עורך דין לדיני ירושה

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

מיהם היורשים על פי דין? מהו היקף עיזבון המנוח? איך ניתן לסטות מהאמור בחוק הירושה? כיצד תוגש בקשה לצו ירושה או צו קיום צוואה? לפניכם כל הפרטים וכל התשובות אודות ירושות וצוואות. דן לימור – משרד עורכי דין, מתמחה בדיני ירושה וצוואה מציע מגוון שירותים משפטיים מקיפים ומקצועיים בכל עת, החל מייעוץ ועד ייצוג משפטי בערכאות, הכנת והגשת בקשות לצווי ירושה וצווי קיום צוואה, התנגדויות לצוואה, ניהול עזבונות ועוד.

מהי ירושה על פי דין?

דיני הירושה מסדירים את אופן העברת נכסי עזבונו של אדם שנפטר ואת זהות יורשיו. בהתאם לחוק הירושה הקובע, כי "במות אדם עובר עזבונו ליורשיו", במידה והמנוח לא הותיר במותו צוואה או למשל בנסיבות בהן הורה בית המשפט על פסלות הצוואה, יהיו היורשים, זהותם והיקף זכויותיהם בירושה – בהתאם לאמור בחוק הירושה – אלו הם היורשים על פי דין, שיירשמו בצו ירושה. לעומת זאת, אם הותיר אחריו המוריש צוואה תקפה וכשרה, יהיו היורשים והיקף זכויותיהם בירושה – בהתאם לאמור בצוואה – אלו הם הזוכים מכוח הצוואה, שיירשמו בצו קיום צוואה.

זהות היורשים על פי דין והיקף זכויותיהם:

היורשים על פי דין נמנים על מי שהיו במותו של המוריש בן הזוג, ילדיו וצאצאיהם, הוריו וצאצאיהם והורי הוריו וצאצאיהם. החוק אינו מבדיל בין ילד ביולוגי לבין ילד מאומץ , ולמעלה מכך, אף מיטיב עם ילד מאומץ היורש את הוריו המאמצים ואף את הוריו הביולוגים (ראו ירושה מכוח האימוץ). במידה והמוריש כלל לא הניח אחריו קרובי משפחה כאמור לעיל, המדינה יורשת את המוריש.

בין קרוביו של המוריש ייקבעו היורשים בהתאם לסדר העדיפות הקבוע בחוק וכן בדבר היקף זכויותיהם בעיזבון. כך למשל, אין מעמדם של אחיי המוריש זהה למעמדם של ילדיו ובמעמדו של בן-זוגו של המוריש ניכר הבדל מהותי ממעמדם של שאר קרוביו. כך גם אין זכויותיו של בן-הזוג בעיזבון קבועות והיקפן משתנות בהתאם לנסיבות המקרה.

מי כשר לרשת את המוריש?

בין אם מדובר ביורשים על פי דין (צו ירושה) ובין אם מדובר בזוכים מכוחה של צוואה (צו קיום צוואה), דיני ירושה קובעים מי כשר לרשת את המוריש ומנגד מי פסול לרשת אותו.

כך למשל, אדם שהורשע בניסיון לגרום למותו של המוריש יהיה פסול לרשת אותו, אף אם חוק הירושה מכיר בו כיורש או כאשר צוין שמו כזוכה מכוח הצוואה.

על אילו נכסים תחול ירושה?

הוראות חוק הירושה חלות רק על נכסים שהינם חלק מעזבונו של אדם. כלומר, עזבונו של אדם אינו מכיל בהכרח את כל נכסיו וזכויותיו.

קיימים נכסים אשר הוחרגו מהעיזבון כמו למשל נחלה, משק חקלאי, פוליסת ביטוח וקופת גמל, שאינם מהווים חלק מהעיזבון ועל כן הוראות חוק הירושה לא תחולנה עליהם, אלא הוראות ספציפיות אחרות בדבר היורשים ועבירותם במות המוריש.

מגישים בקשה לצו ירושה או למתן צו קיום צוואה?

אם אתם עומדים להגיש בקשה לרשם לענייני ירושה, לצו ירושה או מתן צו קיום צוואה, מומלץ להיוועץ בעורך דין הבקיא בתחום דיני ירושה, לצורך הכנה יסודית של הבקשה והשגת הצו במהרה. 

ככל ואתם עומדים בפני הליך ירושה בבית המשפט או ככל ונפתח כבר הליך ירושה, מומלץ להקדים ולפנות לעורך דין המתמחה בדיני ירושה ולהיעזר בו בהליכים המשפטיים, שעשויים להיות מאד מורכבים.

מדוע תחום דיני הירושה והצוואה מורכב?

בדיני ירושה מתעוררות לרוב שאלות מהותיות רבות, הן במקרים בהם אין צוואה ומתעוררת מחלוקת בדבר היקף הרכוש של הנפטר והן במקרים בהם אחד הצדדים טוען לקיומה של הצוואה, בעוד צד אחר מתכחש אליה ומעוניין להגיש התנגדות לצוואה. 

מכל מקום ולנוכח רגישות המקרים וריבוי הפרטים העובדתיים הרלוונטיים, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין המתמחה בדיני ירושה, הבקיא בענייני עזבונות וצוואות בין אם לצורך ייעוץ משפטי כללי בענייני ירושה או ייצוג פרטני בהגשת הבקשות או ההתנגדויות אצל הרשם לענייני ירושה או בבית המשפט לענייני משפחה.

משרדנו המתמחה בדיני ירושה וצוואה עומד לרשותכם בכל עת ומעמיד לרשותכם שירותים משפטיים בענייני ירושה, צוואה, בקשות למתן צווים לקיום צוואה או צווי ירושה, התנגדות לצו קיום צוואה, הגשת בקשות לרשם לענייני ירושה ו/או הגשת תביעות בבתי משפט. 

הינכם מוזמנים ליצור קשר לצורך תיאום פגישת ייעוץ. משרדנו עומד לרשותכם בכל עת ומעניק חוות דעת משפטית מקיפה וכן ייצוג משפטי מקיף ויסודי בליווי אישי, מקצועי וצמוד.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
תחומי שירות

נגישות