כמה זמן לוקח צו קיום צוואה?

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

עם פטירתו של המוריש, על היורשים להגיש לרשם לענייני ירושה בקשה להוצאת צו קיום צוואה. החל מרגע זה, מתחיל תהליך בו הרשם מבקש לברר ולוודא כי אין כל התנגדות או קולות הקמים אל מול מימוש הצוואה מסיבות כאלו ואחרות.

התהליך יכול בהחלט להיעשות במהירות ובתוך שבועיים צו קיום הצוואה יינתן ויוכלו היורשים לממש את צוואתם על-פי הוראו המצווה. במקרים אחרים, ייתכנו עיכובים שגם אותם נמנה ונדגים.

צו קיום צוואה: הסבר

צו קיום צוואה כשמו כן הוא, וזהו צו המתיר את יכולתם של היורשים לקיים את צוואת המנוח/ה.

חשוב לציין כי צו קיום צוואה יכול להינתן רק כאשר ישנה צוואה קיימת. בהיעדר צוואה, הרי שיש להוציא צו למתן ירושה עליו תוכלו לקרוא בהרחבה בלינק המצורף.

בעת שמוגשת הבקשה להוצאת צו קיום צוואה אל שולחנו של הרשם לענייני ירושה, מתפקידו הוא לפרסם את הבקשה באתרו מטעם משרד המשפטים, וכן בעיתונות.

בקשת היורשים לצו קיום צוואה תפורסם במדיות אלו לאורכם של שבועיים ימים, בהם יבחן הרשם לענייני ירושה אם קמות אי אלו התנגדויות.

במידה ובחלוף השבועיים לא יוגשו בקשות מיוחדות, הרי שיינתן צו קיום הצוואה בפרק זמן קצוב זה.

במידה ויקומו קולות כנגד הצוואה, הרי שהדבר יכול להוביל למורכבות משפטית שאת משכה לא ניתן לצפות באופן מלא. לעתים ייתכנו אף מחלוקות משפטיות לאורך חודשים ואף שנים. כמובן, כי מדובר במקרי קיצון, ובמרביתם הכולל של המקרים, בחלוף שבועיים ימים, יינתן צו קיום הצוואה מטעם הרשם לענייני ירושה.

סדר הזמנים לתהליך הנדרש להוצאת צו קיום צוואה

ראשית כל, על היורשים להגיש בקשה לצו קיום צוואה.

חשוב לציין שכיום יכולים היורשים להגיש את הבקשה אונליין בין אם באופן עצמאי, ובין אם על-ידי עורך דין צוואות וירושות.

חשוב לציין: עם הגשת הבקשה לצו קיום הצוואה, על היורשים להביא בפני הרשם לענייני ירושה את הצוואה המקורית. במידה והקדים המצווה והפקיד את צוואתו אצל הרשם לענייני ירושה (צעד עליו אנו ממליצים כיוון שהוא מסייע להבטיח שהצוואה תוגשם ולא 'תיפול בין הכיסאות'), הרי שהרשם איננו זקוק להבאת הצוואה אל שולחנו, שכן הכל נמצא בידיו מבעוד מועד.

פרק הזמן הנדרש לפרסום הבקשה לצו קיום הצוואה עומד על שבועיים; עם זאת, חשוב להדגיש כי בסמכותו של הרשם לענייני ירושה לנקוב בפרק זמן ממושך יותר, וזאת לאור שיקוליו ונסיבות הצוואה. 

באם יימצא שאין כל התנגדות העולה מפרסום דבר הבקשה להוצאת צו קיום הצוואה, ולאחר שיתרשם הרשם לענייני ירושה כי לא קמו קולות המבקשים לדון בנושא, הרי שיאשר את הנפקתו של הצו.

כמה זמן לוקח צו קיום צוואה?

אם כן, מהו סדר גודל הזמנים לו נידרש כדי להמתין לקבלת צו קיום הצוואה?

נשוב ונדגיש כי בהיעדרם של קולות הקמים כנגד קיומה של הצוואה וללא כל התנגדות לצוואה המוגשת מטעמם של מי מבין היורשים או גורמים נוספים, הרי שיחליט הרשם לענייני ירושה כי הוא מאשר את צו קיום הצוואה ללא כל דיחוי.

באופן הזה, צו קיום הצוואה יונפק לאחר כחודש עד חודשיים. לעתים כאמור, מתוקף שיקוליו של הרשם לענייני ירושה, ייתכן ומשך הפרסום במדיות השונות יתארך, ועל-כן הצו יונפק לאחר כשלושה חודשים.

במקרים ובהם עלו בקשות מצד גורמים שונים להתנגד אל הצוואה, הרי שלא ניתן לצפות את לוח הזמנים עד לקבלת הצו לקיום הצוואה, וייתכן והדבר אף יצריך פרק זמן ארוך וממושך עד לסיומן של המחלוקות תחת הערכאות המשפטיות.

גורמים טכניים העלולים לעכב את הוצאת צו קיום הצוואה

עד כה, התייחסותנו לפרק הזמן הנדרש להוצאת צו קיום צוואה התמקדה בעיקרה באם לא קמו אי אלו סוגיות ובעיות לנגד שיקוליו של הרשם לענייני ירושה.

היבט שרבים שוגים בו, הוא להגיש בקשה לקבלת צו קיום צוואה הכתובה באופן לקוי או חסר.

מקרה שגור המוביל לעיכובים הוא הגשת בקשה לקויה; דבר אשר בהחלט בר-מניעה, וכן יכול למנוע את בזבוזו של משאב זמן מטעמם של כל הגורמים הנוגעים בדבר.

כמו-כן, במידה ואין הצוואה קיימת אצל הרשם לענייני ירושה, הרי שחשוב לבחון כי אכן מדובר בצוואה האחרונה והעדכנית ביותר שנכתבה על-ידי המצווה. הימצאותה של צוואה עדכנית יותר לאחר מכן, עלולה בהחלט להוביל לעיכובים בלתי מבוטלים.

הוצאת צו קיום צוואה בליווי עו"ד

אין זו חובה, ואין כל חוק המורה על כך, ועם זאת רבים ממליצים להיעזר בשירותיו של עורך דין דיני ירושה אשר ילווה את היורשים כבר החל מהגשת הבקשה להוצאת צו קיום צוואה.

עורך דין הבקיא בנושא, יכול לכתוב את הבקשה כנדרש ולהתוות את הדרך הקצרה והיעילה ביותר להוצאתו של הצו, זאת כמובן בהיעדרן של התנגדויות.

בכל שאלה והתייעצות עם משרד עורכי דין דן לימור, הינכם מוזמנים להשאיר לנו פניה באתר, או ליצור עמנו קשר טלפוני.

כמה זמן לוקח להוציא צו קיום צוואה
תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות