מוניטין אישי ונכסי קריירה

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

מוניטין אישי ונכסי קריירה הינם הון אנושי הניתנים לכימות והערכת שוויים בכסף ושקלולם במסת הנכסים הניתנים לחלוקה בין בני-הזוג בעת חלוקת הרכוש ואיזון המשאבים ביניהם ועל ידי כך לאזן באופן נכון וצודק ביניהם ככל וקיימים פערי השתכרות. כאשר עסקינן ביכולת ההשתכרות של כל אחד מבני הזוג, אין מדובר רק בהכנסה הקבועה ממקום העבודה, אלא בפוטנציאל ההשתכרות, כנובע מכל הכלים, התארים, הניסיון והמעמד שצבר כל אחד מהם.

העיקרון לפיו הנכסים שצברו בני הזוג במהלך נישואיהם משותפים לשניהם מתוך הנחה שהושגו במאמץ משותף חל אף על מוניטין אישי ונכסי קריירה. כך למשל במקרה בו ניתן לזהות, כי האישה וויתרה על התפתחותה האישית והעסקית במהלך חיי נישואיה לטובת בן-הזוג והתמיכה בו. 

בסופו של יום, הודות לתרומתה הרבה של האישה, פיתח הבעל קריירה מצליחה ומשגשגת, קטף תארים יוקרתיים, צבר מוניטין, ניסיון רב וביסס את מעמדו ואת כושר השתכרותו שבוודאי הינו גבוה יותר לעומת כושר השתכרותה של האישה שהייתה לו עזר כנגדו.

בעת פקיעת הנישואין ובכל מקרה משפונה כל אחד מבני-הזוג לדרכו החדשה מעמדם וכושר השתכרותם שונה מהותית באופן המקים את הצורך לאזן ביניהם באופן הולם, נכון וצודק. עתה יש לשקלל את יכולת ההשתכרות של בן-הזוג ולהורות על חלוקת הרכוש בהתחשב בכל הגורמים ובהתאם לנסיבות באופן שיאפשר לשניהם להתחיל בחיים שלאחר פרק הנישואין מאותה נקודה ולמנוע פערים כלכליים משמעותיים ונחיתות כלכלית של האישה.

התכלית העומדת בבסיס חלוקת הרכוש המשקללת את נכסי הקריירה של בני-הזוג נועדה לאזן באופן נכון יותר ביניהם, להכיר ולהוקיר את תמיכת ותרומת בן-הזוג הנחות כלכלית שבסיועו צלח הצד השני וביסס את יכולת השתכרותו הגבוהה.

חלוקת הרכוש בפועל יכולה להיעשות בחלקים שווים. לחילופין יכולה חלוקת הרכוש להיעשות שלא בחלקים שווים בין בני-הזוג, ובאופנים שונים, לרבות תשלומים עיתיים או תשלום חד פעמי שנדרש הצד הכלכלי "החזק" לשלם ולהעביר לידי הצד הכלכלי "החלש", וזאת על מנת שיושג שוויון מהותי בין בני-הזוג ולא רק שוויון חלוקתי, לקראת דרכם החדשה והנפרדת.

מוניטין אישי ונכסי קריירה

האם ניתן לשלב נכסי קריירה בהסכם ממון?

כשם שאנו יכולים להחריג דירה שהייתה בבעלותנו בטרם הנישואין, וכשם שאנו יכולים להחריג נכסים נוספים והון, כך בן או בת הזוג יכולים להחליט כי ברצותם לשלב נכסי קריירה ומוניטין.

למעשה, נבהיר במעמד מאמר זה, כי בהסכמים בכלל ובהסכם ממון בפרט, אנו יכולים להכניס כל מה שאנו חפצים בו, וזאת בתנאי, כמובן, שישנה הסכמה מצדו של הצד השני.

אילו שיקולים ילוו את בית המשפט?

בעת שמתקבלת ההחלטה בין בני הזוג על סיומה של הזוגיות, הרי שאל מול בית המשפט עומד האתגר: כיצד מכמתים את תכונותיו של אדם מסוים? יכולותיו האישיות? תרומתו? המוניטין שצבר? אין אלו בהכרח היבטים גשמיים, ועודנו בית המשפט נדרש לבחון את האופן בו יחולקו נכסים אלו בין הצדדים.

כפי שנאמר לעיל, בתרחיש ובו הבעל פיתח קריירה משגשגת בין היתר בזכות נכונותה של האישה להקדיש את מאמציה עבור גידול התא המשפחתי, הרי שדבר שכזה בהחלט השפיע ומשפיע על כושר השתכרותה, וכן מצדיק רצונה בחלוקה בנכס אשר תאפשר לה להתקיים בכבוד.

לאור אלו, בתי המשפט מבססים את החלטתם על 3 עקרונות מובילים: הפער התעסוקתי הקיים בין בני הזוג, הפער בין כושר השתכרותו של כל צד וכן משך הזמן שבו הנישואין התקיימו.

התייעצו עם משרדנו

משרד עורכי דין דן לימור מתמחה בדיני המשפחה והגירושין, ומלווה את לקוחותיו תוך התוויית אסטרטגיה משפטית מותאמת אישית.

אנו דוגלים ביחס וליווי אישיים, תוך הקפדה על זמינות מרבית ואף מידית לכל שאלה.

בכל שאלה וייעוץ משפטי ראשוני, ניתן לפנות למשרדנו טלפונית או להשאיר פניה באתר לקבלת שיחה חוזרת.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
תחומי שירות

נגישות