ייפוי כוח כלכלי או ניהול חשבון בנק משותף

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

ייפוי כוח לניהול חשבון בנק

על האפשרות של ייפוי כוח לחשבון הבנק

כאמור, ייפוי כוח לחשבון בנק הוא אפשרות נוספת המצריכה בדיקה. מדובר בפעולה הממנה אדם כלשהו לביצוע פעולות בנקאיות בחשבון של אדם אחר. מטבע הדברים, ייפוי כוח בנק ניתן אך ורק על ידי בעל החשבון, והייפוי כוח מתבטל עם פקיעת הכשרות המשפטית או כאשר בעל החשבון נפטר. במרבית המקרים, הגדרת מיופה כח בבנק מבוצעת על גבי טופס ייעודי מטעמו של הבנק, לא על מסמכים אחרים. 

חשוב לציין כי ייפוי כוח לבנק, ניתן לביטול בכל עת שיחפוץ הממנה, בהודעה בכתב או בעל פה לסניף וללא צורך באישור של המייפה או כל אדם אחר. אפילו אין צורך לעדכן את המיופה או אחרים השותפים בחשבון.

יש לציין, כי אם לאחר הביטול רוצים למנות מיופה כוח חדש, בין אם אותו האדם או אחר, יש צורך לבצע את התהליך מחדש מול הבנק. כמו כן, אין כל מניעה שהמיופה עצמו יבטל את הייפוי בכל עת ומכל סיבה שהיא, ומכאן והלאה אינו רשאי יותר לבצע פעולות בחשבון.

אם כן, ייפוי הכוח מבוצע על גבי הטופס של הבנק, אם כי עשויים להתקיים מצבים מסוימים בהם נדרש ייפוי כוח נוטריוני, בעיקר לצורך ביצוע פעולות ספציפיות בחשבון הבנק. מדובר בהסכם המאפשר לאחר לבצע פעולות בחשבון, כגון ביצוע עסקאות במטבע חוץ או בניירות ערך, וזאת למשל עקב בעיה טכנית או פיזית בהגעה אל הסניף, שהייה בחו"ל וכדומה. חשוב לציין כי ייפוי כוח מסוג זה, עליו חותמים בנוכחות נוטריון המזהה את החותם ומאמת את חתימתו, אינו מקנה הרשאה גורפת לביצוע פעולות. על כן, יש להגדיר בהסכם אילו פעולות ספציפיות אכן יכולות להתבצע על ידי המיופה.

ניהול כספים ונכסים על ידי אפוטרופוס

במידה ואדם מגיע למצב בו אינו יכול לנהל את עניינים יכולים קרוביו או בן זוגו להגיש בקשת מינוי אפוטרופוס לרכוש, לעניין רפואי או אחר. את המינוי ניתן לבצע עבור אוכלוסיות שונות ובהן גם קשישים שאינם יכולים עוד לדאוג לעצמם או לקבל בעצמם החלטות.

ניתן גם להקדים את המועד ולתת הנחיות מקדימות למינוי אפוטרופוס, וכאשר תגיע השעה למינוי יקבע בית המשפט את שמו של האדם שצוין בהנחיות המקדימות. האפוטרופוס יכול להיות כל אדם, לרבות קרובי משפחה, עורך דין ובן הזוג, ויש להגיש את הבקשה לבית המשפט לענייני משפחה.

ישנן הגדרות ברורות בחוק לאופן שבו אפוטרופוס חשבון בנק מחויב לנהל את הכספים והנכסים. לדוגמא, את הכספים שאינם דרושים לאדם למחייתו היומית יש להחזיק או להשקיע באופן השומר על הכסף ועל הריבית, כאשר ההשקעות צריכות להתחשב בצרכי האדם, ובמידה והוא יכול להביע דעה – גם בדעתו אודות טיב ההשקעה.

ההשקעות עצמן מחולקות לכספים שלהם האדם צפוי להזדקק לתקופה של עד שנתיים, ולכספים שאינו צפוי להזדקק להם בתקופה זו. את הכספים המצריכים יתר נזילות ניתן להשקיע רק בפיקדונות בנקאיים שקליים, קרנות כספיות וניירות ערך של המדינה עם מועד פירעון של עד שנתיים. את הכספים שאינם מצריכים נזילות ניתן להשקיע בפיקדונות בנקאיים ממושכים יותר, כמו גם בניירות ערך של המדינה עם מועד פירעון ארוך משנתיים.

יש לציין, כי קיימת גם אפשרות לפנות אל האפוטרופוס הכללי על מנת שיבצע את ההשקעות, וזאת בקרן פטורה ממס עד לתקרה מסוימת או בקרן שאינה פטורה ממס בכל סכום. מעבר לכך, חובה לקבל את אישורו של בית המשפט לענייני משפחה עבור השקעות שונות מאלו האמורות לעיל, וכאשר מעוניינים לבצע השקעות שמעל למיליון ₪ (מלבד אם ההשקעה הועברה לאפוטרופוס הכללי).

ראוי לציין כי גם במינוי קרוב משפחה לאפוטרופוס קיימים אתגרים שאותם חשוב להכיר מראש. כך למשל, הבנקים נוטים לחסום חשבונות ולבטל כרטיסי אשראי כאשר נודע להם שבעל החשבון איננו כשיר ומערימים קשיים בירוקרטים על משיכות כספים. לא פעם, מדובר בהתעסקות מייגעת מול הפקידים ומנהלי הסניפים דווקא כאשר קיים צורך, דחוף לעיתים, לדאוג להוצאות המחייה השוטפות של האדם, לקנות לו תרופות, ציוד עזר, לשלם על טיפולים וכדומה.

למעשה, הגישה משתנה בחומרתה בין הבנקים והסניפים ומצריכה מהאפוטרופוס התנהלות נכונה ומושכלת, ולא פעם גם פניות אל האפוטרופוס הכללי או לבית המשפט לענייני משפחה, על מנת שיסייעו לו בביצוע תפקידו מול הבנק.

לפרטים נוספים, ייעוץ וליווי משפטי

משרדנו מטפל בבקשות למתן צווי אפוטרופסות וכן במתן יפויי כוח כלכלי, ומעניק ייעוץ משפטי הכרחי לבחירת החלופה המומלצת, לרבות חשבון בנק משותף, בהתאם לנסיבות ובתום בדיקתן. אנו עומדים לרשותכם בכל שאלה והתלבטות, ומזמינים אתכם לפנות אל משרד עורכי הדין דן לימור בטלפון/וואטסאפ 03-5704434 .

האמור איננו תחליף לייעוץ משפטי.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
תחומי שירות

נגישות