מהו הסכם טרום נישואין?

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

מזל טוב. החלטתם להתחתן ולבלות את שארית חייכם יחד באושר ואם אפשר בעושר. אתם מסתכלים באהבה זה בזה ומתחילים לתכנן את היום הגדול ואת כל הימים שנפלאים שיבואו בעקבותיו. ברור שאתם אוהבים וההחלטה להינשא ולמסד את מערכת היחסים היא החלטה שבאה מאהבה. אבל, עתיד איננו תמיד שביל שכולו וורדים וענני ערפל מתוקים. העתיד הוא גם כלכלה. כסף. פיננסים. כל אלה אינן מילים גסות ואין בהן כדי לפגום ברגשות הכנים אותם אתם חשים האחד כלפי האחר.

רוב האנשים, מתקשים לעצור לרגע קט ולהתייחס לחיי הנישואין גם מתוך ראיה אובייקטיבית כלכלית ומציאותית. כאילו יש בראיה שכזו, כדי לפגום חלילה במערכת היחסים האוהבת והבוטחת שטפחתם ושאתם מתכוונים להמשיך ולטפח גם הלאה. בשל התחושה הזו, לעתים קרובות בוחרים בני הזוג להימנע מדיונים כנים ופתוחים בנושאים הפיננסיים. חשוב לנהל שיחות פתוחות וכנות בנושאים אלה על מנת שתגנו על האינטרסים של שניכם מתוך נקודות שוויון והסכמה משותפים. עריכת הסכם טרום נישואין מחייב תקשורת פתוחה וגילויי שקיפות מלאה בכל הנוגע למידע פיננסי בין שני בני הזוג. אנחנו מאמינים שתהליך שכזה מסייע לטיפוח אמון הדדי ומחזק את בסיס מערכת היחסים בין בני הזוג.

אז מהו הסכם טרום נישואין, ומדוע הוא נחוץ? במאמר זה ננסה לענות על השאלה.

הסכם טרום נישואין - הסכם ממון

הסכם טרום נישואין הוא מסמך משפטי מחייב, שנערך ונחתם בין בני זוג לפני נישואיהם (ברבנות או נישואין אזרחיים). הסכם זה קובע את אופן חלוקת הנכסים (והחובות) של בני הזוג במקרים של פרידה, גירושין ואפילו מוות. בעצם ניתן להתייחס להסכם טרום נישואין כאל מסמך הגנה עבור כל אחד מבני הזוג, כדי להבטיח שאם חלילה יסתיים הקשר, המעבר בין שני המצבים יהיה פחות סוער וקל יותר.

בהסכם טרום נישואין מוסדרים היבטים פיננסיים רבים, שמעבר לבסיס חוקי זה או אחר. הוא מתייחס לנסיבות האישיות של שני בני הזוג, ועשוי לכלול בתוכו שפע החלטות הקשורות לכלכלה, רכוש, פנסיה ועוד על פי ההחלטות המשותפות אליהן הגיעו בני הזוג בהסכמה. כל חוזה טרום נישואין חייב להיות מוסרי, הוגן והגון כלפי שני הצדדים, אסור בתכלית האיסור שיהיה דרקוני וחלילה יגרום להפסדים כלכליים לאחד מבני הזוג. כדי שהסכם טרום נישואין יהיה תקף, חייבים שני בני הזוג לחתום עליו מרצון ונדרש אישור נוטריוני לפני החתימה על הסכם טרום נישואין. 

ישנם מקרים בהם נחתם הסכם ממון לאחר הנישואין, במקרים כאלה נדרש אישור של בית המשפט ולא ניתן להסתפק באישור הנוטריוני.

מהו הסכם טרום נישואין

יתרונות הסכם טרום נישואין

חלוקת הנכסים

הסכם טרום נישואין מפרט את אופן חלוקת הנכסים, ובהם חשבונות בנק, השקעות, רכוש, עסקים הכנסות עתידיות וחובות, במקרים של פרידה.

מזונות

בהסכם טרום נישואין ניתן לקבוע אם יינתנו דמי מזונות לבן או בת הזוג ומי מהצדדים הוא שיהיה אחראי על מתן המזונות, מה יהיה גובה הסכום, התנאים למזונות ועוד.

משפחה מורכבת (לא מורחבת)

בהסכם טרום נישואין ניתן מראש לציין מה תהיה מידת התמיכה בילדים מנישואים קודמים של כל אחד משני בני הזוג, מה שמבטיח את עתיד הילדים גם כשהן אינם תוצר של מערכת חיי הנישואין הנוכחית.

ירושה

בהסכם טרום נישואין ניתן גם להתייחס לזכויות ירושה לצורך אבטחת ירושתם של שני הצדדים, ניתן לציין בו פרטים מורכבים כמו ציון חפצי ערך מסוימים ואפילו עד כדי סדר גודל של מבנים, דירות או עסקים.

פנסיה

בהסכם טרום נישואין ניתן גם להתייחס לתשלומים הקשורים להפרשה לפנסיה. אם אחד מבני הזוג לא הפריש הפרשות לטובת פנסיה באופן עצמאי, כי עסק רק בענייני משק הבית, גידול ילדים וכד'

כמובן שניתן להחליט ולהתייחס לעוד נושאים רבים ומגוונים בהסכם טרום נישואין, על פי ההחלטות שבין בני הזוג.

הסכם טרום נישואים

לסיכום

הסכם טרום נישואין מספק לזוגות אמצעי הגנה וודאי ובהיר בכל הקשור לעניינים פיננסיים. הסכם טרום נישואין תורם תרומה חשובה ומשמעותית לקידום תקשורת פתוחה בין בני זוג שומר על האינטרסים הכלכליים של כל אחד מהם ותורם לשקט נפשי.

ישנם שפע שיקולים ונושאים אותם חשוב לקחת בחשבון בעת עריכת הסכם טרום נישואין, או הסכם ממון שלאחר נישואין. הדרך הטובה והבטוחה ביותר לעשות הסכמים שכאלה, היא בעזרת עורך דין מומחה לדיני משפחה שידע להבהיר את כל הפרטים ולנסח עבורכם את ההסכם בצורה הטובה והמדויקת ביותר, כזו שתמנע כל אי בהירות או חלילה מחלוקות בעתיד.

בכל שאלה והתייעצות, ניתן ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה לקבלת שיחה חוזרת.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות