פסלות צוואה צוואה שנעשתה בהיעדר כשרות לצוות

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

צוואה שנעשתה על ידי קטין או על ידי מי שהוכרז פסול-דין או שנעשתה בשעה שהמצווה לא ידע להבחין בטיבה של הצוואה – בטלה. 

בנקל ניתן יהיה להוכיח את גילו של המצווה בעת שנעשתה הצוואה ככל והיה אז קטין. כך גם ביחס למעמדו המשפטי ככל שהיה אז פסול דין. לעומת זאת, הטענה השכיחה בדבר מצווה אשר לא היה צלול בדעתו בשעה שנעשתה הצוואה (טענה שלרוב מיוחסת לאנשםי מבוגרים), החוסה תחת הוראה זו בחוק הירושה, הינה טענה כבדת משקל ומשימת הוכחתה אינה פשוטה כלל.

על כתפיו של המתנגד למתן צו קיום לצוואה מוטל נטל כבד לנסות ולשכנע את בית המשפט באמצעות אסמכתאות ועדים, הן מומחים והן מכרים וחברים, כי המצווה לא היה צלול בדעתו בעת שנעשתה הצוואה.

בסופו של יום, כאשר קיימת התנגדות לצוואה, כי נפלו בה פגמים, לרבות חוסרים ובפרט כאשר נטענת הטענה הנוגעת לחוסר כשירות המצווה ו/או צלילות דעת בשעה שנעשתה הצוואה, תושג הכרעתו של בית המשפט לאחר הבחינה, אם היה מודע המצווה לטיבה של הצוואה. כך ממש על בית המשפט להתרשם, כי המצווה היה מודע לעובדה שעורך צוואה, היה מודע להיקף רכושו וליורשיו וכן להשלכותיה ותוצאות מעשיו.

מהו היעדר כשרות לצוות?

חוק הירושה קובע כי אדם בגיר, מעל גיל 18, שאיננו פסול דין ושלא הוכרז כפסול דין, הינו כשיר לצוות.

על האדם המצווה לעשות זאת רק בשעה שהוא יודע להבחין בטבעה של הצוואה שהוא עורך, כשהוא מודע לעובדה שהוא עורך צוואה, מבין ומודע להיקף רכושו ויורשיו ומודע לתוצאות עריכת הצוואה.

אם אחד מן התנאים הנ"ל איננו מתקיים שעה שהאדם עורך את צוואתו, הרי שמדובר בצוואה שנערכה בהיעדר כשרות ודינה של צוואה מעין זו הוא להתבטל.

חשוב לציין כי הדברים נוסחו באופן מופשט למדי, והצוואה לרוב תתבטל רק לאחר שתוגש התנגדות מן הטעמים הללו ותחת הליך משפטי.

פסלות צוואה

כפי שנאמר לעיל, על כתפיו של מי שטוען להיעדר כשרות מוטל נטל כבד והוא לנסות ולשכנע את בית המשפט בטענותיו.

מלאכת הבאת הראיות וגיבושן היא מורכבת, ומוכרחה להיות מבוססת ומוצקה.

כך למשל, במקרה ובו מתעוררות הסגות באשר ליכולתו של המנוח לצוות, וזאת מחמת מצבו הרפואי ו/או הקוגניטיבי. ככל שתונח בפני בית המשפט תשתית עובדתית שתצביע לדוגמה על בעיות קוגניטיביות שמהן סבל המנוח בסמוך למועד עשיית הצוואה (דוגמת בעיות שכחה, דמנציה, בלבול, אלצהיימר ולו בשלבים המוקדמים של המחלה), הרי שאז ניתן יהיה להתוות את הדרך אל עבר פסילתה.

אודות משרדנו

משרד עורכי דין דן לימור מספק מעטפת משפטית מקיפה בדיני הירושה והצוואה.

מדריך קצר זה ממחיש את מידת החשיבות שבעריכת צוואה באופן מסודר ותקני יחד עם עורך דין. לצד יכולתו של עורך דין להוכיח את מידת כשירותו של המצווה, הרי שנוכחותו איש מקצוע משפטי יחד עם שני עדים, מעניק לצוואה תוקף מוצק יותר ויסודי יותר.

בכל שאלה והתייעצות, ניתן לשוחח ישירות עם עורך דין דן לימור. לפניות ובירורים, צרו עמנו קשר טלפוני או השאירו פניה ונשוב אליכם בהקדם האפשרי.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
תחומי שירות

נגישות