שינוי או ביטול צוואה

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

בהתאם לעיקרון החופש לצוות – אדם שערך צוואה אינו כבול לאמור בה ותמיד עומדת לו האפשרות לבטל צוואתו או להשמידה, לשנותה או לערוך צוואה חדשה. מכל מקום הוראת החוק קובעת בצורה מפורשת, כי הצוואה המאוחרת בזמן היא הגוברת, בכפוף לכך שלא נפלו בה פגמים.

על מנת שצוואה תהא תקפה עליה לעמוד בדרישות הקבועות בחוק הקובע ארבע דרכים לעשייתה: 

  • צוואה בכתב יד – צוואה בכתב ידו של המנוח / המצווה עצמו. הוא זה שעורך וכותב את הצוואה. באפשרותו לערוך את הצוואה לבדו, ובתנאי שרשם אותה בכתב ידו על הדף. ביכולתו של כל אדם לכתוב את רצונו האחרון שיתממש לאחר פטירתו.
  • צוואה בפני עדים – כצוואה הנחשבת לאפקטיבית ביותר, והיא נערכת לרוב בליוויו וייעוצו של עורך דין ירושה. אין כל חובה שאחד מהעדים יהיה עורך דין או שעורך דין יערוך את הצוואה, אך לרוב צוואה בפני עדים תבוצע במתכונת זו כאשר המצווה מביא עמו 2 עדים החותמים ומאשרים את חתימתו של המצווה בפניהם. אותם העדים, מכשירים למעשה את אמיתותה של הצוואה.
  • צוואה בפני רשות – צוואה המתקיימת אל מול גורם משפטי סמכותי המאשר את הצוואה שנערכה על-ידי המצווה. חשוב לציין כי השופט איננו מעניק לנו ציון על איכות הצוואה, ניסוחה, ואין זה תפקידו. כשופט הוא אך ורק מאשר כי אותו אדם היה בפניו והצהיר כי מסמך זה הינו צוואתו.
  • צוואה בעל-פה – צוואה זו הינה בעלת תוקף קצר העומד על 30 יום בלבד. זאת כיוון שהיא יכולה להיערך רק על-ידי אדם שחש כי הוא מצוי ברגעיו האחרונים. דוגמה לכך היא אדם על ערש דווי השוכב על מיטתו, ומכתיב את צוואתו בעל-פה לרופא ואחות המזדמנים אל המקום. חשוב להדגיש ולחדד כי צוואה זו הינה בעלת תוקף קצר, וזאת לאור הנסיבות המיוחדות שהובילו את המצווה לערוך את צוואתו.
 

שינוי וביטול צוואה

כשם שעשיית הצוואה אפשרית רק באחת הדרכים הקבועות בחוק, כך גם שינויה או ביטולה. 

לצורך ההמחשה, אדם המבקש לבטל את צוואתו חייב לעשות כן באחת הדרכים הנ"ל. כך למשל, רשאי המצווה להצהיר בכתב ובפני שני עדים על רצונו בביטול הצוואה.

יחד עם זאת, למצווה עומדת האפשרות להשמיד את הצוואה שעשה. השמדת הצוואה, בכל דרך ו/או צורה מקימה חזקה, כי בהשמדתה ביקש המצווה לחזור בו מהוראותיה ולבטלה.

האם לא ניתן לשלב שינוי צוואה באמצעות נספח שינויים?

ישנם המבקשים לשלב שינויים קטנים בצוואה, בין אם להגדיל או להקטין את חלקו של יורש אחד על חשבונו של יורש אחר, אם לאזן בחלקים שווים, או לשלב תנאים כאלו ואחרים לקיום אי אלו סעיפים בצוואה. הנסיבות כמובן הן רבות ומשתנות, כשם שכל אדם ואדם מביא עמו עולם שלם.

הדרך לשנות את הצוואה, משמעותה כפי שנאמר קודם לכן, היא למעשה להכין צוואה חדשה.

איננו מדברים במובנים של שינוי המוחל על גבי הצוואה הישנה. דרך שבה אני נוהג להקביל זאת: לא ניתן לצרף 'נספח שינויים' כפי שנהוג בחוזה מכר מקבלן.

עלינו לערוך את הצוואה בשנית, בדיוק כפי שעשינו בפעם הראשונה.

ישנה משמעות עצומה לתאריך שבו נערכה הצוואה, כיצד היא נעשתה, האם נערכה בדרכים שמנינו קודם לכן. על-פי אותו ההיגיון בדיוק, אותה הוספה או גריעה של יורש או של סעיף כזה או אחר, נדרשים בדרך של עריכת צוואה חדשה.

המשמעות של עריכת הצוואה עם עורך דין

לצד העובדה שעורך דין ירושה וצוואה יכול לאמת את מידת אמינותה של הצוואה, ולבחון ולהצביע על כשלים טכניים כאלו ואחרים; הרי שתפקיד נוסף הוא לבחון את פרטיה של הצוואה ואם היא אכן משקפת כל היבט והיבט מטעם המצווה.

אין המטרה כמובן חלילה להשפיע על דעת המצווה, כי אם להצביע על נקודות חסרות, 'שטחים אפורים' שעלולים להוביל למחלוקות עתידיות ועוד.

במשרד עורכי דין דן לימור, נשמח להציע לכם מעטפת משפטית מלאה ויחס אישי המלווה אתכם לכל אורך גיבושה של הצוואה. המטרה היא להבטיח כי הצוואה אכן תשקף בכל סעיף ותת-סעיף את רצון המצווה, בניסוח ברור, נהיר ומובן.

לקבלת מידע נוסף מטעם משרד עורכי דין דן לימור על שינוי צוואה או ביטולה, ניתן ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
תחומי שירות

נגישות