נכסים שמחוץ לעיזבון

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

ישנם נכסים שאינם מנכסי העיזבון, כלומר לא יחולקו בהתאם לאמור בצוואה או בחוק הירושה, אלא בהתאם להוראות שניתנו שנים רבות לפני כן, אשר ספר רב אם מישהו זכר לעדכנן.

על פי חוק הירושה הוצאו מסגרת העיזבון קרנות השתלמות, קופות גמל וביטוחי חיים. לכן אם ניתנו בצוואה הוראה הסותרות הוראות שניתנו בעת שנפתחו קופות אלה, הצוואה אינה חלה עליהם.

כלומר: יכול אדם לפתוח בגיל 22 קופת גמל או תכנית ביטוח כלשהי, לקבוע מוטבים, לשכוח ברבות השנים ולהמישך לחסוך כספים באותה קרן או חברת ביטוח. הוא יכול להינשא, להמשיך לחסוך ולדעת שהוא מבטיח את עתיד משפחתו. אך אם חלילה ילך לעולמו, הרי שגם אם ערך צוואה וציווה את כל נכסיו לאשתו וילדיו – ימצאו הללו את עצמם מול שוקת שבורה ככל שמדובר כספי קופת הגמל או קרן ההשתלמות או ביטוח החיים, שכן אלו אינם נכסי עיזבון והצוואה לא חלה עליהם.

הפיתרון למצב כזה הוא קודם כל לעדכן את המוטבים בקופת הגמל בכל שינוי בסטאטוס של המשפחה. התחתנתם, נולד לכם ילד, התגרשתם לא עלינו? בכל מקרה כזה יש לעדכן את המוטבים בקרנות השתלמות, קופות גמל וביטוחי החיים.

צריך לזכור, כי לא תמיד קיים רצון טוב בין בני משפחה , לא כל שכן כאשר מדובר בממון רב. לכן רצוי, כי בעל החשבון יוסיך גם פרטים כדי לא ליצור עוולות בעתיד. למשל כשאתם ממנים את בנכם/ בתכם כמוטבים, אפשר להוסיך את המילים: "אם לא יהיו חס וחלילה בחיים יעבור חלקם ילידיהם" או "אך ייוולדו לי ילדים נוספים, יתחקלו הכספים בין כל ילדי" ועוד הערות, על פי הנסיבות של כל מקרה.

 
תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
משרד עורכי דין דן לימור
עורך דין דן לימור
אני כאן כדי להקשיב לכם ולערוך יחד אתכם צוואה המבטיחה את רצונכם
בכל שאלה בנושא צוואות וירושות אני מזמין אתכם/ן ליצור איתי קשר:
תחומי שירות

נגישות