בית הדין הרבני

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

עם קום מדינת ישראל נחקק חוק שיפוט בתי הדין הרבניים בו נתחם שטח שיפוטו של בית הדין הרבני ובאופן זה ניתן פיתרון לדרך שילוב המשפט העברי במשפט המדינה. מאז ועד היום ענייני נישואין וגירושין של בני זוג יהודים מצויים בסמכותו הייחודית של בית הדין הרבני, המוסמך לדון בענייני כתובה והתוספת לכתובה. אף הזוגות שנישאו בנישואים אזרחיים חוסים תחת סמכותו הבלעדית של בית הדין הרבני לצורך הגירושין ביניהם, שנדרש לתת גט לחומרא המסיר את הספק באשר לנישואי בני-הזוג.

לבית הדין הרבני אף קיימת סמכות מקבילה לסמכות בית המשפט לענייני משפחה, לדון בסוגי עניינים נוספים הכרוכים בענייני הגירושין והם משמורת הילדים וחינוכם, מזונות אישה וכן כל הנוגע לרכוש שבבעלות בני-הזוג. במסגרת תביעת גירושין ואף מבלי שהדבר צוין בה, קונה לעצמו בית הדין הרבני סמכות לדון במשמורת הילדים הכרוכה מעצם טיבה וטבעה בתביעת הגירושין, לעומת זאת, על ענייני מזונות האישה והרכוש להיכרך בה באופן מפורש.

תנאי הכרחי לסמכותו של בית הדין הרבני לדון בכל אחד מהעניינים הכרוכים הנ"ל, כנובע ממרוץ הסמכויות, הינו המועד בו הוגשו התביעות. כלומר, הסמכות מסורה לבית הדין הרבני אך ורק אם במועד הגשת התביעות אין בבתי המשפט לענייני משפחה תביעה תלויה ועומדת באחד מן הנושאים הללו.

כמו כן, לבית הדין הרבני קיימת סמכות מקבילה לזו של בית המשפט לענייני משפחה לדון בענייני המעמד האישי, לרבות מזונות ילדים ואפוטרופסות, בענייני אימוץ ילדים ובענייני צוואות וירושות. בעניינים אלו יקנה לעצמו בית הדין הרבני סמכות לדון בתנאי שנתקבלה הסכמת כל הצדדים הנוגעים בדבר.

כדי לבצע את הפעולה הנכונה אשר תסייע בידכם ותיטיב עימכם בכל המשתמע מהגירושין, חובה עליכם להתייעץ עם עורך דין גירושים. את זאת תוכלו לעשות במשרדנו העומד לרשותכם בכל עת, ותיהנו  מייעוץ משפטי מעורכי דין גירושין מקצועי ומקיף. רק בתום פגישת ייעוץ עם עורך דין גירושין, עורך דין משפחה, תוכלו לדעת מהם הצעדים בהם יש לנקוט, כך למשל פתיחת תיק גירושין בבית הדין הרבני או הגשת תביעה בבית המשפט לענייני משפחה.

הפקדת צוואה בית הדין הרבני
תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
תחומי שירות

נגישות