הסכם גירושין ברבנות

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

נאמר כבר בתחילתו של מאמר זה, כי אין הבדל בין אישור הסכם גירושין בבית הדין הרבני, אל מול אישורו בבית המשפט לענייני משפחה. 'מירוץ הסמכויות' אותו נהוג לתאר בין שתי הערכאות המשפטיות, איננו חל במקרים אלו.

חשוב בהחלט לציין כי זוג שכבר מנהל את ענייניו בבית המשפט לענייני משפחה, יתקשה להעביר זאת אל בית הדין הרבני, ולהפך.

ניתן לומר לזכות בית הדין הרבני, כי הדיינים עושים לא אחת מאמצים כבירים בניסיון לגבש הסכמה בין בני הזוג, ולסגור פערים וחורים אחרונים. הדיינים מזמנים את הזוגות ביחד ולחוד אל לשכתו של אחד הדיינים, ובוחנים כיצד ניתן להגיע אל עמק השווה.

האם הגשת הסכם לבית הדין הרבני תכבול את בני הזוג להתדיינות מאוחרת תחת אותה הערכאה?

לגבי זוג שאין ביניהם הליכים משפטיים קיימים, הרי שאין כל סוגיה המונעת מהם מלהגיש את הבקשה לאישור הסכם הגירושין תחת בית הדין הרבני. אלו ימצאו עצמם במהרה מקבלים מועד סמוך בו עליהם להתייצב בבית הדין, להגיש את ההסכם ולקבל את אישורו הסופי.

הגשת ההסכם לבית הדין הרבני, לא תכבול את מי מבני הזוג להתדיינות מאוחרת בבית הדין הרבני, ככל ויהיו עוד הליכים שכאלו בעתיד. הגשת ההסכם לא תכבול אותם לסמכותו של בית הדין הרבני, ואם אף מחר תתעורר סוגיה שכזאת, הרי שהיא איננה מוכרחה להמשיך תחת ערכאותיו.

יתרה מזאת, בני הזוג אף יכולים להוסיף תניית שיפוט המסמיכה את בית המשפט לענייני משפחה להיות זה שידון בעתיד במחלוקות, זאת אם יצוצו כאלו.

באופן הזה, לא יקום כל חשש ממי מבין הצדדים המתגרשים, שמא ענייניהם יידונו בבית הדין הרבני, זאת על אף שאין זה מתכתב עם רצונם.

מהי חשיבות תפקידו של עורך דין גירושין? וכיצד הוא יכול לסייע?

אם כך, מתי יקנה בית הדין סמכות?

בנושאי רכוש או מזונות ילדים, הרי שיש לבית המשפט לענייני משפחה ולבית הדין הרבני סמכות מקבילה. 

שם אכן מתרחש מרוץ סמכויות, ומי מבני הזוג שיגיש תביעה לאחת מן הערכאות המשפטיות, הרי שתביעתו תמשיך ותידון אך ורק תחת ערכאה משפטית זאת.

לכן, על מנת שבית הדין הרבני יקנה סמכות, הרי שצריכה להיות מוגשת בפניו תביעה מסודרת וכנה בענייני גירושין. רק אם תוגש תביעה שכזאת, הרי שיקנה בית הדין סמכות עתידית.

התייעצו עם משרדנו

ברוכים הבאים למשרד עורכי דין דן לימור המתמחה בדיני המשפחה והגירושין.

המשרד מעניק ללקוחותיו שירות משפטי אישי הזמין בכל עת ולכל שאלה והתייעצות. למידע נוסף ובירורים משפטיים ראשוניים, אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות