כמה עולה לערוך צוואה?

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

מטרת מאמר זה היא לסבר את האוזן לכל אדם השוקל או שוקלת לכתוב צוואה. בשונה ממדריכים שנוכחנו לראות ברשת, הרי שלראות עינינו, לא ניתן לתת תשובה חד-משמעית באשר למחיר צוואה, אך כן ניתן לערוך הסבר המפרק אותה למרכיבים ושמפרט מה עשוי להשפיע על עלותה.

נפתח בהסבר על הייחודיות של דיני הצוואות; בעוד שבחוזים אנו עדים לעתים במחלוקות באשר לאמור בחוזה ולדין ודברים הנאמרים בבית המשפט כאשר הצדדים החתומים בחוזה אינם מגיעים להסכמות ומבקשים לבחון את פרשנות סעיפיו, הרי שבצוואה הדבר לא קיים.

בשונה מחוזה בו שני הצדדים מתווכחים ביניהם ומבקשים להגיע להכרעה משפטית, הרי שבמסמך המשפטי הקרוי צוואה, מי שערך אותה איננו בחיים. כך נוצר מצב ובו אם ישנה מחלוקת באשר לאמור בצוואה, ועולים קולות המבקשים להתנגד לצוואה, הרי שמדובר בהליך משפטי מורכב – זהו צד המתנגד לאמור בצוואה או חולק על חלק מסעיפיה, הקם כנגד אדם שנפטר ושאיננו יכול להשמיע את קולו ואת דעתו.

בית המשפט מוצא עצמו בתרחיש קשה ומאתגר – ישנו נעלם משמעותי בסיפור, קרי המוריש, וביהמ"ש נדרש עתה להתחקות אחר דעתו של המצווה ולהעניק פרשנויות לסעיפי הצוואה, זאת מתוך נסיבות חייו ועל-פי טענות הצדדים.

מטרת דברינו אלו במעמד פתיחת המאמר, היא להדגיש את חשיבות ניסוחו של המסמך ואופן עריכתו. אם הכרעה בנושא אי-הסמכה על חוזה היא סבוכה ומורכבת, קל וחומר שהדבר סבוך אף יותר בעת שישנה מחלוקת סביב צוואה. עלינו להקפיד על מסמך מנוסח היטב, שאיננו מותיר כל מקום לפרשנות ושמעמיד בפני המתנגדים קושי רב לערער את אמינותו.

כמה עולה לערוך צוואה

משמעות עריכת הצוואה עם עורך דין

לכתיבת צוואה מחיר המושפע ממידת המורכבות של העיזבון שמותיר אחריו המוריש. לא נכון יהיה להשוות בין צוואה שנועדה להוריש סכום כסף מסוים עבור 3 צאצאיו של המוריש, אל מול צוואה שנועדה להעביר עיזבון המורכב מרכוש, הון ונכסי נדל"ן אל צאצאים שונים, וכן להתנות את הצוואה בתנאים משתנים.

יודגש כי אדם יכול לנסח את צוואתו באופן עצמאי וללא כל היעזרות בעורך דין צוואות. ועם זאת, כך גם גוברים הסיכויים לפרשנויות שונות: האם התכוון המוריש לכל ילדיו? או רק לילדיו שלו מן הנישואין הקודמים? האם ביקש המוריש להוריש את רכושו קודם כל לאשתו ולאחר מכן לילדיו? או שמא לחלק בחלקים שווים?

במקרה ובו המוריש הלך לעולמו, אין מי שיענה לנו על השאלה הזאת. המציאות מלמדת, שהיבטים אלו מעוררים אינטריגות ומחלוקות גם במשפחות נורמטיביות ובעלות יחסים חיוביים בין כל הצדדים.

מסמך זה הוא מן החשובים והמשמעותיים ביותר שאדם יערוך. בעת שעורכים אותו עם עורך דין, יש לנתח בקפידה את העיזבון, לעבור על כלל הרכוש, ההון והנכסים, ולבדוק כיצד לשקף נכונה את רצון המוריש סעיף אחר סעיף.

האם לא ניתן לתת השערה למחיר צוואה?

נאמר לנו שמוטב יהיה לערוך מאמר המסביר כמה עולה צוואה, וזאת כדי לסבר את האוזן למבקרי האתר. ועם זאת, כאשר ישבנו לערוך ולכתוב את המדריך שלהלן, החלטנו שלא ניתן לעשות זאת באופן שרירותי.

לכתיבת צוואה מחיר המשתנה באופן ניכר, ועל אדם המבקש לכתוב צוואה עם עורך דין, לערוך פגישה מסודרת. בפגישה זו נבין מה המצווה רוצה לעשות, מיהם הגורמים אליהם הוא מעוניין להוריש, ולתרגם זאת לסעיפים ברורים, מפורטים ונהירים.

ייתכן ונדרש לפגישה אחת בודדה לצורך הכנת הצוואה, ולעתים בהתאם למורכבות העיזבון, ייתכן שנדרש להכנה ארוכה יותר.

לדוגמה:

צוואה בה עלינו לענות על שאלות הנוגעות למיסוי מקרקעין וחלוקה מוזנת ושיוויונית בין הצדדים. בחינה דקדקנית של התהליך תוך התחשבות בתחיקות הלקוחות מחוקי המקרקעין, איננה דומה לצוואה שאיננה מצריכה כל בדיקה והיערכות מקדימה.

בקביעת מחיר כתיבת צוואה, עלינו להתחשב במידת המורכבות שלה, במשך הזמן שיושקע לצורך הדבר, בשילוב הוראות מיוחדות שייתכן ויידרשו על מנת שרצון המוריש ימולא עד תום וכיוצא בכך.

לסיכום

על אדם המבקש לערוך את צוואתו להבין כי ייתכן והצוואה תידון לאחר שלא יהא עוד בחיים. במידה ודבריו הכתובים בצוואה ינוסחו באופן כללי או שמותיר מקום לפרשנות, הרי שייתכן והדבר יוביל למחלוקות, סכסוכים ואף להליכים משפטיים ארוכים וממושכים.

בכתיבת צוואה יחד עם עורך דין מנוסה ובקיא בדיני הצוואות והירושות (ונדגיש שוב כי אין זו חובה, אך המלצה), הרי שהמורישים ידעו שהם אינם מותירים מקום לספקות ולטעויות.

עלותה של הצוואה תצדיק את עצמה ותאפשר לדעת בבטחה כי העיזבון יועבר אל היורשים בדיוק כפי שציוו המורישים.

בכל שאלה והתייעצות בנושא זה, אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר טלפוני, לכתוב לנו בוואטסאפ או להשאיר פניה באתר. בשיחת ייעוץ הראשונית, נוכל לשער את עלות הצוואה ומשם לבחון כיצד נוכל להתקדם בנושא.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות