הסכם גירושין בהסכמה: ההדדיות היא שמשחקת תפקיד ראשי

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

בסופו של יום, כל הסכם גירושין הוא בהסכמה. הצדדים החתומים עליו, בעצם חתימתם, הביעו את הסכמתם אל כל הכתוב והאמור בו, ובכך סללו הם את דרכם אל עבר סיומם של היחסים הממוסדים.

נמשיך מעט ונאמר, כי הסכמי גירושין מטבעם הם כוללים ורחבים. הם מכילים בתוכם את כל ההיבטים השונים הנובעים מן הפרידה, החל מן הילדים, דרך הרכוש, הדירה המשותפת הרכבים והמטלטלים, ועד להסדרים הנוגעים לאחריות הורית וזמני שהות; הכול נכנס בגדר הסכם זה. 

לצד אלו, ניתן לשלב בהסכם הגירושין 'שכלולים' בדמות סעיפים דינמיים המקנים להסכם את יכולתו 'לחיות' לאורך זמן רב יותר ולהישאר רלוונטי בהתאם לשינויים עתידיים צפויים.

נסכם זאת בכך שכל האמור בהסכם, על כל סעיפיו, יתנהל תחת ערכאה משפטית שתאשר את ההסכם ושתזמן את בני הזוג לדיון. יהיה על בני הזוג לאשר את הסכם הגירושין ומשמעויותיו בפני בית המשפט, דבר הנעשה מרצון טוב וחופשי.

השאלה המרכזית היא - האם עלינו לחתור להדדיות?

אין כל ספק כי זוג המגיע אל ההחלטה במשותף, ושעושה זאת בהדדיות, בהסכמה, בשיתוף פעולה מלא ובדרכי נועם, חוסך מעצמו הליכים משפטיים ממושכים, משאב זמן בלתי מבוטל, משאב נפשי וכספי.

בני זוג המגיעים אל משרדנו יחדיו ובהדדיות, נעים בקצב מהיר הרבה יותר אל עבר ההסכם המיוחל, ואינם מנציחים את הסכסוך, הריב או המחלוקת דרך משא ומתן עקלקל ורצוף במהמורות.

נשאלת השאלה עבור אדם המחפש אחר השירות באופן עצמאי וללא בן / בת הזוג; האם עלינו למהר ולהגיש תביעת גירושין או שמא מוטב שנעצור לרגע, ניקח נשימה עמוקה, ונחשב את המסלול מחדש. ייתכן והדרך שתשרת את האינטרסים שלנו בורה נכונה יותר, תהא כזאת שתתבסס על הסכמה עם הצד השני.

לעומת זאת, כפי שהכותרת מרמזת, אין זה בהכרח אומר שתמיד נחתור להדדיות.

ייתכן שהצד השני עשה מעשה בל ייעשה והוביל לפירוק התא המשפחתי, ייתכן שהסכסוך שהתגלע בין בני הזוג לא יותיר מקום לפשרה. עלינו לקבל את ההחלטה כשאיננו נסערים או אמוציונליים. החלטה שקולה המתקבלת בכובד ראש.

לעתים, לא תהא ברירה כי אם להגיש תביעת גירושין בנפרד

כל מקרה הוא לגופו, וניתן להדגים תרחישים רבים בהם הסכם גירושין בהסכמה והדדיות, כלל איננו עולה על הפרק.

לעתים, צד אחד ירצה בהכרח ב'מלחמה' עם הצד השני ולא יהיה מוכן למשא ומתן או תהליך הדדי. לעתים, נמליץ ללקוחותינו להגיש את התביעה כיוון שהצד השני איננו מתייחס או מקשיב לבקשותיו של הלקוח. היו מקרים ובהם לקוח שיוצג על-ידי משרדנו פנה אל הצד השני פעם אחר פעם, וללא הועיל. ללא שום תגובה או התייחסות. רק לאחר שהוגשה תביעה, האסימון נפל והשיח המשותף החל.

אין מקרה הדומה לשני.

דוגמה נוספת שתמחיש את דברינו: בעת שמתגלה תמונת מצב ובה אין מקום להידברות, ויתרה מזאת: במידה וננסה לדבר אל לבו של הצד השני, הרי שהוא ינצל את חלון ההזדמנויות לצורך נקיטת מהלכים נגדיים.

היו מקרים מעולם ובהם הבעל או האישה מיהרו להסתיר נכסים וכספים, זאת לאחר פניה כנה מטעם הצד השני שביקש להגיע להסכמות הדדיות.

היו גם מקרים בהם הבעל או האישה הגיבו לחיוב והראו נכונות, אך בפועל קנו לעצמם זמן לצורך מהלכים משפטיים נגדיים.

מהי חשיבות תפקידו של עורך דין גירושין? וכיצד הוא יכול לסייע?

לסיכום

בדיקת היתכנות לשיח הדדי היא בהחלט מבורכת ורצויה, אך היא איננה תמיד מתכתבת עם המציאות.

יתרה מזאת, נאמר כי מוטב להיות זהירים ושקולים, מאשר ללכת ולפנות מידית אל הצד השני, ולו רק בשביל שנקדש את רצוננו לערוך את הדברים בהדדיות ובדרכי נועם.

אם חלילה, פנייה כנה שכזאת תסכן את האינטרסים שלנו, הרי שנמליץ ללקוחותינו שלא לעשות זאת.

אנו תמיד אומרים לכל לקוח ולקוחה: השגת הסכם גירושין בהסכמה הדדית היא אפשרית בכל נקודת זמן. ייתכן שלאחר דין ודברים, הצדדים יחליטו לפנות לדרך של הסכמות רחבות. אולם במידה והצד השני הוא לוחמני, הרי שאיננו עושים דבר למעט נזק.

התייעצו עם משרדנו

בכל שאלה והתייעצות, אנו במשרד עורכי דין דן לימור מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר.

משרדנו מתמחה בדיני המשפחה והגירושין, תוך הקפדה על התווית אסטרטגיה משפטית מותאמת אישית.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות