תביעה לשלום בית

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

על מנת ולהשיג מצב של שקט והרמוניה בין בני הזוג ללא מאבק עיקש במסגרת ההליכים בערכאות המשפטיות ניתן להגיש תביעה לשלום בית. תביעה לשלום בית יכולה להיות מוגשת לבית הדין הרבני על ידי אחד מבני-הזוג המביע בתביעה את רצונו להשכין שלום בית בחייהם המשותפים של בני-הזוג במטרה להשיב את השקט וההרמוניה שככל הנראה נפגמו, לעיתים אף כתוצאה מההליכים המשפטיים שייתכן והם כבר מנהלים זה כנגד זו.

חשיבות רבה טמונה בהיוועצות מוקדמת עם עורך דין גירושין הבקיא ברזי החוק והפסיקה, שכן תביעה לשלום בית עשויה לעיתים לשמש כצעד טקטי בלבד כחלק מתכנון אסטרטגי קפדני של ניהול התיק בכללותו לצורך השגת יתרונות משפטיים. כך למשל באמצעות תביעה זו ניתן לעכב את הגירושין במידה ניכרת ולעיתים אף למנוע אותם כליל.

תביעה 'ללא שיניים'

חשוב לציין כי בשונה מתביעות אחרות כגון תביעות כספיות או תביעות רכוש, הרי שתביעת שלום בית נחשבת לתביעה שאיננה ברת אכיפה.

בעוד שבתביעות כספיות למשל, לבתי המשפט יש 'שיניים' ויכולת לאכוף זאת עם לשכת ההוצאה לפועל, סעדים וסנקציות, הרי שפסיקה בתביעה שכזאת איננה מקנה לבית המשפט כל סמכות אכיפה.

גם אם נראה באמצעות מומחה ואיש מקצוע כי ישנו סיכוי לשלום בית וכי ישנו מקום להידברות בין הצדדים, הרי שלא ניתן לכפות מעשה שכזה על אדם בניגוד לרצונו. שלום בית כשמו כן הוא, והוא נעשה בשלום ולא בכוח.

אם כך הדבר, מהן המשמעויות של תביעת שלום בית?

כפי שנאמר בראשית המאמר, קיימות משמעויות רבות להליכים משפטיים בכלל ובפרט גם לתביעות מסוג זה.

האופן שבו התובע נתפש על-ידי בית המשפט, הדברים המשתקפים מתוך התביעה וכיוצא בכך. תביעה זו אמנם נעדרת כל אפשרות לאכיפה משמעותית, אך היא טומנת בחובה יתרונות במישור הטקטי, לעתים אף באופן מהותי, אשר יעמדו לטובת התובע ביתר ההליכים המשפטיים העתידיים.

מה ההבדל בין תביעת שלום בית לבין תביעה לשלום בית ולחילופין גירושין?

תביעה לשלום בית ולחילופין גירושין זוהי תביעה שונה לא רק בהליכים המשפטיים עצמם כי אם גם במהותה.

תביעה לשלום בית משקפת את הרצון והאמונה כי ניתן לשקם את היחסים; היא איננה מעלה כלל וכלל את נושא הגירושין ואף נעשה ניסיון להימנע מכך כמה שרק ניתן.

בתביעה לשלום בית ולחילופין גירושין, הצד התובע מכין את עצמו מבעוד מועד לתרחיש של פרידה. כלומר, מצד אחד התובע מאמין, רוצה ומייחל להשכין שלום בית. ועם זאת, הוא עודנו מודע לקשיים והפערים ומתכונן לאפשרות שיתגרש.

בהסכם שלום בית ולחילופין גירושין נמצא סעיפים הקובעים כי הצדדים ימשיכו נכון לעת עתה לחיות יחדיו, ולצידם גם הוראות אופרטיביות אפשריות המתכוננות לקראת תרחיש של פרידה וגירושין.

להסכם שלום בית ולחילופין גירושין יגיעו זוגות לרוב למודי ניסיון; זוגות המבקשים להימנע מהליכים משפטיים סבוכים עתידיים.

התייעצו עם משרדנו

מאמר זה הינו מדריך משפטי כללי בלבד והוא איננו מהווה חלופה לייעוץ משפטי פרטני. כמוהו, גם תביעה לשלום בית היא תלוית נסיבות, וישנה חשיבות מרבית לייעוץ עם עורך הדין הבקיא בתחום.

בכל שאלה והתייעצות בנושא זה עם עו"ד גירושין, אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
תחומי שירות

נגישות