בקשות רשם הירושה

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

הגשת בקשות אל רשם הירושה

רשם הירושה הוא גוף האמון על טיפול בבקשות לקיום צוואות וירושות, באמצעות חמש לשכות הפזורות ברחבי הארץ. תפקידו הוא לקבל את הבקשות המוגשות אליו, לאמת את הפרטים, לפרסם את דבר הבקשה באמצעי התקשורת, ובסופו של דבר להוציא צו קיום ירושה או צוואה. בשורות הבאות נבהיר מספר נקודות חשובות לגבי פנייה אל הרשם לענייני ירושות.

ירושה או צוואה?

קודם כל, חשוב להבהיר את ההבדל בין צו קיום ירושה וצוואה, שבשניהם מטפל הרשם לענייני ירושה. בהיעדר צוואה ישנם יורשים לפי דין כאשר העיזבון מחולק ביניהם בהתאם למעגלי קרבה כאמור בחוק הירושה, דהיינו בן הזוג הנותר והילדים, ולאחר מכן מעגלי קרבה נוספים. יש להדגיש כי במקרה זה אין פירוט של הנכסים הכלולים בעיזבון אלא רק מהו החלק של כל יורש בעיזבון, בין אם ההיקף כבר ידוע או לא. לעומת זאת, צוואה עולה בתוקפה על חוק הירושה ובאם היא קיימת יוצא צו קיום צוואה. כאן מדובר במסמך או דברים שבעל פה המבטאים את רצון המוריש, וכן יכולים לפרט את הנכסים השונים וחלקם של היורשים לפי צוואה. בנוסף, כאן סדר היורשים אינו מחויב לחוק הירושה וניתן לקבוע אותו כראות עיניו של המוריש.

בקשה לצו ירושה

בקשה לצו ירושה מתחילה כאמור בפנייה אל רשם לענייני ירושה בלשכה הרלוונטית בהתאם למקום מגורי הנפטר, כאשר בקשות לרשם הירושות יכולות להתבצע באופן פיזי או מקוון. יש לציין כי בקשות הרשם לענייני ירושה הנעשות באופן מקוון מזכות בהנחה על האגרה. אל הבקשה יש לצרף מספר מסמכים וביניהם תעודת פטירה, אישור על הודעה בדואר רשום לכל היורשים (או מכתב בחתימתם המאשר שהם מודעים לפטירה ולבקשה), ייפוי כוח לעורך דין המייצג אתכם, וכן תצהיר הסתלקות אם יש יורשים המסתלקים מהעיזבון. כעת תפורסם הודעה בעיתונות היומית על הגשת הבקשה, כאשר ישנם שבועיים להתנגדות, ואילו רשם צו ירושה יבחן את הפרטים, יבקש נוספים במידת הצורך, ולבסוף יוציא את הצו. יחד עם זאת, במידה ומוגשת התנגדות הטיפול עובר אוטומטית לטיפולו של בית המשפט לענייני משפחה.

לפרטים נוספים בנושא ולסיוע של עורך דין בפנייה אל רשם הירושה, הנכם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו בטלפון 03-5704434.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות