זמני שהות לסבא ולסבתא

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

קשר שבין הסבים והסבתות לנכדיהם הינו חשוב, מהותי ושורשי אשר נדרש לקיום טובת הקטין. אלא שגורלו של הקשר הזה תלוי בנכונות, ברצון ובשיתוף הפעולה של הורי הקטין בהתאם לכלל הבסיסי לפיו, שיקול הדעת הבלעדי בהחלטות הנוגעות לקטין מסורות להוריו.

לסבים ולסבתות קיימת זכות לגיטימית לקשר ולזמני שהות עם נכדיהם ולעיתים ייתכן ובית המשפט אף יידרש לחייב את ההורים לאפשר זמני שהות בין הסבים לבין נכדם. אך מכל מקום אין מדובר בזכות מוחלטת ואין בה כשלעצמה כדי לחייב הורים להעניק זכות ביקור לסבים בניגוד לרצונם.

אכן, כבר קרו מקרים בהם טובת הילד שללה קשר עם הסבים. יחד עם זאת, נכון להיום, ככל שההורים מסרבים, בפני הסבים סלולה הדרך לפנות לבית המשפט אשר יידרש להכריע בסוגיה ויברר האם טובת הילד מחייבת את המפגשים עמם.

עד לא מזמן התיר החוק פנייתם של סבים לבית המשפט לצורך קביעת זמני שהות וביקור נכדיהם רק בתרחישים מסוימים ובקיומן של נסיבות בהן נשללה מההורה היכולת לטפל בקטין, בין אם נפטר ההורה או כאשר נקבע מוות קליני ובין אם הוכרז ההורה כנעדר. לבית המשפט ניתנת הסמכות למנוע מהורה שנותר בחיים את ניתוק ומניעת הקשר בין הוריהם של ההורה שנפטר לבין נכדם.

אך כאמור לעיל, נכון להיום שונה המצב המשפטי באופן המיטיב עם הסבים ובית המשפט יכול להידרש להכרעה בסוגית קשר הנכדים עם הסבים אף כאשר שני ההורים של הקטין בחיים ואף כאשר הם מביעים את התנגדותם. טובת הילד וזכויותיו המהווים שיקול ראשון במעלה מקימים את הצורך לבחון בכל מקרה לגופו האם טובת הקטין מחייבת מפגשים עם הסבים וזאת אל מול הזכות המוכרת של ההורה לאוטונומיה הורית מכוח היותו ההורה האפוטרופוס הטבעי לילדיו.

לייעוץ עם עורך דין משפחה וגירושין מטעם משרדנו השאירו פניה או צרו עמנו קשר טלפוני.

ייעוץ בנושא זמני שהות לסבא ולסבתא
תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
משרד עורכי דין דן לימור
עורך דין דן לימור
אני כאן כדי להקשיב ולהבטיח את האינטרס שלכם ואת זכויותיכם
בכל שאלה בדיני המשפחה והגירושין, אני מזמין אתכם/ן ליצור איתי קשר:
תחומי שירות

נגישות