חשיבותו של הסכם ממון על דירה

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

נכס מקרקעין נחשב לחלומם ויעדם הכלכלי של רבים, וישנם לעתים בני ובנות זוג המגיעים אל מערכת היחסים כאשר לרשותם כבר עומד נכס אותו רכשו בכספם, בעמל רב או בזכות הון שניתן להם מטעמים שונים כגון סיוע מבני משפחה ו/או צוואה וירושה.

ידוע שכאשר בני זוג נישאים כדת וכדין, או מקיימים אורח חיים משותף, קרי ידועים בציבור, הרי שהרכוש עתה הופך לרכושם המשותף של שני בני הזוג, זאת אלא אם נערך הסכם מקדים בנושא.

באמצעות הסכם ממון על דירה, יכולים בן או בת הזוג שנכס המקרקעין רשום על שמם, לקבוע כי בעת שייפרדו או שיחסיהם יקלעו למשבר שיוביל לגירושין, נכס המקרקעין יישאר בבעלותם היחידה.

חשיבותו של הסכם ממון על דירה

האם הסכם הממון מגן על הנכס בכל מחיר? התשובה היא לא

נשאל שאלה עניינית מאוד: האם שני בני הזוג התגוררו בנכס המקרקעין לאורך שנות נישואיהם וטיפחו את הנכס יחדיו? האם הנכס שימש לצרכי השקעה והכנסה פאסיבית ושולמו בעבורו דמי שכירות שמהם נהנו שני בני הזוג?

במקרים שכאלו הרי שייתכן מאוד ובן או בת הזוג שחתמו על הסכם הממון ושהסכימו שהדירה לא תועבר אליהם עם סיום הנישואין, יבקשו לערער על שהוחלט, ולהגיש תביעה לבית המשפט לענייני משפחה.

בפועל: זוהי זכותם, ובית המשפט רשאי, בהתאם לנסיבות, להתייחס לכך ולעתים אף לאשר את החלוקה בין בני הזוג; זאת על אף קיומו של הסכם הממון.

נבהיר כי יעדו העיקרי של הסכם הממון הוא להבטיח כי במקרה ובו היחסים יעלו על שרטון ויסתיימו (בין אם בגירושין ובין אם בפרידה בין ידועים בציבור), הרי שרכושם של הצדדים יישמר.

הסכם שכזה, גם אם בן או בת הזוג יבקשו לערער עליו, עודנו מחזק את האפשרות שאכן הנכס יישמר ויישאר בידיו של בעליו המקוריים.

ייעוץ מקדים עם עורך דין הסכם ממון יאפשר לא רק להתוות הסכם ממון המנוסח בקפידה, אלא גם לקבל ייעוץ באשר לאופן ההתנהלות עם הנכס, כך שמעמדו ושיוכו אל צד אחד בלבד, לא יישחק עם השנים.

אילו סעיפים צריכים להיכלל במסגרתו של הסכם ממון על דירה?

הסכם ממון על נכס מקרקעין לצרכי מגורים מוכרח לכלול את כל הפרטים המוכיחים כי אכן מדובר בנכס המקרקעין המדובר וכן תרחישים שונים שעלולים להתרחש בעתיד, זאת אם הנישואין יעלו על שרטון.

כך למשל, הסכם הממון יכלול את כתובת הנכס לרבות גוש וחלקה, כמו גם את נסח הטאבו של נכס המקרקעין.

כמו-כן, הסכם הממון מוכרח לכלול תרחישים המכתיבים במדויק מה יהא בגורל הנכס, זאת אם בני הזוג יחליטו להיפרד ולהתגרש: האם הנכס יחולק באחוזים מסוימים בין בני הזוג? האם במידה ולבני הזוג בעתיד יהיו ילדים משותפים, חלק מן הנכס יועבר לילדי בן/בת הזוג?

האם ישנם תנאים אשר יכולים לשנות את הסכם הממון, למשל במידה ובן/בת הזוג שהנכס לא רשום על שמם יתרמו לטיפוחו ויתגוררו בו.

ככלל עליכם לדעת שהסכם ממון על נכס מקיף ככל הניתן, הוא גם הסכם ממון שיעניק לכם את השקט הנפשי והידיעה כי במידת הצורך, בעתיד, הוא ישמש אתכם נאמנה ויגן על רכושכם.

להלן תמצית הדברים אשר תועיל ותעשה לכם סדר רב בעריכת הסכם הממון על הדירה:

קביעה

פירוט

בעלות על הדירה

קביעה ברורה כי הבעלות על הדירה תישאר אצל בעלי הדירה המקוריים, זאת לאורך כל תקופת הקשר בין בני הזוג ובמידה ובני הזוג יחליטו להיפרד.

שינויים להשבחת הנכס

קביעה כי השבחת הנכס, החלפת הנכס בנכס אחר, ביצוע פרויקטים הנדסיים דוגמת פרויקט תמ"א וכיוצא באלו, הינם בשייכות מלאה לבעל הדירה המקורי, והם אינם מקנים אי אלו זכויות לבן/בת הזוג. יש לציין מה ייעשה באם בן/בת הזוג שהנכס לא על שמם, ייקחו חלק בהשבחה וישקיעו מכספם.

הכנסות מדמי שכירות

הסכם הממון על הדירה מוכרח לקבוע כי שכר הדירה שישולם לבעל הנכס, הינו שייך לבן/בת הזוג שהנכס רשום על שמם.

טיפול בנכס

מומלץ לציין בהסכם הממון כי גם ובמידה ובן/בת הזוג שהנכס איננו רשום על שמם, יטפלו ויטפחו את הנכס, הרי שאין הדבר מקנה להם אי אלו זכויות עליו.

פתרונות מותאמים אישית

יצוין כי גם מאמר המידע המקיף ביותר, לא יוכל לענות על מגוון הנסיבות השונות המתקיימות בנושא. מטרתו של הסכם ממון היא להוות פתרון יעיל ופרטני עבור מקרה ייחודי. כמה נכסים נמצאים בבעלות מי מבין הצדדים? כיצד הנכס משמש את הצד השני? האם הצד השני השתמש בנכס בטרם הנישואין? כל מקרה הוא לגופו.

 
 

האם צריך עורך דין לשם הכנת הסכם ממון על נכס?

כשם שבני זוג יכולים לערוך הסכם גירושין לבדם, אך ההמלצה הגורפת היא לערוך ולנסח זאת יחד עם עורך דין, כך יכולים בני זוג לערוך הסכם ממון באופן עצמאי ולאחר מכן להגיש אותו לאישורו של בית המשפט.

ההמלצה הגורפת כפי שוודאי ניחשתם, היא להיעזר בשירותיו של עורך דין משפחה המתמחה בניסוח ועריכת הסכמי ממון, וזאת לאור העובדה שמדובר בהסכם רגיש מאוד, ושנדרש להתייחס למגוון פרטים; פרטים שלעתים עשויים לחמוק מאור הזרקורים.

כל פרט, כל תרחיש ולו הקטן ביותר, יכול להתברר כבעל השפעה עצומה, וכמוקד להתגלעותם של סכסוכים ומחלוקות.

בכל שאלה והתייעצות בנושא עריכת הסכם ממון על דירה, אנו במשרד עורכי דין דן לימור נשמח לעמוד לשירותכם. ניתן לקבל ייעוץ ראשוני במסרון וואטסאפ, בשיחה טלפונית או בהשארת פניה לקבלת שיחה חוזרת.

ייעוץ משפטי עם עורך דין הסכם ממון
תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות