היתר נישואין לאישה שכבר התגרשה

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

זה מה שביקשנו עבור אישה שעדיין רשומה כנשואה

אישה שכבר התגרשה מבעלה ונמצאת במערכת יחסים חדשה ביקשה להתחתן בשנית. ברם, ברבנות מסרבים לחתן אותה מאחר והיא רשומה, תאמינו או לא, כרווקה. 

למעשה ניצבה בפניה משוכה הלכתית לא פשוטה. למרות שהיא התחתנה ואף הספיקה להתגרש היא עדיין הייתה רשומה כרווקה במשרד הפנים ורק בשל כך הייתה מנועה מלהינשא כרצונה.

מקור הבעיה היה נעוץ בעובדה שהיא ובעלה (לשעבר?!) נישאו זל"ז ברבנות בארצות הברית וייתכן שבשל כך עם הגיעם ארצה מישהו שכח להסדיר את הרישום בארץ.

מקרה זה ממחיש סיטואציות שבהן הגם שנדמה לכאורה שמדובר בעניין בירוקרטי פשוט של הגשת טפסים ומסמכים בלבד, עסקינן בסוגיה משפטית ובהליך משפטי של ממש. זו הסיבה שהאישה השכילה להיעזר בשירותי עו"ד גירושין ומשפחה כדי לסייע לה להיחלץ מהתסבוכת שעלולה לחבל במערכת היחסים החדשה שלה ובנישואיה העתידיים.

לאחר פנייתה של האישה ששכרה את שירותי משרדי מיהרתי לפנות לבית הדין הרבני. המטרה הייתה להסדיר את הסטטוס "הבעייתי" של הלקוחה ואת מעמדה האישי האמיתי על מנת שתוכל להינשא בשנית.

מכל מקום, נוכח העובדה שבני הזוג לשעבר שכבר התגרשו חזרו לאחר הגירושין לחיות יחד, דרשתי בשם מרשתי מבית הדין הרבני ליתן גט לחומרא. גט זה ניתן כאשר מתעורר הספק ולו הקל שבקלים שלפיו מבחינה הלכתית בני הזוג עדיין נשואים או קשורים האחד לשנייה. במקרים כגון זה נדרש בית הדין לגט מספק. זאת אזכיר כנובע מכך שהאישה ובעלה לשעבר חזרו לחיות תקופה קצרה יחד לאחר הגירושין.

אף על פי כן, בית הדין הרבני דחה תחילה את האישה בקביעה לפיה, אין הוא יכול להסדיר גירושין שעה שהאישה עודנה 'רווקה' לפי המרשם העדכני. האישה נאלצה להגיש תביעה לבית הדין הרבני כנגד בעלה לשעבר. בשמה של האישה טענתי, כי רק מאחר ומעולם לא הוסדר רישומה כ'נשואה' לאחר שהצדדים נישאו זל"ז, ממילא לא שונה שנים אחר כך הסטטוס שלה ל'גרושה' ועל כן נותרה האישה תחת הסטטוס 'רווקה'.

בית הדין הרבני האזורי קיבל את עמדתנו, הורה למשרד הפנים לרשום את האישה תחילה כנשואה, לשנות את מעמדם של הצדדים בהתאם לתאריך בו התגרשו ורק לאחר מכן ועם המצאת האישור ממשרד הפנים נסללה דרכו של בית הדין ליתן גט לחומרא, נוכח חזרתם של הצדדים לחיים משותפים לתקופה קצרה לאחר הגירושין, ובכך למעשה התיר לאישה להינשא בשנית. 

והנה לאחר שנים בהן האישה תחת הסטטוס 'רווקה' יצאה מרוצה משערי בית הדין סוף סוף כשהיא גרושה כל הדרך לרקוד על מדרגות הרבנות.

היתר נישואין לאישה שכבר התגרשה
שתפו מאמר זה
תיקים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות