מהי חזקת השיתוף?

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

חזקת השיתוף בין בני זוג היא מושג מרכזי בדיני המשפחה, המעניקה הכרה משפטית בחלוקה שווה של רכוש שנצבר במהלך הנישואין. חזקת השיתוף נחשבת למושג בסיסי במערכת המשפט הישראלית לדיני המשפחה, ומטרתה להבטיח שוויון כלכלי בין בני הזוג. החזקה חלה על רכוש שנצבר במהלך חיי הנישואים, ומטרתה לקיים את עקרון השוויון והשיתוף בין הצדדים.

להלן נבקש להסביר את המנגנונים השונים של חזקת השיתוף וכן את מידת השפעתם על בני זוג נשואים וכן בני זוג המקיימים יחדיו אורח חיים משותף, קרי ידועים בציבור.

מהי חזקת השיתוף?

מהי משמעותה של חזקת השיתוף?

חזקת השיתוף היא עקרון משפטי בדיני המשפחה בישראל, שעוסק בחלוקת רכוש שנרכש במהלך הנישואין. לפי חזקת השיתוף, נכסים שנרכשו על ידי אחד הצדדים בזמן הנישואין, או שערכם עלה במהלך הנישואין, נחשבים לנכסי שיתוף ומחולקים באופן שווה בין הבני זוג במקרה של תביעת גירושין, זאת אלא אם קיים הסכם ממון שקובע אחרת.

העקרון המנחה של חזקתה שיתוף מבוסס על ההנחה ששני בני הזוג תרמו לקשר הזוגי ולרכוש המשותף, גם אם התרומה אינה כספית. זה כולל תרומות כמו טיפול בבית ובילדים, זאת בעוד שבן או בת הזוג תומכים בכך בקריירה של השותף ועוד.

כך, במידה ואכן בני הזוג מחליטים להתגרש, הרכוש שנצבר במהלך הנישואין מחולק באופן שווה.

יש לציין כי חזקת השיתוף תקפה גם באשר לידועים בציבור. הבעייתיות קיימת כאשר בשונה מנישואין להם יש תוקף המתחיל מיום הנישואין ועד לגירושין, ידועים בציבור צריכים לעתים להוכיח את נקודת הזמן שהחל ממנה חלו החיים המשותפים.

על מי חלה חזקת השיתוף?

כאן המקום להכיר גם את המושג 'חוק יחסי ממון בין בני זוג' אשר נועד להחליף את חזקת השיתוף.

חזקת השיתוף הסדירה את חלוקת הרכוש בין בני זוג הנמצאים בהליכי גירושין, וזאת אם נישאו לפני ה-1.1.1974.

זוגות אשר נישאו לאחר תאריך זה ושגמרו אומר בליבם כי הגיעה העת להתגרש ולהפריד כוחות, אינם כפופים לחזקת השיתוף אלא לאיזון משאבים הנובע מכוח חוק יחסי ממון.

אם כך הדבר, מה ההבדל בין חזקת השיתוף לבין חוק יחסי ממון העדכני?

חזקת השיתוף היא למעשה יציר הפסיקה מטעמו של בית המשפט העליון. לעומת חזקת השיתוף, הרי שחוק יחסי ממון בין בני זוג וממנו נובע הסדר איזון המשאבים, נובע מכוח החוק והוא נקבע על-ידי המחוקק.

הבדל משמעותי בין השניים הוא שחזקת השיתוף מאפשרת לערוך את הסדר איזון המשאבים בין בני הזוג, זאת עוד כאשר הנישואין עוד טרם הסתיימו. לעומת זאת, הסדר איזון משאבים הוא בר-ביצוע כמעט לרוב רק לאחר מתן הגט, קרי סיום הנישואין (זאת למעט מקרים חריגים).

ובכל שאלה והתייעצות עם עו"ד גירושין מטעם משרדנו, אנו מזמינים אתכם לכתוב לנו בוואטסאפ, ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר.

ייעוץ משפטי לגירושין, משפחה, צוואה וירושה
תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות