כיצד מוכיחים השפעה בלתי הוגנת?

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

בענף המשפט כמו שבענף המשפט, נוכל לומר כי התשובה על הוכחת השפעה בלתי הוגנת תשתנה באופן ניכר בהתאם לנסיבות הפרטניות של המקרה.

בתיק אחד, די יהיה שנוכל להתחקות אחר מצבו הרפואי או הקוגניטיבי של המנוח בסמוך לעריכת הצוואה, כדי שנוכל להביא אי אילו טיעונים, ואילו במקרה אחר, יהיה עלינו להתחקות באופן מעמיק הרבה יותר אחר התנהלותו של המנוח בסמוך למועד עריכת הצוואה.

כל מקרה הוא לגופו, והמורכבות בהגשת הוכחות המגבות את טיעוננו, תשתנה באופן ניכר.

האם הופעל לחץ או מניפולציה על המצווה?

גם כאשר יימצא כי המנוח היה כשיר מבחינה קוגניטיבית לעריכת הצוואה, ושלא קיימת כל מחלוקת באשר למצבו הרפואי בסמוך למועד עריכתה, הרי שתוטל עלינו המשימה להוכיח כי אכן התקיימה מערכת יחסים עם היורשים, ובפרט עם יורש שאנו סבורים שהשפיע, ואשר הובילה להחלטה באשר לסעיפיה של הצוואה.

יש לציין כי נוכל להגיש בקשה לפסילת הצוואה או סעיפי הצוואה עקב השפעה בלתי הוגנת, גם אם נהיה סבורים שהתקיימה מערכת יחסים לוחצת ומשפיעה על-ידי אדם שהוא איננו היורש, אך מקורב ליורש. 

בית המשפט יצטרך להתרשם מן הטיעונים וההוכחות שיובאו בפניו, ולהחליט אם אכן צוואתו של המנוח איננה משקפת את רצונו האמיתי והאחרון ביחס לרכושו וזכות יורשיו.

מקרה להמחשה

במקרה שהגיע למשרדנו, בית המשפט אכן התרשם כי על המנוחה הופעל לחץ בלתי סביר והשפעה שלבסוף הגיעו עד לכדי השפעה בלתי הוגנת; זאת כדי לערוך צוואה לטובת בן משפחתה.

על המנוחה הופעל לחץ מצד קרובת משפחה, דבר אשר הוביל את המצווה להוריש נתח משמעותי מעיזבונה עבור בנה של קרובת המשפחה.

זהו מקרה שמדגיש יותר מכול, כי השפעה בלתי הוגנת איננה מוכרחה להתקיים רק אם היורש עצמו מפעיל לחץ.

די שהמוריש יעשה כדברו של אדם שהשפיע עליו בצורה בלתי הוגנת לעשות כן לטובת כל אדם אחר, על מנת שהדבר יחשוף את הצוואה בפני סכנת ביטול מלא או חלקי של סעיפיה.

כיצד מוכיחים השפעה בלתי הוגנת

אופן התהליך: הזמן איננו לטובתנו

במקרה ובו עולה חשד שמא קיימת השפעה בלתי הוגנת, הזמן עומד לרעתם של הטוענים לכך. עליכם להזדרז ולגבש את הטיעונים הנדרשים לצורך פתיחת ההליך המשפטי.

חובה על אדם המבקש להעלות טענות אלו ולעמוד כנגד הבקשה לצו קיום הצוואה, להגיש את התנגדותו מהר ככל הניתן, ובתוך לא יאוחר משבועיים ימים. זהו משך הזמן שבמהלכו תוכלו להגיש התנגדות לבקשת צו קיום צוואה.

את הבקשה יש להגיש לרשם לענייני ירושה שאליו הוגשה הבקשה לצו קיום הצוואה, ולאחר מכן, יעביר הרשם לענייני ירושה את הבקשה ואת ההתנגדות לה לבית המשפט לענייני משפחה.

בית המשפט לענייני משפחה הוא הערכאה המשפטית שתידרש לדון בסוגיה זו ולהכריע בה.

נסיבות המעוררות חשד להשפעה בלתי הוגנת

בייעוץ עם משרדנו, נבקש להבין מכם מהם ההיבטים שהובילו אתכם להתרשם כי אכן התקיימה השפעה בלתי הוגנת; דבר אשר גם יסלול עבורנו את הדרך לגיבוש ההוכחות אל מול בית המשפט.

בין היתר ניתן להדגים את הקריטריונים הבאים:

  • נסיבות מיוחדות שהתקיימו בעת המעמד על חתימת הצוואה
  • מצבו הבריאותי הפיזי של המצווה
  • מצבו הבריאותי הנפשי של המצווה
  • מצווה שערך את צוואתו בגיל מבוגר
  • תלות של המצווה בגורמים חיצוניים
  • נוכחות פיזית אדוקה מצד גורם מסוים
  • צוואה בעלת אופי 'מנותק' שנישל קרובים למען גורמים מרוחקים יותר
  • שינוי פתאומי שחל ברצונו של המצווה

נמליץ כי אם אתם חשים שישנה השפעה בלתי הוגנת המתרחשת בעת שאתם קוראים את שורות אלו, הרי שמומלץ להקדים תרופה למכה ולבחון כיצד לגבש ראיות חותכות המעידות על הדבר.

אין זה משירותי משרדנו ואין בכך כדי להמליץ על גורם כזה או אחר, אך נאמר כי ישנם משרדי חקירה לשם הדוגמה, אשר עורכים בדיקות מסוג זה, מתעדים ומגבים את טענות היורשים העתידיים יחד עם ראיות קבילות משפטית.

התייעצו עם משרדנו

משרד עורכי דין דן לימור מתמחה בדיני הירושה והצוואות, ומספק שירות משפטי מקיף לעריכת צוואה ועד להגשת בקשות לביטולה, התנגדויות ושינויים מתוקף נסיבות משתנות.

בכל שאלה והתייעצות בנושא הוכחת השפעה בלתי הוגנת, אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות