שניים שמתו כאחד

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

מה הדין כאשר שני בני משפחה או יותר מתו ולא נקבע מי מהם מת תחילה ומדוע בכלל זה רלוונטי? 

האם יש חשיבות לשאלה מי נפטר לפני מי?

נניח במקרה של אב אלמן ובנו הנשוי. אם בין השניים הבן היה זה שנפטר ראשון, או אז עזבונו יחולק בין שני יורשיו, אשתו ואביו. לאחר מכן, עיזבון האב יעבור ליורשיו. לעומת זאת, אם האב היה זה שנפטר ראשון,  הבן המנוח הוא היורש היחיד ואת כל עזבונו ולמעשה גם את עיזבון האב תירש אשתו של הבן.

מכאן ברורה החשיבות של מועדי הפטירה של אחד מהמורישים. אולם, מה קורה כאשר נפטרו שניים או יותר מאותה בני משפחה ו"לא ניתן לקבוע מי מהם מת תחילה"? 

חוק הירושה נותן לכך מענה בסעיף 9 אותו ניתן לייחס למוות בנסיבות טבעיות ובין אם אירע בין השאר כתוצאה טראגית של תאונה, אסון, לחימה, פעולות איבה ועוד. דוגמא אחת לכך הייתה בעת חלוקת עיזבון של שני בני-זוג אשר נספו בפיגוע הקשה שאירע במלון פארק בנתניה בערב ליל הסדר בשנת 2002.

שניים שמתו כאחד

יורש-ודאי או יורש-ספק?

חוק הירושה קובע בסעיף 9, עושה אבחנה בין סוגי יורשים כאשר מדובר בשניים שמתו כאחד, המתייחס לתרחישים של מוות של שני אנשים או יותר שמתו, ולא נקבע מי מהם מת תחילה, אם למשל חלילה כתוצאה טראגית של תאונה, אסון, מלחמה, פעולות איבה ועוד. במקרה שנדון בהקשר של בני זוג שנספו בפיגוע הרצחני בערב ליל הסדר במלון פארק בנתניה, נדרש בית המשפט לאבחנה זו בחוק מאחר ולא ניתן היה לקבוע מי מהם מת תחילה.

החוק קובע, כי יורש-ודאי הינו מי שהיה יורש בכל מקרה, בין אם האחד ובין אם האחר מת תחילה; לעומתו,        יורש-ספק, הינו מי שהיה יורש רק אם אחד מהם מת תחילה. החוק מוסיף, כי בין שני תובעים, עדיף תובע שהוא יורש-ודאי על פני תובע אחר שהוא יורש-ספק. במקרה של שני תובעים שהם יורשי-ספק, עדיף התובע שהוא בן-זוגו או קרובו של המוריש שאת עזבונו מחלקים.

כך למשל בעוד שבדוגמא שלעיל אשת הבן המנוח הינה בגדר יורש-ודאי, שכן הוא יורשת את בעלה, בין אם נפטר לפני אביו ובין אם נפטר לאחריו, קרובי האב המנוח הינם בגדר יורשי-ספק, מהטעם שזכייתם בירושה של עיזבון האב המנוח תתאפשר רק אם וכאשר נפטר בנו לפניו. לכן, במקרה זה אשתו של הבן היא היורשת.

ומה אם אחד המורישים הותיר צוואה?

גם אם מוריש הותיר אחריו צוואה, הרי שעוד לפני מימושה, שוב יש להקדים ולהבין את סדר הפטירה ולכן בראש ובראשונה יש לקבוע את זהות היורשים של "שניים שמתו כאחד". עם זאת, בין תובעים אחדים באותה דרגת עדיפות, למשל בין תובעים שהינם יורשי-ספק, יחולק העיזבון לפי כללי החלוקה שבירושה על פי דין, אלא אם קיימת צוואה, שאז יש לקיימה.

התייעצו עם משרדנו

בכל שאלה והתייעצות עם עורך דין דיני ירושה, אנו במשרד עורכי דין דן לימור מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר.

המשרד מתמחה בדיני המשפחה, הצוואות והירושה, ומעניק מעטפת משפטית מלאה.

ייעוץ משפטי בדיני הצוואות והירושה
תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות