האישה זכאית למחצית הזכויות בבית המגורים (נחלה) שקיבל האב מהוריו

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

תחשבו לרגע על מצב שבו אחד מבני הזוג (כאן היה זה הבעל) שלא רק שנותר להתגורר בבית המגורים של הצדדים, אלא שהוא אף לקח לעצמו ולכיסו את כל כספי השכירויות מיחידת הדיור המושכרות לצדדים שלישיים.

תוסיפו לכך את העובדה שהנחלה על כל יחידות הדיור הבנויות בה רשומה רק על שמו ללא כל אזכור לשמה של אשתו ותקבלו בעל אדיש למצבה ולמצוקה הכספית של האישה.

מדי פעם הבעל העביר פרוטות לאישה שראתה בכך מחווה גדולה מצד בעלה, שעה שהכסף שהיא ראתה כ"מתנה" היה למעשה שלה ומבחינת בעלה נזיד עדשים, ביחס לכסף הגדול שהפקיד לחשבון הבנק שלו מדי חודש. עד שביום בהיר אחד לאישה נמאס והיא אמרה נואש.

זמן קצר אחר כך היא התעשתה, פנתה אלי לקבלת ייעוץ משפטי של עו"ד לענייני משפחה וביקשה לדעת מהן זכויותיה ואיך היא יכולה לקבל את המגיע לה. תחילה נעשה ניסיון לקיים שיח עם הבעל ולימים עם עורך דינו כדי להתקדם בשיתוף פעולה במתווה מוסכם על הצדדים.

לאחר שגם ניסיון זה לא צלח, הסברתי לאישה שלא נותרה ברירה מלבד הגשת תביעה לבית המשפט לענייני משפחה. הגשתי בשמה תביעה רכושית כנגד הבעל ובמסגרתה טענתי, כי דין הנחלה על כל יחידות הדיור שבה להתחלק בחלקים שווים בין שני בני הזוג, זאת כנובע מחיי הנישואין ולאור יחסיהם הרכושיים של הצדדים כבעל ואשה במשך כמה עשורים והן לנוכח הצהרה שהבעל הצהיר בעבר אותה מיהר "לשכוח" עם קבלת כתב התביעה לידיו.

בכתב ההגנה ביקש הבעל לדחות את טענותיה של האישה וטען מנגד, כי אין לאישה זכות בנחלה שבכלל ניתנה לו מהוריו במסגרת העברה בין דורית כבן ממשיך. טענה חלופית וכניסיון נוסף להדוף את טענותיה של האישה, הבעל טען שטרם הוסדרו סוגיות הירושה בינו לבין אחיו, כך שממילא אין הוא הבעלים של כל הנחלה. לטענתי, לא הייתה כל נפקות לטענותיו של הבעל, לא ביחס לכך ששמה של האישה לא מוזכר באף מסמך פורמאלי ברשות מקרקעי ישראל ובאגודה של המושב ולא ביחס למחלוקות הירושה, גם אם קיימות בינו לבין אחיו.

בסופו של דבר בית המשפט קיבל את התביעה במלואה. בית המשפט קבע, כי האישה זכאית לקבל את מחצית שווי הזכויות. עוד הוסיף בית משפט, כי במישור המשפטי שעה שהנחלה איננה חלק מעיזבון הוריו של הבעל והדין ביחס אליה הוא שונה, אין זה משנה שקיימות מחלקות בין הבעל לבין אחיו. משכך גם טענה זו נדחתה. פרט לכך הובאה בפני בית המשפט העובדה שהאישה הפסידה את מחצית כספי השכירויות אותם שלל ממנה בעלה שלימים נאות לתת לה את שהחסיר ממנה.

האישה זכאית למחצית הזכויות בבית המגורים (נחלה) שקיבל האב מהוריו
שתפו מאמר זה
תיקים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות