מהו ניהול עיזבון?

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

ניהול עיזבון הינו כלי המאפשר לנהל את עזבונו של הנפטר, קרי הונו, רכושו ונכסיו שעוד טרם הועברו לבעלותו של האדם המיועד לרשת את חלקו היחסי או היורשים שצריכים להתחלק בירושה.

כיצד התהליך מתבצע?

מוריש יכול לבקש כבר בעת ניסוח צוואתו, לשלב סעיף האומר כי לאחר פטירתו, עורך דינו, לשם הדוגמה, ימונה לניהול כספיו, רכושו ונכסיו.

כאן המקום לענות על שאלה שנפוצה בקרב רבים: אין כל חוק הורה על כך שרק עורך דין לענייני צוואות וירושות ינהל את עזבונו של המנוח. המוריש יכול למנות כל אדם בו יחפוץ לניהול עזבונו, קרי בן משפחה, מכר קרוב, חבר, עורך הדין וכיוצא בכך. למותר לציין, כי רצוי שהמלאכה תוטל על אדם עליו נסמוך ושנדע כי יידע כיצד להתנהל עם גודל האחראיות.

מדוע יש צורך במינוי מנהל עיזבון?

לא כל אימת שאדם נפטר והותיר אחריו נכסים ורכוש, ימונה מנהל עיזבון. זהו כלי שצריך אותו כאשר הנסיבות מצדיקות זאת.

ניהול עיזבון נחוץ כשצריך לנהל את עזבונו של המוריש עד אשר יחולק בין היורשים הזכאים לרשת אותו. במסגרת הבקשה, מנהל העיזבון יידרש לעבור מספר מבחנים שיבדקו האם באמת ישנה הצדקה לכך.

לשם ההמחשה, מקרה ובו אחד מן היורשים הוא קטין הזכאי לרשת בין אם על-פי חוק ובין אם מכוח צוואה שהותיר המנוח. באותו המקרה המדובר, אין אף אדם אשר יכול לנהל עבור הקטין את העיזבון, ועל-כן נסיבות אלו מצדיקות את מינויו של מנהל עיזבון.

כך גם במקרה של נפטר המותיר אחריו חובות רבים. ניהול העיזבון יאפשר לפרוע את חובותיו אל מול הנושים.

גם מקרים ובהם ישנה מחלוקת בין היורשים הפוטנציאליים, יכולים לשמש כהצדקה להגשת בקשה לניהול עיזבון. ניקח למשל מקרה ובו אדם נפטר, ונכדו אוחז במסמך שהוא לכאורה צוואה, ועל-פיו הוא היורש היחיד והבלעדי ביחס לדירת המגורים של המנוח.

מנגד, ניצבים כל ילדיו של המנוח וטוענים כי המסמך שנחזה להיות צוואה הוא פסול ודינה של צוואה זו להתבטל.

במצב הדברים, ייתכן מאוד ויהיה זה צודק להגיש בקשה למינוי מנהל עיזבון זמני אשר ייקח אחריות על הדירה שעומדת ריקה, ידאג להשכרתה, ישמור את הכספים תחת אחריותו, וזאת עד אשר תינתן הכרעתו של בית המשפט בדבר זהות היורשים ומי שזכאי יהיה לקבל את הדירה ואת הכספים.

מהו ניהול עיזבון

מהי משמעות תפקידו של מנהל העיזבון?

ניהול עיזבון איננו מהווה כמעין 'רשימה סגורה' של נושאים אותם נהוג לנהל. הוא איננו רשימה סגורה של תפקידים, פעולות או מחויבויות העומדות לפתחו של מנהל העיזבון.

הדבר אם כן, משתנה ממקרה למקרה, ובהתאם לנסיבותיו של התיק המדובר.

כך למשל, יהיה מנהל עיזבון שיהא אחראי על השכרת נכס מקרקעין. לצד זאת, יהיה מנהל עיזבון אחר שיהא אחראי על מכירת נכס קיים וכך גם מנהל עיזבון אחר שיהא אחראי לרכז אצלו את כלל הזכויות והכספים של המנוח לרבות חובותיו והסדרת החובות אל מול הנושים.

לעתים, תפקידו של מנהל העיזבון יהיה להמשיך ולמנהל את הכספים, למשל בניהול חברה עסקית. ניהול עיזבון במקרים שכאלו יימנע הפסדים כלכליים לעסק בפרק הזמן שמפטירתו של המנוח ועד אשר תיקבע זהות היורשים. 

משמעות הדבר היא, כי בסופו של יום, מנהל עיזבון פעמים רבות פועל לטובת העיזבון וכפועל יוצא מכך, גם לטובת היורשים שבסוף הדרך יקבלו את חלקם.

במילים פשוטות: תפקידו של מנהל עיזבון הוא לשמור על מה שיקבל למשמרת, ולו באופן זמני. לא אחת, יתגלה שמנהל העיזבון אף עשה טוב יותר ושיפר את העיזבון שקיבל לידיו ועד למסירתו אל היורשים.

לשם המחשה: במשרדנו כבר היו מקרים מעודם ובהם דאגנו לתיקונן של דירות, לשכירויות, חתימות אל מול דיירים חדשים, וכל זאת על מנת שלא ייפגע ניהולו התקין של העיזבון שהותיר אחריו המנוח.

על-כן, יטיבו לעשות היורשים, אם עיזבונם ימשיך להיות מנוהל בין אם כדי שלא לגרום להפסדים, ובין אם למען המשכיות ושיפור.

האם ישנו יתרון במינויו של עו"ד לניהול עיזבון?

רצוי יהיה שניהול עיזבון יהא בפיקוחן ההדוק של הערכאות המשפטיות, מראשיתו ועד סופו.

עורך דין מנהל עיזבון המומחה בתחום, יטיב לפעול אל מול אותם הגורמים הנדרשים, להגיש בקשות מתאימות למתן הוראות, להגיש דיווחים מתאימים ושעומדים בתקנות ובחוק, ובמידת הצורך יעתור לסעדים כאלו ואחרים ביחס לרכוש המצוי בעיזבון, או ביחס למי מבין היורשים האחרים.

ישנם חוקים שעל-פיהם צריך לפעול, כללים מחייבים אותם יש לקיים, וכפי שצוין לעיל, ישנו פיקוח הדוק מצד הרשם לענייני ירושה ו/או בית המשפט לענייני משפחה. על-כן, מנהל העיזבון מוכרח להכיר את הנושא היטב, להפגין בקיאות, להבין את סמכויותיו והחובות המוטלות עליו.

מי רשאי לנהל עיזבון?

החוק קובע כי לניהול עיזבון יכול להתמנות יחיד וכן יכולים להתמנות מספר גורמים שישמשו כמנהלי עיזבונות שונים.

נוסף על כך, יכול תאגיד או האפוטרופוס הכללי להתמנות למנהלי עיזבון. גם חברה יכולה לצורך העניין להתמנות לניהול עיזבון, ועל-כן אין בהכרח שיהיה זה אדם כי אם כלל המוסד המדובר.

מוריש יכול למנות גם יורש למנהל עיזבון.

הסיבה היחידה שמובילה רבים לפנות לעורך דין מנהל עיזבון ולקבל את שירותיו, היא בתשובה פשוטה: בקיאות בנושא וניסיון.

התייעצו עם משרדנו

ברוכים הבאים למשרד עורכי דין דן לימור המספק שירותי ניהול עיזבון ומתמחה בדיני הירושות והצוואות.

בכל שאלה והתייעצות אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר לנו פניה באתר.

ייעוץ משפטי בנושא ניהול עיזבון
תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות