דגשים בהסכם חלוקת עיזבון

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

הסכם חלוקת עיזבון נובע מסעיף 110 המצוי בחוק הירושה, והוא ידוע יותר בשם: הסכם בין יורשים. כשמו כן הוא, ומטרת הסכם חלוקת עיזבון היא לערוך הסכמות בין היורשים באשר לאופי חלוקת עזבונו של המנוח.

ייחודו של ההסכם, הוא בכך שהוא מאפשר ליורשים להסכים על חלוקה השונה מזו שעליה ציווה המנוח בצוואתו. כמו-כן, הסכם שכזה מאפשר ליורשים להתחלק באופן שונה גם ממה שמובהר בחוק הירושה, וזאת אם אין בנמצא צוואה, והיורשים יורשים את הירושה על-פי דין.

בעת שעורכים הסכם לחלוקת עיזבון, הרי שכדאי להכיר מספר דגשים מרכזיים, ובמשרד עורכי דין ירושה דן לימור, ריכזנו את עיקרי הדברים להלן.

ראשית, מתי עורכים הסכם חלוקת עיזבון?

הסכם בין יורשים לחלוקת עיזבון עשוי להידרש מכוחם של תרחישים שונים המביאים את היורשים להבנות כי מוטב יהיה ויחלקו את עיזבונם בשונה ממה שהוחלט בצוואה או מתוקף חוק הירושה.

  • כך לשם הדוגמה, במידה ואחד מן היורשים מצוי בחובות ויודע שאם יקבל לחשבונו סכום כסף מן העיזבון, הרי שכסף זה יירד לטמיון, ייתכן ויעדיף להעביר את אותו הסכום אל יורש אחר, ויעשה זאת באמצעות הסכם חלוקת עיזבון. יש לציין כי בדוגמה זו ניתן גם להסתלק מן העיזבון ללא הסכם בין יורשים, ובכך להעביר את נתח הירושה ליתר היורשים.
  • מקרה נוסף לדוגמה ובו ייתכן והיורשים יבקשו להגיע להסכמות כתובות שונות, הוא בירושת דירה אשר יכולה להוות אירוע מס עבור אחד היורשים שכבר מחזיק בנכס בבעלותו. היורש יבקש להעביר את הזכות על הדירה ליתר היורשים, ובאמצעות תשלומי איזון, לקבל נתח אחר מתוך העיזבון כתחליף.
  • דוגמה אחרונה היא במקרה ובו אחד מן היורשים מקבל נתח גדול יותר מיתר היורשים, וברצונו למנוע מחלוקת וסכסוך. באמצעות הסכם בין יורשים באפשרותו לשנות את הנתח שהוא מקבל מן העיזבון.
דגשים בהסכם חלוקת עיזבון

דגשים בעריכת ההסכם בין היורשים

בעת שעורכים הסכם לחלוקת עיזבון בין יורשים, הרי שחשוב לקחת בחשבון כי מדובר בהסכם לכל דבר ועניין, וככזה הוא מחייב, גם אם ההחלטות בהסתכלות לאחור היו שגויות או מעורפלות (המותירות אחריהן משפטים הנתונים לפרשנות).

להלן מספר דגשים עיקריים שמומלץ לקחת בחשבון בעת עורכים את הסכם חלוקת העיזבון:

תשלומי איזון מבוצעים אך ורק מתוך העיזבון

בעת שהיורשים מחליטים לחלק בינם לבין עצמם את העיזבון באופן השונה מזה שהחליט עליו המונח בצוואתו, או מכוח חוק הירושה (באם לא נערכה צוואה), הרי שתשלומי האיזון יבוצעו אך ורק מן הקיים בעיזבון.

כך למשל, אם החליט אחד היורשים לוותר על זכויותיו בדירה ולהעבירן ליורש אחר, הרי שהוא יוכל לבקש בתמורה נתח נוסף מן ההון המצוי בעיזבון ו/או הרכוש הקיים בעיזבון.

היורשים אינם יכולים להסכים על תשלומי איזון הנסמכים על הון ו/או רכוש שאינם נמצאים בעיזבון. פעולה שכזאת איננה ברת-תוקף ותפסול את ההסכם.

עיתוי עריכת ההסכם

עשיית הסכם בין יורשים מוכרחה להתבצע בטרם הוצא צו ירושה או צו קיום צוואה.

יש לציין כי ניתן להתגבר על כך ולבקש לבטל את התהליך גם אם הוא החל להתרחש, אך במידה והיורשים החלו לממש הלכה למעשה את העיזבון, הרי שלא ניתן לערוך הסכם לחלוקתו.

אותו הדבר עלול להתרחש אם היורשים יעבירו את הזכויות על דירתו של המונח על שמם. החל מרגע זה בו עודכן נסח הטאבו, הרי שלא יוכלו עוד היורשים לערוך הסכם ביניהם (אם כי ייתכנו מקרים יוצאי דופן ובהם ניתן יהיה להשיב את הגלגל לאחור).

ניסוחו של ההסכם

זהו הסכם לכל דבר ועניין, וכל הכתוב בו הרי שהוא מחייב מתוך היותו הסכם משפטי.

יש לנסח את ההסכם תוך מעורבותם של אנשי מקצוע רלוונטיים דוגמת שמאי מקרקעין המעריך את ערכו של הנכס, דבר אשר יאפשר להקביל זאת לרכוש ולהון המצוי בעיזבון.

כמו-כן, מומלץ לערוך את ההסכם יחד עם איש מקצוע משפטי אשר יבחן את הדברים ואת האינטרסים של כל הצדדים, ויחד עם היורשים יערוך הסכם ברור ונהיר לכול.

חשיבות עריכת הסכם חלוקת עיזבון עם עורך דין

בעת שאנו עורכים הסכם בין יורשים, הרי שייתכנו נסיבות ותרחישים שלא יילקחו בחשבון, כל זאת תוך שהצדדים מתווים ועורכים ביניהם את נוסח הדברים.

במקרים רבים בהם ההסכם נערך באופן עצמאי, הרי שמתבררת תמונת מצב יום לאחר חתימת הצדדים או אף בשלבים מאוחרים ואף שנים, המראה כי לא הייתה התייחסות לנושא כזה או אחר; דבר אשר מוביל לסכסוכים ומחלוקות אותם רצינו לייצר בעצם קיומו של ההסכם.

אין זו חובה, אך מומלץ וחשוב לערוך הסכם לחלוקת עיזבון בין יורשים יחד עם עורך דין צוואות וירושות אשר יעמוד מלכתחילה על הנקודות המהותיות והרלוונטיות באותן הנסיבות של המקרה הספציפי בין היורשים.

זהו הליך משפטי לכל דבר ועניין, וטוב יעשו היורשים אם יפנו לטכס עצה ולקבל הכוונה מטעם גורם משפטי הבקיא בנושא.

בכל שאלה והתייעצות, אנו מזמינים אתכם להיוועץ עם משרד עורכי דין דן לימור. ניתן ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות