עורך דין ידועים בציבור

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

המונח 'ידועים בציבור' בישראל איננו מוגדר במלואו, ואנו נוהגים להגדירו כמעין 'הגדרה לא לגמרי סגורה'. היא איננה מובהקת כמו המונח 'הסכם ממון' אותם ניתן להגדיר לחלוטין. בעצם היותה כללית מאוד, ההגדרה ידועים בציבור גם מביאה עמה לעתים מורכבות עליה יכול לגשר עורך דין המתמחה בתחום.

כך לשם הדוגמה, ייתכנו בני זוג המקיימים מערכת יחסים מזה שנתיים, והם עדיין לא ייחשבו לידועים בציבור כיוון שאין הם עונים במלואם על ההגדרות והקריטריונים אותם מכתיב החוק. אולם מן העבר השני, הרי שאין פרק זמן מסוים בו ניתן להגדיר את אופייה של מערכת היחסים. קרי, משך הזמן איננו קבוע.

פתיח תמוה במעט? אנו מבינים, אך הדבר נובע מן העובדה כי ידועים בציבור הינה הגדרה שהיא יציר הפסיקה, ולא תחיקה.

וכך, בפן המשפטי, עורך דין המומחה לענייני ידועים בציבור, איננו הולך אל התחיקות הקיימות בדיני המשפחה, כי אם לפסיקה. הפסיקה משתנה ומתעצבת על-פי התרבות, החברה והדינמיקה המאפיינת את חיינו בכל עת. על-כן, ישנו צורך עקבי להתעדכן ולבחון את פני הדברים בעת מתן ייצוג משפטי או מעטפת משפטית בכללותה.

אנו במשרד עורכי דין משפחה וגירושין דן לימור מעניקים ייעוץ משפטי מקיף, תוך התעדכנות שוטפת, וזאת כדי להניח את כלל התשתית העובדתית והנתונים הנדרשים למען ייצוג התואם את הנורמות המשפטיות החלות על הגדרת 'ידועים בציבור'.

אודות ההגדרה ידועים בציבור

ידועים בציבור, בני זוג שאינם נשואים זה לזו, אך מקיימים מערכת יחסים תחת קורת גג אחת ומקיימים משק בית משותף, עונים להגדרה כללית זו אשר טומנת בחובה משמעויות רבות.

החל מזכויות שכל אחד מבני הזוג הידועים בציבור רוכש במהלך חייהם המשותפים, כך גם ביחס לזכויות שצבר הצד השני במהלך החיים המשותפים.

הדבר נכון גם במקרה ובו, חס וחלילה, נפטר אחד מבני הזוג, דבר המקנה לצד השני זכויות ירושה בעיזבונו. זאת בהתאם לחוק הירושה המתייחס לזכויות הידועים בציבור כשוות לזכויותיהם של בני זוג נשואים כדת וכדין.

הסוגייה הבעייתית האופפת את הנושא, היא שבעוד שאצל בני זוג נשואים ישנה כרה פורמלית בתאריך מסוים בו מיסדו בני הזוג את יחסיהם, הרי שבקרב ידועים ציבור, ישנו הצורה ללכת אחורה ולבחון את נסיבות חייהם תוך התייחסות לתנאים וקריטריונים הנכונים להגדרה זו.

קרי, ההגדרה, על אף היותה מגובה בפסיקה, עודנה אמורפית ואיננה ברורה, ועל-כן לעתים, יכולים בני הזוג להיעזר בשירותיו של עורך דין אשר יעשה סדר בנושא ויציג כי אכן מערכת היחסים עמדה בכל הקריטריונים הנדרשים.

לדוגמה:

במקרה חלילה של פטירה, יבקש הידוע בציבור לקבל לפחות את מחצית הזכויות בעיזבון מכוח הזכות לרשת את בן/בת הזוג.

בשלב הראשון, יהיה עלינו לבסס את הזוגיות בין בני הזוג ולהגדירה בפני בית המשפט או הערכאה המשפטית אליה פנינו.

במסגרת זו, יהיה עלינו לתאר מי עותר ומבקש אל הזכויות ומכוח מה. יש להסביר כי האדם העומד על זכותו בעיזבון ועל מחצית מן הזכויות בפנסיה וכיוצא בכך, הינו מגיש את בקשתו מכוח היותם ידועים בציבור.

כלומר

  • בשלב הראשון – נדרש להוכיח כי בני הזוג הינם ידועים בציבור ועונים על ההגדרה מכוח הפסיקה
  • בשלב השני – נדרש ליתר הטענות לתביעת הזכויות על הפנסיה, הזכות בעיזבון וכיוצא בכך

תרחישים שגורים בהם נהוג לקבל ייצוג ע"י עורך דין ידועים בציבור

ישנה שורה רחבה של מקרים בהם עו"ד ידועים בציבור יכול להיות לעזר רב:

1. הליכי היפרדות

לשם הדוגמה, בתביעה לאיזון משאבים או חלוקת זכויות בין בני זוג ידועים בציבור הנפרדים כל אחד לדרכו ודרכה שלהם.

תחת עינו הבוחנת של בית המשפט יצטרכו הצדדים להוכיח החל ממתי הפכו לידועים בציבור, ממתי החלו לענות על הקריטריונים השונים הנוגעים לחייהם המשותפים.

זאת כיוון שכאמור, אין אף מוסד או גוף מוסמך שבא ואומר באופן חד-משמעי כי הזוג הזה הינו ידוע בציבור.

כל שכן כאשר מתעוררת מחלוקת בין הצדדים לגבי אופיים של היחסים, הרי שהסוגייה הופכת למורכבת וקשה יותר בפני הערכאה המשפטית.

לא כל עורך דין משפחה יכול לספק את המענה המשפטי הנכון, וישנו צורך משמעותי וקריטי בעמידה על דיוקם של הפרטים.

2. הכרות בבני זוג לצרכים ביורוקרטיים

דוגמה שגורה בה אנו פוגשים, היא בנושאי ביטוח לאומי; בני זוג המתגוררים יחד ומקיימים מערכת יחסים העונה על הגדרתה של ידועים בציבור, ועתה זקוקים להכרה מביטוח לאומי, זאת למשל אם בן או בת הזוג נפטרו.

היבט שכזה, לעתים יכול להתברר כסוגיה המצריכה הוכחה משפטית.

חשוב לסייג את הדברים ולהדגיש כי ניתן לערוך את התהליך באופן עצמאי, וללא הסתייעות בעורך דין. ועם זאת, רבים מעדיפים זאת לאור המורכבות והצורך בהיכרות עם המערכת ודרישותיה.

3. עריכת הסכם לחיים משותפים

בעת שבני זוג ידועים בציבור רוצים לערוך ביניהם הסכם לחיים משותפים, הרי שישנה חשיבות לערוך את הדבר יחד עם עורך דין או עורכי דין מטעם כל צד, אשר ידעו לתרגם את המצב הנתון להסכם ברור, נהיר ומפורט בין הצדדים.

זהו הסכם בו מבקשים בני הזוג להגדיר את אופי היחסים שלהם, להסכים על הפרדה רכושית או שיתוף מסוים, וזאת כדי שיוכלו להתוות ולהגדיר את מרקם יחסיהם, להבטיח את רכושם, להחריג רכוש אם יחליטו שדרכיהם נפרדו וכיוצא בכך.

הסכם חיים משותפים המנוסח כהלכה הינו קריטי למען גורל הרכוש, הכספים וההון שהצטבר אצל מי מבין הצדדים בעת שניהלו את חייהם המשותפים.

עורך דין ידועים בציבור

4. ירושה וצוואה

כפי שצוין קודם לכן, חוק הירושה מכיר בזכויותיהם של הידועים בציבור ורואה אותן כשוות לבני זוג הנשואים כדת וכדין.

למעשה, בעת שאדם עורך את צוואתו, הרי שביכולתו להוריש את עיזבונו לכל אדם בו יבחר, ולעשות ברכושו כרצונו.

על אף כל זאת, הרי שעלולים לקום קולות המתנגדים לקיומה של הצוואה; במקרים אלו, משרדנו לובש שני כובעים, האחד כעורכי דין העוסקים ומתמחים בדיני הירושות והצוואות וזאת למען מתן מענה משפטי על ההתנגדות שקמה לצוואה ולירושה. והכובע השני כעורכי דין המתמחים בידועים בציבור, וזאת כדי להוכיח את מערכת היחסים אשר ענתה על כל הקריטריונים הנדרשים.

אודות משרדנו

משרד עורכי דין דן לימור מתמחה בדיני הגירושין, המשפחה והצוואות, ובכך מעניק לידועים בציבור מעטפת משפטית מלאה.

הדין אל מול ידועים בציבור מתבסס ברובו על פסיקה, וכשם שהפסיקה מתעדכנת ומשתנה באופן תדיר, כך עולה הצורך להתעדכן בכל עת, וזאת כדי להבטיח ייצוג וייעוץ משפטי הולם ומקצועי.

המשרד דוגל ביחס אישי, ובליווי המתבטא בזמינות מלאה ונכונות להילחם עבור כל לקוח ולקוחה בכל הליך משפטי, מורכב ככל שיהיה.

נשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה. למידע נוסף, ניתן לפנות אלינו טלפונית, לכתוב לנו בוואטסאפ או להשאיר פניה באתר, ונשוב אליכם בהקדם.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות