מהי תביעת פירוק שיתוף?

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

מהו פירוק שיתוף?

כאשר בני זוג מתגרשים יש לחלק את הרכוש ביניהם בהתאם לעיקרון איזון המשאבים, כלומר חלוקה שוויונית. יחד עם זאת, לגבי דירת המגורים קיימת חזקת שיתוף הקודמת אפילו לאיזון המשאבים, ומכאן שברצונו של אחד מבני הזוג לבצע את החלוקה – יש לבצעה ואין לדחות אותה אלא במקרים מסוימים. חלוקה זו של דירת המגורים נקראת פירוק שיתוף.

מה אומר חוק המקרקעין?

חוק יחסי ממון קובע שישנה אפשרות לדחות את איזון המשאבים וחלוקת הרכוש, אם אחד מבני הזוג חפץ בכך. יחד עם זאת, דירת המגורים אינה כפופה לחוק יחסי ממון אלא לחוק המקרקעין, הקובע שניתן בכל עת וללא קשר למעמד האישי (ניתן גט או שלא), לדרוש את פירוק השיתוף בדירת המגורים. מדובר בזכות הקיימת עוד לפני חלוקת הרכוש ולא מותנית באיזון הזכויות, וניתן לבקשה בכל עת.

מאידך, אם הוגשה תביעה לפירוק שיתוף לבית המשפט ומתברר כי הפירוק יקנה יתרון מהותי לאחד מבני הזוג בהליכים המשפטיים, הרי שהשופט יורה על עיכוב הפירוק. בנוסף, אם מתברר כי לילדים קטינים של בני הזוג אין קורת גג חלופית או קבועה, בית המשפט יעכב את הפירוק. לכך מתווספים מצבים בהם אחד מבני הזוג קיבל צו למדור ספציפי למען שלום בית, צו העולה בכוחו על בית המשפט ומעכב את פירוק השיתוף.

הגשת התביעה ותוצאותיה

תביעת פירוק שיתוף בין בני זוג מוגשת לבית המשפט לענייני משפחה, ובדרך כלל מדובר בהליך מהיר למדי. בני הזוג יכולים להסכים כי הזכויות של אחד מהם בדירת המגורים יימכרו לבן בזוג השני, והוא שיהפוך לבעלים הבלעדיים של הדירה. מאידך, ניתן להסכים שהדירה תימכר לצד שלישי לפי המרבה במחיר, ולחלוקה של התמורה בהתאם לחלק היחסי בדירה של כל אחד מבני הזוג. 

יש לציין כי אם הזכויות נמכרות מצד אחד לשני לא מדובר באירוע מס, ולכך יש משמעות גדולה מבחינה כלכלית. במרבית המקרים, מי שיטפל במכירת הדירה הם עורכי הדין של הצדדים המשמשים ככונסי נכסים מטעם בית המשפט, אם כי ניתנת גם שהות מסוימת לבני הזוג לנסות ולמכור את הדירה בעצמם. יש לציין כי קיימים מקרים שבהם מכירת הדירה תועבר לטיפולה של לשכת ההוצאה לפועל.

לפרטים נוספים בנושא ולקבלת ייעוץ מקצועי, הנכם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו בטלפון 03-5704434.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות