הצוואה מקפחת אותי, מה אפשר לעשות?

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

במקרה ובו אתם חשים שהצוואה מקפחת אתכם, הרי שעליכם להקדים ולהגיש התנגדות לצוואה. אנו מודעים לכך שאנו משרד עורכי דין, אך בכל זאת נאמר כי ההמלצה הגורפת היא להגיש את ההתנגדות יחד עם עורך דין, וזאת כדי להגביר את הסיכויים להצלחת ההתנגדות.

במסגרת הגשת ההתנגדות לצוואה, יש להבין מהן נסיבות החיים של המגישים את ההתנגדות, ומה הקשר שהיה להם אל מול המנוח או המנוחה.

בהתנגדות לצוואה חשוב להדגיש ולנסות להשיג תימוכין לתחושות המתנגד/ת: למה אנחנו חושבים שהצוואה מקפחת? אם למשל היורש שחש כי הוא קופח קיבל רק כספים מן הבנק, בעוד שכל יתר היורשים קיבלו דירה ודברים נוספים. השאלה היא: מדוע זה נעשה? האם ניתן לערער את האמור בצוואה?

הצוואה מקפחת אותי, מה אפשר לעשות

זוהי זכותכם המלאה להגיש התנגדות לצוואה

נבהיר כי כל אדם שחש כי הוא קופח בצוואה, זכאי לשאול את כל השאלות הרלוונטיות ולהגיש התנגדות לצוואה.

נדמה לשם העניין, מצב ובו הגעתם למשרדנו לייעוץ ראשוני ולצורך הגשת ההתנגדות: נבקש להבין את מצבו של המצווה במועד עשיית הצוואה הרלוונטית שבה אנו דנים כעת. האם לדעת האדם המבקש להגיש התנגדות, היה המצווה מנוע מלקבל החלטות בעניינו? התייחסות לנושא זה, היא משמעותית בתהליך.

נבקש לבחון את האפשרויות העומדות לפנינו בהתאם לחוק הירושה; כשם שהדגשנו לעיל, האם המנוח היה כשיר לערוך את צוואתו בעת עריכת הצוואה?

וכן, האם לדעת האדם שחש מקופח בצוואה, היה המנוח נתון להשפעה בלתי הוגנת מטעמו של צד כזה או אחר. האם יכול האדם שחש מקופח בצוואתו להסביר מדוע הוא חושד שהייתה השפעה בלתי הוגנת? האם ניתן לשוב שנים רבות אחורה ולהצביע על תהליך הדרגתי בו גורם מסוים ביקש להשפיע על המוריש.

לדוגמה:

רק בשל העובדה שאדם המגיש התנגדות לצוואה, היה מצוי בסכסוך קשה עם אחד מאחיו. ובמצב זה אותו אח השפיע לכאורה, השפעה בלתי הוגנת על אביו; הרי שיש בתרחיש שכזה כדי לסלול את הדרך לתחושת קיפוח ולהצדיק הגשת התנגדות לצוואה.

נבקש למשל, לבחון את האפשרות, האסורה על-פי חוק, למעורבות או נטילת חלק של יורש בכתיבת הצוואה. האם היה נוכח בעת שנעשתה הצוואה? אלו הם דברים שיכולים להוביל לפסלות הצוואה.

הגורמים שיכולים לפעול לטובתנו בעת ההתנגדות לצוואה

חשוב לציין: מערכת היחסים בין המנוח לכל אחד מן היורשים וטיב היחסים, הם אינם נתון שבהכרח רלוונטי לתוצאת הגשת ההתנגדות לצוואה.

יכול להיות תרחיש ובו המצווה היה בקשר מצוין עם ילדיו (או עם כל יורש שחש מקופח בצוואה), ולא התעוררה כל בעייתיות בקשר ביניהם. המצווה ערך את צוואתו כפי שמצא לנכון, וכל זמן שלא ניתן להטיל דופי בצוואה בהתאם לפרמטרים של חוק הירושה, הרי שהיא תקפה וכשירה לחלוטין.

לא מערכת היחסים בין היורש שחש מקופח לבין המוריש, היא זאת שתביא לביטול הצוואה. ועם זאת, בהחלט שנסיבות החיים עשויות להיות רלוונטיות ולשמש אותנו בניסיון לסייע לבית המשפט להתחקות אחר עומד דעתו של המצווה.

נסיבות החיים, יסייעו לבית המשפט להבין את מה הניע את המנוח לערוך את הצוואה כפי שעשה, והאם ניתן לחבר בין חוסר ההיגיון שבקיפוח בצוואה לבין בעייתיות מסוימת הניכרת בצוואה עצמה.

מהרו והגישו התנגדות לצוואה

ברמה הפרקטית נוסף שכאשר מוגשת בקשה לצו קיום צוואה, מדובר בפרק זמן קצר מאוד העומד לרשות אדם שמרגיש שהצוואה מקפחת אותו או לא עושה עמו צדק.

יש להגיש התנגדות לצוואה ויפה שעה אחת קודם. זאת כיוון שבפרק זמן קצר מאוד, יכול להינתן צו קיום צוואה, ולהכשיר את אותה הצוואה.

'ואם איחרנו את המועד?'

אם ניתן צו קיום צוואה או לחילופין צו ירושה, הרי שעלינו למהר ולהגיש בקשה לביטול צו ירושה / ביטול צו קיום צוואה. במקביל עלינו להגיש התנגדות (וייתכן שבהתאם לנסיבות, נחכה לקבלת האישור לביטול, ורק אז נגיש את ההתנגדות).

כמו-כן, מוטב שנמצא הסבר שמניח את הדעת ושיבהיר מדוע איחרנו את המועד. למה הגשנו את ההתנגדות רק עכשיו ולא קודם לכן.

זהו תרחיש סבוך יותר, אך הוא בהחלט אפשרי ובר-פתרון.

ובכל שאלה והתייעצות בנושא, אנו מזמינים אתכם להיוועץ עם עורך דין ירושות מטעם משרדנו שיבחן את הדברים, ויכין את המסמכים הנדרשים לצורך הגשת ההתנגדות לצוואה.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות