עורך דין לצו ירושה

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

צו ירושה הינו צו דקלרטיבי הצהרתי המכריז על זהות יורשיו של המנוח. עיזבונו של המנוח, כספיו ונכסיו יחולקו בהתאם לצו הירושה, ורק לאחר שתוגש בקשה מפורטת ומלאה לצו הירושה.

חשוב לציין, כבר במעמד פתיח זה, כי באופן עקרוני, בקשה לצו ירושה יכולה להיעשות באופן עצמאי על-ידי מגיש הבקשה, ללא צורך בעורך דין, כל זאת תוך הקפדה יתרה על מילוי נכון של כלל הפרטים הנחוצים, צירוף המסמכים הנדרשים, בכלל זה תעודת פטירה ואסמכתא כי כל קרוביו של המנוח עודכנו על הכוונה להגיש את הבקשה.

ועם זאת, רבים נוהגים שכן לפנות לעורך דין ירושות וזאת למען הגשת בקשה המדייקת ועומדת בקריטריונים הנדרשים באופן קפדני. 

במשרד עורכי דין דן לימור נשמח לעמוד לשירותכם, וניתן להתייעץ עמנו בכל שאלה. המשרד מעניק מעטפת משפטית מלאה בדיני הירושה והצוואות.

אודות התהליך

למען הגשת בקשה לצו ירושה, נדרש מגיש הבקשה למסור לרשם לענייני ירושה את כלל הפרטים הרלוונטיים אודות המנוח, הפרטים הנוגעים למגיש הבקשה וקרבתו למנוח, לפרט את זהותו של כל אחד ואחת מן היורשים, וכל זאת כדי שתונח בפני הרשם לענייני הירושה תמונה מלאה ומפורטת.

בהתאם להוראות חוק הירושה, יינתן צו הירושה.

עקרונית כאמור, בקשה זו יכולה להיעשות באופן עצמאי, ועם זאת, במרבית המקרים, בוחרים היורשים להיעזר בעורך הדין המלווה את תהליך הירושה, ושנבחר על-ידי המוריש עוד כאשר כתב וערך את צוואתו.

חשוב לציין כי כל אי-בהירות בבקשה עצמה, אשר תגרור אחריה שאלות, תהיות ובמקרי קיצון אף ספקות מטעם היועץ המשפטי של האפוטרופוס הכללי, דבר זה עלול לעכב את קבלת הצו.

במתן ייעוץ משפטי לגבי זהות היורשים, חלקו של כל אחד וביסוס תשתית חזקה הלוקחת בחשבון אפשרות להתנגדות לצו ירושה, אזי שניתן לקצר את משך ההמתנה החל מהגשת הבקשה ועד לקבלת הצו המיוחל.

מדוע שצו הירושה יתעכב?

עם הגשת הבקשה לצו ירושה, ככל ולא הוגשה התנגדות לבקשה, וככל והיועץ המשפטי לא מצא עילה להתערב בבקשה זו, יינתן צו הירושה לעתים בתוך פרק זמן קצר העומד על מספר שבועות בודדים.

לעומת זאת, במקרים ובהם כן היועץ המשפטי מצא לנכון להתערב, הרי שהוא עשוי לפנות למגיש הבקשה יחד עם שורה של שאלות; זאת במטרה לקבל הבהרות והסברים, ולהסיר את כל הספקות שהתעוררו.

דבר שכזה, עלול בהחלט להאריך את פרק הזמן החל מהגשת הבקשה לצו הירושה המיוחל, ועד להנפקתו.

במקרים ובהם תוגש התנגדות לבקשה לצו ירושה, הרשם לענייני ירושה יעביר את הסוגייה לבירור בבית המשפט לענייני משפחה.

טעויות בהגשת הבקשה יכולות להתעורר לעתים גם עקב חוסר היכרות ובקיאות עם התהליך, וכן מפאת חוסר שימת לב לפרט כזה או אחר, בכלל אי-מילוי אחת מן הדרישות על-ידי מגיש הבקשה.

טעויות ולו בודדות ומועטות, עלולות להיות בעורכיו של מגיש הבקשה וכלל היורשים, דבר אשר יכול אף להוביל להליך משפטי ולבירורים חוזרים ונשנים.

עורך דין לצו ירושה

אילו מסמכים נדרשים?

כל האמור עתה, תוכלו למצוא גם באתר האפוטרופוס הכללי והממונה על ענייני ירושה מטעם משרד המשפטים

אניומגישים את המידע גם כאן למען שלמותו של המדריך הכתוב כאן. ועם זאת, למען ההגינות והשקיפות, דעו כי תוכלו להתעדכן בפרטים הנדרשים באתר הרשמי, וכן להגיש את הבקשה בעצמכם (זאת אלא אם תחליטו אחרת).

  • זהות המבקשים – המבקשים מוכרחים להיות או היורשים של הנפטר המוריש את עזבונו או יורשים שירשו את היורשים, זאת אם נפטרו (במקרה הזה הרי שמדובר או ביורשים על-פי דין או ביורשים שהובהרו מראש בצוואה תחת הוראות מיוחדות)
  • מסמכים – על המגישים את הבקשה לצו ירושה לצרף טופס או ידני או מקוון (הנגיש באתר האפוטרופוס הכללי),
    תעודת פטירה (זאת אלא אם כן המוריש בעל ת.ז ישראלית ואין כל צורך בצירוף מסמך זה),
    אישור על כך שיידע את כלל היורשים בהגשת הבקשה,
    אישור תשלום אגרה וכן תשלום בעבור פרסום צו הירושה בעיתונות ובמדיה

 

חשוב לציין כי ישנם טפסים נוספים שייתכן ויהיה על מגיש הבקשה לצרף לרבות:

  • ייפוי כוח לעורך דין – באם מיוצגים על-ידי איש מקצוע משפטי
  • תצהיר הסתלקות – זאת אם אחד או יותר מן היורשים הודיעו על הסתלקות מן הצוואה
  • טופס בקשה לרישום מקרקעין – באם עולה הצורך ברישום נכס הנכלל בירושה

אודות משרדנו

משרד עורכי דין דן לימור מתמחה בדיני הירושה והצוואות, ומספק מעטפת משפטית מלאה.

בחיפושכם אחר עורך דין לצו ירושה, לקבלת פרטים נוספים, הינכם מוזמנים ליצור עמנו קשר טלפוני, לכתוב לנו בוואטסאפ או להשאיר לנו פניה באתר.

ייעוץ משפטי עם עורך דין לצו ירושה
תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות