הוראות מיוחדות בצוואה

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

הוראות מיוחדות בצוואה  מטרתם לאפשר שליטה מוגברת ביד המצווה לאחר פטירתו. כל אדם שכשר לעשות צוואה חופשי לצוות בה כרצונו בנוגע לזהות יורשיו והיקף זכויות כל אחד מהם בנכסיו.

הצוואה מעניקה לבעליה ולנהנים מכוחה מידה רבה יותר של וודאות בהתאם לרצון המצווה באשר לזכויותיו וליורשיו. אך יחד עם זאת, הוודאות איננה מוחלטת.

על מנת לנסות ולהתמודד באופן מקיף ויסודי עם תרחישים אפשריים, מאפשר חוק הירושה לקבוע במסגרת הצוואה הסדרים מיוחדים אשר באמצעותם מוגברת שליטתו של המצווה אף לאחר פטירתו. בכוחו של המצווה לצוות יורש במקום יורש, על מנת שיזכה היורש השני רק אם לא זכה הראשון. אף אם נניח ויורש הראשון נפטר עוד לפני המצווה מותירה הצוואה הוראה לתרחיש זה ומוגברת ביד המצווה מידת השליטה בעזבונו.

זאת ועוד, מצווה רשאי לקבוע, כי יורש שני יירש את חלקו של היורש ראשון, בהתקיים תנאי או בהגיע מועד שנקבע לכך בצוואה. כמו כן, המצווה רשאי להציב בצוואתו תנאי אשר רק בקיומו יזכה היורש או לחילופין לקבוע, כי יורש יחדל מלהיות יורש בהתקיים תנאי או בהגיע מועד.

לפיכך, בטרם עשיית הצוואה ולצורך עריכתה יש להיוועץ בעורך דין הבקיא בתחום, על מנת לשכלל את הצוואה ובהתאם לנסיבות לעשות בה שימוש מושכל בחוק הירושה. היעדר ייעוץ משפטי הכרחי בעשיית צוואה עלול להיות בסופו של יום בעוכריה. משרדנו המתמחה בענייני צוואות וירושות, מעניק סיוע ויעוץ משפטיים, כמו גם שירותי ליטיגציה וייצוג בבתי משפט.

להלן נרחיב על אפשרויות ההוראות המיוחדות בצוואה אותן ציינו לעיל.

יורש במקום יורש

כאמור, בכוחו של מצווה לצוות יורש במקום יורש. לדוגמה, במידה והיורש הראשון שנקבע על-ידי המצווה, נפטר עוד בטרם קיומה הצוואה. הצוואה מותירה לתרחיש זה מענה ומגבירה את מידת השליטה של המצווה בעזבונו.

לדוגמה:

לשם ההמחשה, אם המנוח ציווה בצוואתו את כל עזבונו רק לאחד מילדיו, והוסיף וקבע הוראה בדמות יורש במקום יורש, ובה ציווה את כל עזבונו רק לנכדתו, בתו של אותו הבן.

למרבה הצער, בנו של המצווה נפטר בשנים אחדות לפני אביו, ובמועד פטירתו של המצווה, רק בזכות אותה הוראה מיוחדת מפורשת שביקש לכלול בצוואתו, ניתן היה להורות על העברת כל עזבונו ליורשת היחידה שלו, קרי נכדתו, בתו של בנו שנפטר לפניו.

יורש אחר יורש

הוראה מיוחדת נוספת בצוואה עליה נרצה להרחיב היא 'יורש אחר יורש' הקובע כי יהא יורש נוסף שיירש את חלקו של היורש הראשון בהגיע המועד שנקבע לכך בצוואה.

כך למשל, אדם המוריש את כל עזבונו לבנו, וקובע שכי בהגיעה של נכדתו לגיל 25, היא תירש את כל העיזבון או חלק מן העיזבון.

הוראה שכזאת מקנה למצווה שליטה רבה יותר על עזבונו שנים רבות קדימה, ולמעשה היא משקפת את חשיבותה של הצוואה ועד כמה היא מאפשרת למצווה לשלוט בנעשה ברכושו לאחר לכתו.

הוראת יורש אחר יורש יכולה גם לכלול תנאים שונים. כך למשל, המצווה יכול להורות שהיורש יהיה בנו, וכן שעל בנו להחזיק בנאמנות סכום מסוים שיישמר עבור נכדו. עם זאת, ישולב תנאי שיפסוק כי הנכד יירש חלק מסוים מן העיזבון אך ורק אם יתחתן.

האם היורש הראשון מוגבל מלהשתמש בעיזבון עד לקיום התנאי לירושתו של היורש השני?

נניח וישנו אב הזוכה בירושה, וישנו תנאי בצוואה המונה את בנו (נכדו של המצווה) ושמתנה את קבלת הירושה בכך שהנכד יתחתן.

האב, קרי היורש הראשון, הוא יורש לכל דבר ועניין, ולמעשה הוא יכול לעשות בעיזבון כל העולה על רוחו. מה שיישאר מתוך עיזבון זה, ילך לאחר מכן לאותו הנכד, זאת אם התחתן כפי שצוין בצוואה.

עם זאת, המצווה יכול לכלול בצוואתו תנאי המגביל את היורש הראשון מלעשות שימוש בכל עזבונו. כך למשל, ניתן לצוות כי על היורש הראשון להפקיד בפיקדון 100 אלף שקלים שיישמרו עבור הנכד, וכיוצא בזאת.

מה קורה אם היורש השני קיים את התנאי המזכה אותו בירושה, ולפתע התנאי חדל מלהתקיים?

מקרה הזכור למשרדנו הוא אדם שציווה כי כל רכושו יועבר לבת זוגו, אך במידה ותכניס גבר אחר לביתם, אזי היא תחדל מלהיות היורשת.

אנו מציינים בכוונה את הדוגמה הזו, כדי להדגיש כלל ברזל בעריכת צוואה ובתנאים מיוחדים לצוואה: על תנאי הצוואה לעמוד בתקנות הציבור, תנאים שניתן להחיל אותם, תנאים מוסריים שאינם מעוררים סלידה מסוימת.

כך לשם הדוגמה, אדם שיכתוב בצוואתו כי רק אם נכדו יעבור 'טיפולי המרה' ויחדל מלהיות הומוסקסואל, אז יירש את עזבונו, זהו תנאי פסול המעורר סלידה ולא ניתן לכפות אותו על אדם.

ועם זאת, בתשובה כללית נאמר כי אכן אם אדם שעמד בתנאים קודם לכן, מפסיק לקיים את התנאי שזיכה אותו בעיזבון, הרי שהוא איננו זכאי לו עוד.

עם הסתכלות אל עבר העתיד

הוראות מיוחדות בצווה משכללות את תוכנה, משדרגות אותה ומאפשרות לה להיות דינמית יותר; להתמודד עם תרחישים עתידיים באופן ברור ונהיר לכול.

איננו יכולים לנבא את האירועים העתידים להתרחש, אך אנו בהחלט יכולים לחשוב על נסיבות שונות ומשתנות אשר עלולות להשפיע על האופן שבו רכושנו יחולק.

צוואה עם תנאים מיוחדים, תוכל להתמודד עם תרחישים כאלו ואחרים עתידיים, להסיר ספק בקרב היורשים ולמנוע את היתכנותם של סכסוכים ומחלוקות.

התייעצו עם משרדנו

משרד עורכי דין דן לימור מספק מעטפת משפטית מלאה בדיני הירושה והצוואות.

בכל שאלה והתייעצות, אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר.

ייעוץ משפטי בנושא הוראות מיוחדות בצוואה
תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
משרד עורכי דין דן לימור
עורך דין דן לימור
אני כאן כדי להקשיב לכם ולערוך יחד אתכם צוואה המבטיחה את רצונכם
בכל שאלה בנושא צוואות וירושות אני מזמין אתכם/ן ליצור איתי קשר:
תחומי שירות

נגישות