מה זה גט?

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

גט הוא מסמך חוקי המשמש להתרת נישואין על פי ההלכה היהודית. כדי להבין את המשמעות וההשלכות של גט, חשוב להבין את המסגרת הדתית והחוקית שבה הוא פועל, וכן את התהליך שבמסגרתו הוא ניתן.

פעמים רבות אנו פוגשים בלקוחות המגיעים אל משרדנו כאשר הם אינם בטוחים מהו התהליך העומד מולם, מהו הצעד הראשון שיש לעשותו, וכן אינם בקיאים במושגים הבסיסיים השונים. מטרת מאמר זה, וכן מאמרים רבים המתפרסמים באתר משרדנו, הוא לסייע לכם לעשות סדר בנושא (וכך כפועל יוצא, להפחית את המתח ומערבולת הרגשות שנוצרים כתוצאה מן ההחלטה לסיים את הנישואין).

מה זה גט?

משמעות הגט

ביהדות, נישואין הם התחייבות קדושה, ועל-כן פרידתם של בני זוג המבקשים להתיר את הבית שבנו בישראל כדת וכדין, גם היא דורשת תהליך מוסדר ופורמלי.

גט הוא למעשה המסמך שמתווה את ההסכמה לסיים את הנישואין, בדומה למסמך המסדיר את הנישואין.

אם נתייחס לכך באופן מעמיק אף יותר, הרי שמטרתו של הגט היא לאפשר לשני הצדדים להינשא שוב לאחרים. הגט נכתב על ידי סופר סת"ם בפיקוחו של רב, והוא מותאם אישית לזוג המתגרש.

מהו התהליך הכרוך בקבלת הגט?

ראו בכך כתהליך הפורמלי האחרון ברשימה בעת הגירושין.

בטרם זאת, על הצדדים להסדיר את כל היבטיהם השונים לרבות רכוש ואיזון משאבים, נכסי קריירה ומוניטין, ילדים משותפים לרבות זמני שהות ותשלום דמי מזונות, נכס מקרקעין משותף המצריך הליך פירוק במקרקעין ועוד.

היבטים אלו יכולים להתדיין ולבוא על סיומם במסגרת הסכמות הדדיות בין בני הזוג, ובמקרים של מחלוקות הרי שמדובר בתהליכים משפטיים ממושכים.

באשר לצעדים הנדרשים לקבלת הגט, התהליך מתחיל בבקשה של אחד מן הצדדים (לרוב הבעל) לקבלת גט. יצוין על אף זאת, כי יש להשיג את הסכמת שני הצדדים לגירושין. הגט ניתן בנוכחות בית הדין הרבני, ועל הבעל לתת את הגט לאשתו באופן פיזי, תוך שהוא מצהיר על כוונתו לשחרר אותה מנישואיהם. 

על האישה לקבל את הגט ברצון ולאחר מכן היא נחשבת מותרת להינשא לאחר.

נדגיש ונאמר: התהליך ההלכתי דורש הסכמה מלאה מטעמם של שני הצדדים לצורך קבלת גט. מטרת בית הדין הרבני היא לוודא שהגירושין נעשים ברצון ולא מכפייה.

 

אם כך מה קורה כאשר בן הזוג מסרב לתת את הגט?

כאשר אחד מבני הזוג מסרב לתת גט, מדובר במצב מורכב וקשה הן מבחינה חוקית והן מבחינה חברתית ורגשית. 

סירוב לתת גט יכול להוביל למצב של "עגונה" או "עגון" – מצב בו האישה או הגבר נשארים נשואים בפועל וכפועל יוצא מכך לא יכולים להינשא לאחרים לפי ההלכה. מדובר במגבלה משמעותית וממשית.

במקרים מסוימים, ייתכן שהצדדים יחפשו פתרונות חלופיים כמו גירושין אזרחיים במדינות שבהן זה אפשרי, על מנת לאפשר המשך חיים נפרדים אף בלי גט הלכתי. יצוין שאנו אומרים זאת רק לשם מתן המידע המלא והמקיף ביותר, וזהו איננו הפתרון הרצוי.

פתרון שכזה לא יפתור את המצב ההלכתי והדתי שלא יאפשר לאדם להינשא שוב לפי ההלכה.

בתרחיש של סירוב לתת גט, הרשויות הדתיות והמשפטיות נדרשות לרגישות רבה ולעיתים גם ליד חזקה, תוך נקיטת צעדים חריפים כנגד הצד המסרב להעניק את הגט.

ובכל שאלה והתייעצות, אנו במשרד עורכי דין דן לימור מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר טלפוני, לכתוב לנו בוואטסאפ או להשאיר פניה באתר.

ייעוץ משפטי עם עורך דין בנושא גט
תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות