איך פותחים תיק גירושין בישראל?

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

ישנו הבדל משמעותי בין ההחלטה להתגרש לבין להוציא את ההחלטה אל הפועל. ואחת מן השאלות הנפוצות בנושא זה, היא כיצד עושים את הצעד הראשון ופותחים תיק גירושין.

פתיחת תיק גירושין במילים אחרות משמעו לפתוח תיק ברבנות – ככל הנראה שמילים אלו נשמעות מוכרות יותר. נסייג את דברינו ונאמר כי בני זג לא יהודיים צריכים לפתוח את תיק הגירושין שלהם בבית המשפט לענייני משפחה, קרי בית משפט אזרחי.

איך פותחים תיק גירושין בישראל?

פתיחת תיק הגירושין ברבנות / ביהמ"ש לענייני משפחה

בהתייחסותנו בני זוג יהודיים, גם אם לא נישאו כדת משה וישראל והקימו בית בישראל בנישואין אזרחיים, הרי שהם עודם מוכרחים לפתוח את התיק ברבנות, קרי בבית הדין הרבני.

יש לציין כי זהו ההליך היחידי בו בני הזוג היהודיים מוכרחים לנהל את ענייניהם תחת הערכאות של בית הדין הרבני. הסמכות לתביעת הגירושין ולמתן הגט שמורה אך ורק לבית הדין הרבני, זאת בעוד שתיקים אחרים דוגמת מזונות ילדים, זמני שהות, רכוש וכיוצא בכך, יכולים להיות מנוהלים או תחת בית הדין הרבני או תחת בית המשפט לענייני משפחה (בנושא זה ראו את מאמרינו בנושא מרוץ הסמכויות).

כאמור, מתן הגט מצוי תחת סמכותו הבלעדית של בית הדין הרבני, ועל-כן הצדדים המבקשים להתגרש נדרשים לפנות בראש ובראשונה אל בית הדין הרבני, וזאת לשם פתיחתו של תיק הגירושין.

בשונה מכך, נבקש להתייחס בנפרד אל גירושין של בני זוג שאינם בני אותה דת: זוגות מעורבים, קרי בן ובת זוג שאינם חולקים את אותה הדת, דוגמת מוסלמית ויהודי, נוצריה ומוסלמי וכיוצא בכך, נדרשים להתגרש בתביעה להתרת נישואין אותה יש להגיש לבית המשפט לענייני משפחה.

החל מכאן, בית המשפט לענייני משפחה פותח בתהליך בו הוא פונה אל המוסדות הנכונים עבור בני הזוג ובהתאם לדתם.

התהליך שלאחר פתיחת תיק הגירושין

עם פתיחת תיק הגירושין, על בני הזוג להגיע להסכמות כוללות, וזאת כדי לחתום על הסכם גירושין.

מטרתו של הסכם הגירושין להיות מקיפה, ולגעת בכל תחומי חייהם של בני הזוג, לרבות ילדים, רכוש, נכסי מוניטין וקריירה, נכס מקרקעין משותף וכיוצא בכך.

הצדדים יכולים להגיע להסכמות הדדיות באמצעות עורך דין גירושין או באמצעות דין ודברים בין עורכי דין המייצגים כל צד, וכן הצדדים גם עלולים להגיע לכדי סכסוכים ומחלוקות המביאות את אי-ההסכמות עד לכותלי בית המשפט.

על-כן, עלינו לראות בפתיחת תיק הגירושין כצעד הראשון של בני הזוג בדרך לסיום נישואיהם.

את הסכם הגירושין יש להגיש לאישור בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה, ולאחר מכן ניתן להגיע למעמד קבלת הגט שיתקף את סיום הנישואין.

נדגיש: ציינו את התהליך בקצרה, ועם זאת, תביעות הנובעות מתהליך גירושין מביאות עמן תהליכים שונים, ולעתים ממושכים. מחלוקות יכולות להתגלע ולהימשך גם לאורך תקופות ארוכות. מטרתנו היא לנסות ולהביא לסיום הפרק ולתחילתו של פרק ב', מוקדם ככל הניתן, ותוך עמידה על האינטרסים שלנו.

האם ניתן לפתוח תיק גירושין אונליין?

כן, ניתן לפתוח את תיק הגירושין באופן מקוון, וזאת באמצעות אתר האינטרנט של בית הדין הרבני.

על האדם המבקש לפתוח את תיק הגירושין לשלם את האגרה הנדרשת למען התחלת התהליך.

לאחר מכן, יש למלא טופס המוצג כ-PDF להורדהץ יש להוריד ולהדפיס את הקובץ, למלא אותו, לסרוק ולצרף את הקובץ מחדש באמצעות הטפסים הנדרשים להגשת הבקשה אונליין.

נציין כי בית הדין הרבני מאפשר לשאול ולהיוועץ עמו בכל שאלה במוקד טלפוני, ואת כל הפרטים, לרבות קבצי ה-PDF הנדרשים, תוכלו למצוא להלן:

https://www.gov.il/he/departments/dynamiccollectors/froms_rbc?skip=0&name_from=%D7%92%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A9%D7%99%D7%9F

באיזה שלב מומלץ להתייעץ עם עורך דין גירושין?

נאמר את האמת, זוהי שאלה רטורית, כיוון שמטרתנו כאן היא להדגיש את חשיבות הייעוץ עם עורך דין.

המלצתנו הכנה היא להתייעץ עם עורך דין גירושין כבר מן הרגע בו עולה המחשבה להתגרש. כל צעד, כל מילה שתיאמר, כל וואטסאפ שיישלח, כל דבר ודבר הרי שהם בעלי השפעה על תהליך הגירושין; לא דומים גירושין בהם עזב הבעל בסערת רגשות את הבית והחליט להתגורר בבית מלון אל מול בעל שהמשיך והתגורר בבית על אף הריבים הקשים. ולא דומה מקרה ובו כתבה האישה לבעלה שהיא איננה אוהבת אותו, הקניטה ולעגה לו אל מול מקרה ובו שמרה האישה על דממת אלחוט בנושא זה.

לעורך דין גירושין היכולת לסייע לגבש חשיבה מפוקסת, שקולה ונכונה אל מול מציאות שלפתע מטלטלת את עולמנו.

בכל שאלה והתייעצות, אנו נשמח לעמוד לשירותכם במשרד עורכי דין דן לימור. למידע והתייעצות ראשונית, שלחו לנו מסרון וואטסאפ, צרו עמנו קשר טלפוני או השאירו פניה באתר.

ייעוץ משפטי בנושא פתיחת תיק גירושין (2)
תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות