מהם מזונות אישה?

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

לצד מזונות ילדים, ישנו מונח נוסף שיש להכירו והוא 'מזונות אישה'. מזונות האישה נקבעים על-פי הדין העברי החל על בני זוג יהודיים הנשואים זה לזו, ועל-בסיסם חובתו של הבעל לשאת במזונות האישה, כנגזרת מנישואיו כדת משה וישראל. גם אישה שהתחתנה בחתונה אזרחית, אך היא ובן זוגה הם יהודים ולא היו מנועי חיתון ברבנות, תהא זכאית למזונות אישה.

בשונה ממזונותיו של הילד שיקבעו על-פי שיעור צרכיו, הרי שמזונות האישה חלים על-פי הכלל ההלכתי האומר כי האישה "עולה ממנו ואינה יורדת", קרי היא זכאית למזונות כפי שהורגלה להם על-ידי בעלה מדי חודש. זוהי זכותה להישאר באותה רמת החיים אליה הורגלה.

משך תקופת דמי המזונות

מזונות האישה לרוב ייפסקו רק לתקופת הנישואין. החל מן הרגע ובו בני הזוג יתגרשו והחל מן המועד בו יוכח כי האישה איננה זכאית עוד למזונותיה, הרי שהם יחדלו מלהתקיים. במילים אחרות, בעוד שקטין זכאי לקבלת מזונות עד לסיום שירותו הצבאי / הלאומי, הרי שהאישה תהא זכאית למזונות רק במהלך חיי הנישואין של הצדדים.

נבהיר את דברינו: אם כיום בני הזוג עודם נשואים, וזה עתה נפרדו אך לא התגרשו, או אם הבעל היהודי עזב את ביתו וישנו סכסוך או קונפליקט ביניהם, או הם בעיצומו של תהליך הגירושין ותביעות הוגשו לבית המשפט; הרי שככל שחלו נסיבות אלו, האישה איננה מאבדת את זכותה לאורח חיים כפי שהורגלה במהלך חיי הנישואין התקינים.

מהם מזונות אישה

זכות האישה למזונות אישה

רבים מן החיובים השונים בהליך הגירושין נגזרים מכוח הכתובה, מכוח ההתחייבות של בני הזוג תחת החופה ומכוח כריתת ברית הנישואין.

מכוח זה נובע שאישה שהתגרשה הרי שהיא איננה עוד זכאית למזונות. מכוח זה נובע כי אישה פרודה שזה עתה נמצאת בהליך הגירושין, אכן זכאית למזונות אישה.

נמשיך ונוסיף היבט נוסף והוא אובדן הזכאות. על-פי ההלכה היהודית, אישה איננה יכולה לחתור תחת מוסד הנישואין מצד אחד, ולדרוש מזונות אישה מן הצד השני. היבט זה חל למשל על אישה מורדת, אישה שלא מילאה את חובותיה בנישואין, אשה שעזבה את הבית.

יש לסייג את הדברים ולהבהיר שישנם מקרים חריגים, כך אם יתברר שהאישה עזבה את ביתה בשל התעללות חלילה או אלימות. ישנם גם מקרים בהם הבעל מגרש את אשתו מן הבית תחת איומים.

במקרה שהגיע אל משרדנו, עזבה האישה את ביתה, אך התברר שעזיבתה לא הייתה קלה כנוצה. עזיבתה נבעה מגידופים קשים ולחצים בלתי פוסקים מצד הבעל. על-כן קבע בית הדין כי לא איבדה את זכותה ולא הטיל בה דופי. זכאותה לכתובה לא נפגעה בשום צורה.

האם הכנסותיה של האישה מהווים את מזונותיה?

היבט נוסף שחשוב לציין במעמד מאמר מידע זה, הוא הכנסותיה של האישה, או כפי שנהוג לומר 'מעשי ידיה'.

ייתכנו מקרים ובהם אישה שעובדת לא תהא זכאית למזונות, זאת אלא אם תצליח להראות ולהוכיח כי הכלכלה ורמת החיים שאליהם הייתה מורגלת במהלך שנות נישואיה, היו גבוהים; זאת עד לתקופה בה החל הקונפליקט אם הבעל.

במידה ויוכח כי במהלך הנישואין, רמת החיים של האישה הייתה גבוהה יותר, ותמיכתו הכלכלית של הבעל הורגשה באופן ניכר, משכך היא עשויה להיות זכאית להפרש.

התייעצו עם משרדנו

בכל שאלה והתייעצות בנושא מזונות אישה, אנו במשרד עורכי דין דן לימור מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר.

המשרד מתמחה בדיני המשפחה והגירושין, ומעניק מעטפת משפטית מלאה.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות