ליווי משפטי ע"י עורך דין מזונות אישה

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

לאילו שאינם מכירים את הנושא, הרי שחשוב לדעת כי מזונות אישה הם ממזונות ילדים, ומוגשים במסגרתה של תביעה נפרדת לחלוטין. תשלום המזונות לאישה מוגבל לתקופת הנישואין, ומטרתו לכלכל את האישה גם בעת משבר וסכסוך עם בן הזוג.

חשוב לציין כי בהתאם לנסיבות, כך נפסקים גם מזונות האישה. בין אם את אשת קריירה, או וודאי שעה שהתמסרת כולך לטיפול בבית, בתא המשפחתי ובילדים, ייתכן מאוד כי את זכאית לתשלום מזונות אישה מבעלך, כל זמן שאתם עודכם נשואים.

בכל שאלה והתייעצות בנושא זה, אנו במשרד עורכי דין דן לימור נשמח לעמוד לשירותכם ולבחון את הנושא לעומקו.

מה משפיע על הזכאות למזונות אישה?

לא בהכרח שכל אישה תהא זכאית למזונות אישה, שכן לא דומה מקרה בו הבעל הוא זה שיוזם את הגירושין וחותר אליהם, לבין אישה שמגישה תביעת גירושין. לא דומה מקרה ובו ישנן עילות גירושין המוכרות ואשר מצדיקות תביעת גירושין דוגמת אישה שאולי הפסיקה לאהוב את בעלה, אל מול מקרה ובו לאישה פשוט נמאס, לא בהכרח מסיבות הנוגעות לבעל.

החובה הבסיסית למזונות אישה נובעת מן ההתחייבות של הבעל לנישואים עצמם. בכתובה הנתפסת לעתים כמסורת בלבד, רבים אינם מודעים לכך שהם למעשה מתחייבים לזון ולפרנס את האישה. זוהי התחייבות לכל דבר ועניין.

היבט זה נובע מן הדין העברי ובו חל הכלל על-פיו האישה 'עולה עמו (הבעל) ואינה יורדת".

בעיקרו של דבר, האישה זכאית לחיות באותה רמת החיים כפי שהורגלה אליה במהלך שנות נישואיה לבעלה. לכך היא זכאית גם במהלך הנישואין וגם אם פקד אותם משבר. זו רמת החיים שהיא זכאית להמשיך ולחיות על-פיה.

לכן ראשית כל, יש לדעת כי אישה זכאית למזונות אישה מכוח הכתובה, מכוח הנישואים, אלו הן התחייבויותיו של הבעל. וזוהי ברמת העיקרון זכאות אוטומטית.

מכאן מתחילות להישאל שאלות הבוחנות את הזכאות הזו:

  • האם יש לבעל טענות בהן הוא למעשה כופר במחויבות שלו למזונות אישה?
  • האם האישה חתרה תחת מוסד הנישואים?
  • האם האישה בגדה בבעלה? ניהלה רומן ממושך?
  • האם היא מנהלת כבר היום זוגיות אחרת?
  • האם היא לא מילאה חובות אחרים הנובעים מן הנישואים?
  • האם היא זאת שמעוניינת להתגרש?

בכל אחד מן המקרים הללו, מתערער מוסד המזונות בהקשרה של האישה, אלא אם תצליח להוכיח אחרת.

בעוד שנקודת הפתיחה היא שאישה נשואה זכאית למזונות אישה מידית, הרי שברגע בו מתאגדות כנגדה טענות כאלו ואחרות, אזי נטל ההוכחה עובר אל כתפיה – לנסות ולהוכיח מדוע הטענות לא נכונות ושהיא עודנה זכאית.

במקרים רבים אלו, נוכחותו וייעוצו של עורך דין מזונות אישה, היא קריטית.

גם אם למעשה על פי העיקרון הזה אני רק אוסיף משפט, שמכוח העיקרון הזה אז גם אם הבעל יבוא ויטען ששניים טובים מן האחד, וגם אם יבוא הבעל ויטען שהמצב הכספי לא כמו שהיה, עוד עדיין צריך לדאוג לאותה רמת חיים כפי שהורגלה.

ומה אם הבעל טוען שאיננו במצב כלכלי המאפשר זאת?

כאן ישנם קווי דמיון המזכירים מזונות ילדים שכן מכוח העיקרון שצוין מעלה כי האישה עולה עמו ואינה יורדת, אזי הערכאה המשפטית תבוא ותטען שגם אם הבעל איננו במצב הכספי כפי שהיה, הרי שהוא עודנו צריך לדאוג לאותה רמת חיים כפי שהורגלה האישה קודם לכן.

טיעונים על מצב כלכלי מאתגר יכולים להיות מגוונים ולהביא עמם נסיבות משתנות, ועל-כן חשוב לציין כי כל מקרה הוא לגופו.

מקרה לדוגמה לשם ההמחשה

במידה ואישה מסלקת את בעלה מן הבית, על פניו היא איננה זכאית למזונות אישה.

ועם זאת, אישה שנניח והגישה תלונה במשטרה והרחיקה את בעלה כיוון שנהג בה באופן מאיים ואף אלים, תהא זכאית למזונות אישה על אף שהוא סולק מן הבית.

היו גם מקרים בהם התברר כי האישה הגישה תלונה שקרית או הזעיקה את המשטרה רק כדי שתבוא ותיקח את הבעל לחקירה. היו גם מקרים בהם הבעל אף העביר לילה בתא מעצר, כל זאת בשל תלונת שווא. דברים מסוג זה בהחלט יכולים להביא לכדי שלילת מזונות אישה.

מקרים אלו שהדגמתי, מראים כי על האישה ישנה חובה מסוימת להראות כי אכן התקיימה סיבה אמיתית שהובילה ל'סילוקו של הבעל'. ו/או שבנסיבות שאירעו, התלונה שהגישה כנגדו במשטרה הייתה מן המוצדקות ושאף הורחק הבעל והוצא כנגדו צו הרחקה על-ידי בית המשפט.

ועם זאת, אם אישה פשוט אמרה לבעלה שייצא מן הבית ושלא ישוב אליו, הרי שבאקט זה, גם אם נעשה בעקבות סערת רגשות, הרי שהוא עלול להוביל לתסבוכת משפטית ולאיים על קיום מזונותיה של האישה.

ליווי משפטי עי עורך דין מזונות אישה

כיצד עורך דין מזונות אישה יכול לסייע?

מסד הנתונים העובדתי הוא הבסיס שלנו לעבודה, וממנו על עורך דין המתמחה במזונות אישה ליצוק תוכן משפטי אסטרטגי.

חשוב לציין כי בכל תביעה הנוגעת לסיום הזוגיות, על לקוחותיי לשקף לי את התמונה המלאה, ולו עד הפרטים הקטנים ביותר.

הפגישה הראשונה כוללת תשאול עומק, ועלי לשקלל את כל הנתונים. האם זה נכון שסילקת אותו? האם הוא נהג באלימות? מה היו טיב היחסים? עלי להכיר כל פרט ופרט כך שאתרגם אותו לאסטרטגיה משפטית ברורה ונהירה.

אם אישה לשם הדוגמה, חושדת שבעלה בגד בה, אפשר להתחקות אחר המידע ולהשיג הוכחות (ולחילופין לגלות כי לא היו דברים מעולם). פרטי מידע שחסרים לנו, מוכרחים לקבל אישוש, ובאמצעות קבלת כל הנתונים הרלוונטיים בפגישת הייעוץ המשפטית הראשונה, נתרגם זאת למעשים ולצעדים.

המשתנים הרלוונטיים הנחוצים לנו לתביעת מזונות אישה יכולים לכלול:

  • מה הייתה רמת החיים שהצדדים הורגלו אליה?
  • מה היה אופן התנהלותם של הצדדים במישור הכספי והכלכלי בבית ומחוצה לו?
  • מה היה גובה ההשתכרות של כל אחד מבני הזוג?
  • האם האישה עובדת? או שמא השקיעה עצמה בתא המשפחתי ובטיפוחו?

האם הכתובה משפיעה על מזונות האישה?

נכון לומר כי ברגע שישנו זוג נשוי, הרי שמזונות האישה נובעים מן הכתובה ומהתחייבות הבעל לזון ולכלכל את אשתו.

ועם זאת, איננו זקוקים לכתובה לשם תביעת מזונות אישה, וכן הכתובה לא תשפיע בנושא זה.

כן ניתן לומר כי אם בכתובה מצוינים מיליון שקלים, הרי שייתכן והדבר יעיד על דבר מה, אך בכללותו, זוג נשוי לא ייגש אל הכתובה לשם מימוש מזונות האישה.

הדבר שמעניין יותר את בית המשפט לענייני משפחה או את בית הדין הרבני (תלוי לאיזו ערכאה משפטית פנינו), זו היכולת של הצדדים דוגמת האם האישה עובדת, במה היא עובדת וכיוצא בזאת. ישנם מקרים ובהם פרנסתה של האישה מתקבלת על-ידי בית המשפט כתנאי לביטול הזכאות לתביעת המזונות. כאן המקום לומר כי ביתה דין הרבני ייטה לרוב יותר להיטיב עם האישה אל מול בית המשפט לענייני משפחה.

מהם מזונות אישה זמניים?

התהליך לתביעת מזונות אישה הוא לא בהכרח מהיר, ובשל כך ניתן לשקול בחיוב הגשת בקשה לחיוב במזונות זמניים. בתי המשפט נוטים לפסוק לחיוב וזאת מבלי להיכנס אל עובי הקורה ולבחון את כל הטענות והראיות.

נושא המזונות הזמניים לאישה נשקלים לחיוב לאור העובדה שבית המשפט שואף שהאישה תוכל לכלכל את עצמה בהמשך לקרונות שמניתי מעלה.

כמו-כן, הוא עושה זאת לבל תהא ידו של הבעל על העליונה. הבעל נתפש כחזק מבחינת הכלכלית, כמפרנס, לעומת האישה שידה עלולה להיות על התחתונה לאור התמסרותה אל התא המשפחתי. דבר אשר יכול למשל להשפיע על יכולתה לדאוג לעצמה לייעוץ משפטי הולם ולעו"ד המתמחה בתביעת מזונות אישה ובייצוג בתיקים הנדרשים והנובעים מהליך הגירושין.

 

ייעוץ משפטי בנושא מזונות אישה

בכל שאלה והתייעצות בנושא עם עו"ד מזונות אישה, הינכם מוזמנים להשאיר פניה באתר או ליצור קשר טלפוני ישיר.

כמו-כן, באתר המשרד ניתן למצוא מדריכים רבים נוספים בנושאי גירושין ומשפחה, אשר יכולים לסייע רבות במתן מענה על שאלות וסוגיות מורכבות.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות