדין הרבני. במקרים בהם בני הזוג "מעורבים" שנשאו בנישואין אזרחיים, בית המשפט לענייני משפחה בעל סמכות ל"התרת נישואין" תחת נוהל מסוים.

לבית המשפט לענייני משפחה תפקידים משמעותיים וחיוניים בפתרון סכסוכים, מזונות, אפוטרופסות, אימוצים, תביעות אבהות ועיזבונות. בסמכות בית המשפט לענייני משפחה להפעיל שלל סמכויות לשם אבטחת זכויותיו של בן משפחה בתוך התא המשפחתי. סעיף 2 בהגדרות חוק בית משפט לענייני משפחה, התשנ"ה – 1995, מגדיר את המושג "בן משפחה" הרשאי להגיש תביעות לבית משפט זה. באותו חוק נקבע גם שכלל הטיפולים בכל הסכסוכים שבין בני אותו תא משפחתי, ידונו בפני אותו שופט ובאותה ערכאה.

גירושין ופירוד

תביעה לגירושין מוגשת לבית הדין הרבני. תביעות לאחריות הורית, מזונות, חלוקות רכוש, נחשבות אף הן לתביעות גירושין על שום הקשר החד משמעי בינן לבין הליך הפרידה והגירושין, והן מוגשות לבית המשפט לענייני משפחה.

בכתב התביעה מציינים את פרטי בני הזוג וילדיהם (אם ישנם), וחובה לציין אם הוגשה תביעת גירושין גם לבית הדין הרבני, ואם כן יש לציין את מספר התיק. כלומר, מדובר כאן בהליכים מקבילים בין בית הדין הרבני לבית המשפט לענייני משפחה.

במקרה של סמכויות מקבילות בית המשפט לענייני משפחה ובתי הדין הרבניים) נתונה הרשות לצדדים לבחור את הערכאה שתדון בעניינם (לקריאה בהרחבה אודות מרוץ הסמכויות שבין בית הדין הרבני לבין בית המשפט לענייני משפחה).

אחריות הורית

בעבר הלא כל כך רחוק, נהוג היה לכנות זאת "משמורת" כלומר, מי מההורים יזכה לגדל את ילדו ומי מהם יזכה להסדרי ראיה בלבד.

ניתן להגיש לבית המשפט לענייני משפחה תביעה להחזקת ילדים וחלוקת זמני שהות. עקרון טובת הילד, יהיה השיקול העיקרי בהחלטת בית המשפט לענייני משפחה.

אלימות במשפחה וצווי הגנה

על פי חוק למניעת אלימות במשפחה תשנ"א- 1991 בית המשפט לענייני משפחה מוסמך לתת צווי הגנה ולנקוט צעדים נגד אלימות במשפחה. 

זאת על ידי מתן צווי מניעה והטלת הגבלות על מגע.

גישור ויישוב סכסוכים

על פי חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, תשע"ה-2014 אחת מסמכויותיו המרכזיות של בית המשפט לענייני משפחה היא יכולתו לעודד גישור ושיטות חלופיות ליישוב סכסוכים בטרם הפנייה להתדיינות.

מטרת חוק זה לסייע ליישב סכסוכים משפחתיים בהסכמה ובדרכי שלום, באמצעות ישיבות גישור בהנחיית מגשרים מטעם בית המשפט.

אימוץ

אימוץ הוא הליך המקנה לאדם מעמד חוקי של הורה על ילד שנולד לאנשים אחרים. על פי חוק אימוץ ילדים, תשמ"א-1981 בית המשפט המוסמך לעניין חוק זה הוא בית משפט לענייני משפחה.

(תיקון מס' 1) תשנ"ה-1995 בית המשפט בוחן את המשפחות המועמדות לקחת את הילד תחת חסותן למשך תקופה בת 6 חודשים בה גורמים שונים כגון פסיכולוגיים ועובדים סוציאליים מלווים את המשפחה ואת הילד כל זאת על מנת להבטיח שתשמרנה זכויות הילד ויזכה לסביבה משפחתית הולמת.

סיכום

בית המשפט לענייני משפחה הוא הערכאה המשפטית העיקרית העוסקת בתחום המשפחה בישראל.

לבית המשפט לענייני משפחה סמכויות משמעותיות לטפל במגוון רחב של נושאים בדיני משפחה, כגון תביעות להתרת נישואין, אבהות, תביעות למינוי אפוטרופוס לחסוי, אימוץ ועוד.

אנו במשרד עורכי דין דן לימור מתמחים בליווי משפטי בתחומי הגירושין והמשפחה, ונשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה והתייעצות.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות