ליווי משפטי ע"י עורך דין משמורת משותפת

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

נתחיל מכך שהביטוי 'משמורת משותפת' איננו נהוג בשיח המשפטי כיום, ובתי המשפט מדברים יותר על חלוקת זמני השהות של הילדים בין ההורים ועל האחריות ההורית.

חלוקת זמני שהות שווים בין הצדדים וקביעת אחריות הורית שווה, אלו הם למעשה מה שנהגנו לכנות עד לא מזמן בתור משמורת משותפת.

עורך דין המתמחה במשמורת משותפת (זמני שהות ואחריות הורית כאמור) יבחן כיצד קובעים את זמני השהות? כיצד מכריעים היכן יהיה הילד? ישנם מקרים בהם הורה אחד מעוניין בזמני שהות שווים ואילו ההורה השני לא. במקרים ובהם מתגלע סכסוך או ישנה מחלוקת עמוקה, הרי שיש להתוות אסטרטגיה משפטית ברורה וסדורה.

משמעות זמני השהות והאחריות ההורית

עד היום המושג העיקרי שהיה מתלווה להליך המשפטי ענה לשם 'הורה משמורן'; ההורה המשמורן הוא ההורה שכיום נקרא ההורה שביתו משמש כבית המרכזי של הקטינים. שם הם גרים, כשלאורך מספר פעמים בשבוע הם לנים אצל ההורה השני, כפי שנקבע וסוכם.

באשר לאחריות ההורית, בין אם היא שווה או לא שווה, היא למעשה מבטאת את כל החובות המוטלות על ההורים שנדרשים לדאוג לכל צרכי הילד. האחריות ההורית מקבל ביטוי בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות הקובע את תפקיד ההורים כאפוטרופוסים הטבעיים עליו עד הגיעו לגיל 18, ומטיל עליהם את החובה והזכות לדאוג לכל צרכי הקטין בפרט החינוך, מקום מגוריו לתת מענה לכל מחסורו.

המשמורת המשותפת אם כן, משמעה חלוקת זמני שהות שווה בין הצדדים, דבר המשפיע על אלמנטים רבים ושונים, אולם אציין להלן.

כיצד קובעים זמני שהות? כיצד מכריעים היכן יהיה הילד?

נשאלת השאלה ע"פ מה ייקבעו ימי זמני השהות? והאם הם כוללים לינה או לא כוללים לינה?

כאן באש ובראשונה, תידרש הערכאה המשפטית לתזכיר שיוגש מטעם עובדת סוציאלית אשר תיפגש עם הצדדים, תפגוש בהורים ותניח על שולחן בית המשפט תזכיר המקיף ומכיל בתוכו התייחסות מפורטת לכל העניינים הנוגעים לתא המשפחתי, הרקע והמצב הקיים כיום.

כמו-כן, תזכיר שכזה יכלול בהכרח גם המלצות קונקרטיות הנוגעות לחלוקת זמני השהות שבין ההורים.

חשוב לציין: לא דומות הנסיבות שבהן מדובר עם ישנו תא משפחתי עם תינוק בן יומו, לבין ילדים גדולים יותר. וודאי ילדים שמידת בגרותם כבר מאפשרת את שמיעתם, אז חלוקת זמני השהות עשויה להיקבע ולהישען על רצון הילד.

האתגרים המשפטיים האפשריים

חלוקת זמני שהות שווים בין הצדדים יכולה להתקבל על-ידי שני הצדדים בהסמכה ובהדדיות, אך המציאות מלמדת כי במקרים ישנם בהחלט גם מקרים בהם אין הסכמה גורפת, והתהליך המשפטי מלווה במחלוקת קשה המצריכה הכרעה.

אם כן, חלוקת זמני שהות שווה (או כפי שהיה נהוג לומר: משמורת משותפת), יכולה גם לנבוע מדרישה חד-צדדית של אחד מן הצדדים העומד על כך.

יכול להיות מקרה ובו האבא יעמוד על כך שתהיה חלוקת זמני שהות שווה בין הצדדים, כיוון שהוא רוצה לראות את ילדיו בדיוק כפי שהאם רוצה לראות את ילדיה. ללא הבדל או 'נחיתות' כלשהי. במידה והערכאה המשפטית אכן תתרשם שאין דבר שסותר את בקשתו של האב, וכל זמן שלא התרשם אחרת, אין שום סיבה שזמני השהות לא ייקבעו בחלקים שווים.

יש לציין, כי בית המשפט יבקש לבחון את הנסיבות בקפידה. אם יתברר כי ישנו מניע מסוים שהוביל לרצון זה, דוגמת הפחתת מזונות הילדים, הרי שייתכן מאוד והדבר יפחית את הסיכויים להצלחת התביעה.

לעתים יכולה להתעורר טענה על מסוכנותו של אחד מן ההורים באופן שאיננו יכול לאפשר חלוקת זמני שהות שווים. טענות על אלימות או מצב נפשי מסוים, כל אלו יהיו מוכרחים להתברר בבית המשפט.

תום הלב

אמקד את תשומת לבנו אל הפן הכלכלי, ואומר כי סיכויי התביעה למשמורת משותפת / זמני שהות שווים, פוחתים כאשר בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני (בהתאם לערכאה הראשונה אליה בחרנו לפנות) מתרשם המניע מאחורי התביעה הוא כלכלי למען לא ישולמו מזונות או יופחתו המזונות.

ניתן גם לומר כי היו בהחלט גם מקרים בהם האישה  שגידלה את הילדים הייתה זו שרצתה לצמצם את זמני השהות וזאת כדי להגדיל את גובה המזונות. בתיק שלווה על-ידי המשרד פגשנו במקרה ובו האב רצה להרחיב את זמני השהות בעוד שהאם התנגדה. בהליך המשפטי התברר כי כל התנגדותה נשענה על כך שלא רצתה שהדבר יפגע במזונות המשולמים מדי חודש בחודשו.

חוסר תום לב מצד הצדדים יפגוש בכתף קרה מצד בתי המשפט הרואים בכך כטעמים פסולים ומניעים זרים.

עורך דין משמורת משותפת

עו"ד זמני שהות להיערכות לסיכויי התביעה

מתפקידו של עורך דין משמורת משותפת (זמני שהות שווים) היא להעריך את סיכוייה של התביעה, ולהיערך בהתאם עם אסטרטגיה משפטית וטיעונים אשר ישכנעו את בית המשפט / בית הדין הרבני בצדקת הצד התובע זאת.

כשם שנאמר קודם לכן, 'הצגה' על-ידי מן מבין הצדדים שתתברר כהצגה בלבד על-ידי הערכאה המשפטית, תיתפס לשלילה ותשפיע בהכרח על ההכרעה.

אתייחס כאן למקרה ובו הצדדים מצויים במחלוקת סביב זמני השהות, ואינם עושים זאת באופן הדדי.

חשוב להיערך מבעוד מועד ולציין את כל הפגמים שאנו מוצאים בהתנהלותו של הצד השני.

אמחיש זאת: אם אנו מתרשמים כי הצג השני עושה 'הצגה'. הדבר יכול להתבטא בהתנגדות מצד האם שהינה חסרת כל שחר להרחבת זמני השהות, והדבר גם יכול להתבטא באב המציג את דירתו כמקום ראוי למגורים, בעוד שהיה מדובר במצג שווא שהוכן מבעוד מועד עבור ביקורה של העובדת הסוציאלית.

המקרים הם רבים וכך גם הדוגמאות אותן ניתן למנות.

המלצתי לצדדים המבקשים במלוא הכנות לסלול את הדרך לזמני שהות שווים: 

יטיב האדם לעשות אם יתאים את אורח חייו ביום-יום לזמני שהות שווים. יראה כי הוא אכן אדם המסוגל לכך ושמעוניין לקבל אליו את ילדיו. הדבר מתבטא באורח חיים, מקום מסודר, סטטוס יציב, ותנאים אשר יכולים לאפשר את לינתו של הילד.

ייעוץ משפטי בנושא זמני שהות

בכל שאלה והתייעצות עם עו"ד משמורת משותפת / זמני שהות שווים, אנו מזמינים אתכם ליצור קשר עם משרדנו המתמחה בדיני המשפחה והגירושין.

לקבלת מידע נוסף והכוונה משפטית ראשונית, צרו עמנו קשר טלפוני או השאירו פניה באתר.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות