שינוי צוואה לאחר מות המוריש – האם זה אפשרי?

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

האם ניתן לשנות צוואתו של מוריש לאחר מותו?

לצוואתו האחרונה של נפטר ישנה חשיבות עליונה. צוואה זו משמשת כמסמך משפטי המתווה את חלוקת נכסיו ורכושו על פי רצונו והחלטתו של המוריש. אך לעתים, ישנם גורמים המעורבים בצוואה שעשויים להחליט כי ברצונם לערוך בה שינויים אלה ואחרים או לערער עליה ועל המוצהר בה.

קיימים תרחישים מתרחישים שונים לאפשרויות הערעור או בקשות השינוי, אשר עלולים להתרגש על מבצעי הצוואה במועד קיום הצוואה. במקרים לא מעטים, נדרשת פניה לבית המשפט לצורך דיון בסוגיה משמעותית זו ולכן, כבר עכשיו אנחנו ממליצים להיות מלווים בעורך דין שמכיר את הנושא כולו על בוריו.

חוק הירושה קובע:

תכנם של צו ירושה וצו קיום

69. (א) צו ירושה יצהיר על שמות היורשים ועל חלקו היחסי של כל אחד מהם בעיזבון.

(ב) צו קיום יצהיר שהצוואה היא בת-תוקף חוץ מהוראותיה שבית המשפט מצא שהן בטלות.

שינויים לאחר מות המוריש

70. (א) מת יורש אחרי מות המוריש ולפני מתן הצו, או שחל באותה תקופה שינוי אחר, יפרט הצו את הפרטים האמורים בסעיף 69 כמצבם בזמן מתן הצו.

(ב) נתמנה מנהל עזבון, יצוין הדבר בצו הירושה או בצו הקיום.

שינוי צוואה לאחר מות המוריש

האם ניתן לשנות את צוואתו של מוריש לאחר מותו?

בעיקרון עם לכתו של המוריש הופך רצונו לבלתי חוזר או ניתן לשינוי, אך בנסיבות מסוימות ובהתאם לדיני הירושה בישראל, ניתן לשנות צוואתו של מוריש גם לאחר מותו.

קביעת תוקף הצוואה

כפי שאתם יכולים לראות, סעיף 70 א' לחוק הירושה מתייחס למצב שבו יורש, המצוין בצוואת המוריש נפטר בפרק הזמן שבין מות המוריש למתן צו קיום הצוואה או צו ירושה. במידה ומתקיים תרחיש שכזה יפרט הצו את הפרטים המשויכים לזמן מתן הצו על פי הוראת סעיף 69. במידה ומונה מנהל עיזבון לניהול וחלוקת עזבונו של היורש, תצוין עובדה זו במסגרת הצווים.

יורש שהלך לעולמו – נדרש צו נפרד בו תפורט זהות יורשיו של היורש הנפטר. במידה ואין כל צורך בקביעת זהות היורשים בצורה פרטנית, היורשים של היורש, יקבלו את הירושה.

מינוי מנהל עזבון לשם טיפול בביצוע שינויים לאחר מות המוריש

מנהל עיזבון הוא גורם חיצוני ובלתי תלוי שביכולתו להגן על נכסי העיזבון עד שהמחלוקת, תהא אשר תהיה, בין בעלי העניין בירושה, תמצא את פתרונה. לעתים מזומנות ביצוע שינויים לאחר מות המוריש הופכים מורכבים ומסובכים כתוצאה משפע סיבות שונות ומגוונות.

בין היתר למשל עיכוב מתן צו הירושה. במקרים שכאלה, ישנה משמעות רבה למינוי מנהל עיזבון שיכול לזרז את ההתקדמות בדרך לקבלת צו ירושה. 

הסכמים בין היורשים שעשויים להשפיע על שינוי לאחר מות המוריש

ישנם מקרים בהם מגיעים היורשים, בינם לבין עצמם להסכמים שונים, המפרטים את אופן חלוקת העיזבון בצורה עליה מסכימים כולם, ולאו דווקא כפי שקבע המוריש בצוואתו.

הסכמים כאלו שנערכו בין היורשים, גם במידה והם עומדים בתור פסק דין, לא יהוו חלק מצו הירושה ואינם עילה לשינויים.

יד של קשיש אוחזת במקל הליכה

לסיכום

כפי שאתם יכולים לראות, הטיפול בצוואות וירושות עלול לדרוש לא אחת פתרונות יצירתיים, בהתאם לתרחישים שונים ומשונים שעלולים לצוץ.

פתרונות שכאלה יכול למצוא עורך דין דיני צוואות המכיר את לשון החוק לפני ולפנים, הוא בעל ניסיון בתחום וידע איך נכון להתמודד עם כל אחד מהתרחישים בצורה החוקית הטובה, המהירה והנוחה ביותר לכל הצדדים.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות