החלטנו להתגרש – מה עושים עכשיו?

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

בין ההחלטה להתגרש לבין יישומה בפועל ישנו הבדל משמעותי שכן מדובר בתהליך המביא עמו מורכבות רבה והיבטים שאינם ברורים מאליהם. טבעי שלא נפגין בכך בקיאות, ולשם אנו במשרד עורכי דין דן לימור ערכנו עבורכם את המדריך הבא.

סוף מעשה בייעוץ בתחילה

על אף שהדבר בהחלט יכול להיתפש כהמלצה שיווקית לפנות אל משרדנו, ראו בכך כהמלצה כללית ובעלת משמעות עצומה עבורכם ועבור עתידכם.

כאשר מישהו מן הצדדים חושב או שוקל להתגרש, ולו אם המחשבה עברה בראשו ובהרהוריו של אדם, טוב יעשה אם יפנה בראש ובראשונה לייעוץ משפטי של עורך דין הבקיא ומתמחה בגירושין.

עורך דין המתמחה בדיני הגירושין ינחה את אותו האדם בכל ההיבטים הנובעים מעצם הליך הגירושין הפוטנציאלי, ויסביר לו את הצעדים הנדרשים שיבטיחו את זכויותיו ועתידו, בין אם בהמשך מערכת היחסים המשותפת עם בן / בת הזוג, ובין אם לחילופין בפירוד ובגירושין, לרבות הפרדת התא המשפחתי, הפרדת הנכסים והרכוש, מכירת הזכויות המשותפות וכיוצא בכך.

לצעד הראשון בהליך הגירושין ישנה משמעות רבה, ולכל פעולה והחלטה בה ננקוט, כל אמרה שתאמר על-ידינו, לכל היבט ישנן תוצאות והשלכות, זאת עוד בטרם נצא אל תחילתו של התהליך המשפטי עצמו. נסביר זאת מיד בפסקה הבאה.

שמרו על צעדים שקולים ומחושבים

השלב הראשון הוא מתעתע במידת מה, שכן כל עורך דין גירושין ימליץ להימנע מפעולות חד צדדיות ומנקיטת מעשים שעלולים להיות בעוכרנו, ומן העבר השני ימליץ על פעולות אחרות כגון הגשת סעדים זמניים ודחופים בהם מוטב יהיה להזדרז ויפה שעה אחת קודם.

הצעדים הם כמובן תלויי נסיבות שכן לא דומה מקרה אחד למנשהו. 

נמחיש את דברינו: 

אדם שבאופן חד-צדדי ומתוך סערת רגשות, יבקש לרוקן את חשבון הבנק המשותף עם אשתו, או את קופת החיסכון, או נכס שלכאורה נמצא רק בבעלותו.

פעולה חד צדדית שכאת עלולה להיות בעוכריו, ובית המשפט יראה בבעל כמי שניסה להבריח רכוש, או אף הצליח להבריח רכוש. פעולה שכזאת, ולו רק הניסיון לכך, עלולה 'לזכות' אותו בנקודות שליליות, להציגו באור שלילי בעיני בית המשפט, ולהסב נזק לכל ההליך המשפטי.

גם החלטה בסערת רגשות לצאת מן הבית ולהתגורר אצל ההורים, יכולה להיתפש באופן שלילי (זאת כמובן, אלא אם התעוררה סכנה מסוימת או התקיימו נסיבות שלא הותירו כל ברירה אחרת אלא לעזוב את הנכס).

היו מחושבים, קחו אוויר ושמרו על אורך רוח.

עושים סדר: מהי המטרה שלנו?

כאשר אדם מגיע אל משרדי, מטרתי היא לערוך עמו שיחת היכרות מעמיקה; להבין מיהו האדם היושב מולי? מהי מערכת היחסים עם הצד השני? ויתרה מזאת: מה הוא רוצה להשיג בתהליך?

ישנם שיודעים לענות מיד, אך ארגיע ואומר: טבעי שלקוח גם יענה לי שהוא איננו יודע כלל לאן פניו מועדות או מהן מטרותיו. אם זהו לקוח שמצוי בסערת רגשות, או לקוחה שלא מצליחה למצוא את המילים ואיננה יודעת מהיכן להתחיל.

אם תשאלו אותי, הרי שלראות עיניי, אחת ממטרותיו הראשוניות של עורך הדין לגירושין היא לדעת להנחות את הלקוח שלו ולאפשר לו חלל סטרילי ומוגן בו יוכל לפרוק ולדבר בביטחון ובחופשיות.

הסיטואציה היא מבלבלת מאוד, מורכבת מבחינה רגשית, ועל-כן אנו לוקחים את השיח למקום שמטרתו להכיר את התמונה במלואה. במהלך הפגישה או הפגישות נדון על שאלות דוגמת:

  • משך הנישואין / החיים המשותפים
  • האם ישנם ילדים
  • אופן ההתנהלות מבחינת טיפול וגידול הילדים, הדאגה לצורכיהם על כל המשתמע מכך
  • יכולתו הכלכלית של כל אחד מן הצדדים
  • אופן ההתנהלות הזוגית בפן הכלכלי
  • זכויות משותפות לרבות רכוש ונכסים בבעלות מי מבני הזוג
  • אורח החיים ששני הצדדים סיגלו לעצמם

היבטים אלו ורבים נוספים, רלוונטיים מאוד. הם יכולים להסביר ללקוחות לאן פניהם מועדות, ולהתוות עבורנו את הדרך עם יעדים ברורים ומוגדרים אל עבר הפרק החדש בחייהם. מכאן והלאה, אוכל לתת פידבק מבחינה משפטית שמסביר מהן הזכויות והחובות של הזוג המתגרש, ומהו הצעד הבא שעמו נתקדם.

הכירו את המונח 'עילת גירושין'

טבעי ומובן מדוע רבים אינם מכירים ובקיאים בהליך הגירושין. על-כן, חשוב להבין כי מדובר בצעד שטומן בחובו משמעויות רחבות הרבה יותר ממה שאנו נוטים לדמיין.

אם נתייחס להיבט הגירושין נטו, אם חשבתם שהדבר כה פשוט, עצרו רגע אחד וראו כיצד אין אלו פני הדברים:

רק לשם תביעת הגירושין, נשאלת השאלה – מהי הסיבה שהביאה את מי מן הצדדים לנקוט בצעד זה? לשם ההמחשה, על-פי ההלכה היהודית, נדרשת עילת גירושין שתתברר בבית הדין הרבני. בית הדין הרבני יבקש להתרשם אם אכן עילת הגירושין היא כנה ואמיתית.

למשל, אם יתברר שאחד מבני הזוג חתר תחת מוסד הנישואין, או שהתרחשה בגידה של מי מבני הזוג, מי מבני הזוג שלא מקיים את חובותיו מכוח הנישואין, אישה מורדת או מעשה כיעור, הרי שהדבר יכול בהחלט להגיע לכדי עילת גירושין המצדיקה את התביעה ולימים מצדיקה את הכרעתו של בית הדין.

לצד זאת, רבים יופתעו לגלות כי אם עילת הגירושין לא תתקבל על-ידי בית הדין הרבני, הרי שלא בהכרח תוכרע הכף לטובתם.

זוהי סיבה נוספת ומשמעותית מדוע חשוב להיוועץ עם עורך דין, כדי לדעת כיצד צריך ונכון להגיש תביעה שתשרת את האינטרסים של הלקוח/ה.

רצון בית הדין הרבני בשלום בית

בית הדין הרבני הוא הערכאה המשפטית היחידה בה ניתן להגיש תביעת גירושין.

פעמים רבות, בבית הדין הרבני, יכולה להתעורר הבקשה לשלום בית. אם יראה בית הדין הרבני כי הגבר או האישה רוצים באמת ובתמים בשלום בית, וכי אין מדובר בכלי אסטרטגי או תירוץ שנועד לשרת הליך משפטי אחר, הרי שהוא ינסה לבחון חלופה זו מול בני הזוג.

אדגיש ואומר כי רק אם בית הדין יראה שישנה אפשרות לכך, נטייתו תהא לתת לנושא הזדמנות, רגע לפני פירוק התא המשפחתי המעבר אל עבר מסלול הגירושין.

הכתובה: הרבה מעבר למסורת

הכתובה היא הרבה מעבר לפריט המשמש אותנו מאחורי הקלעים באולם האירועים של החתונה או בשלב החופה. זהו מעמד בו הגבר מוסר את הכתובה למשמרת אצל אם הכלה, ובמסגרתה הוא מתחייב לכל חובותיו בנישואין לטובת האישה: לזון, לפרנס, לכלכל ולדואג לה.

לכתובה יש ערך משמעותי בהליך הגירושין, ופעמים לא מועטות כלל, גם במסגרת הליך משפטי וממנה נגזרות זכויותיה של האישה.

אחת מזכויות האישה הנגזרות מכוח הכתובה, היא מזונות אישה, קרי חובתו של הבעל המתגרש לכלכל ולפרנס את אשתו גם במהלך התקופה בה הם מנהלים את הליך הגירושין. רק כדי להסביר לקוראיי שאינם בקיאים בנושא, מזונות אישה ניתנים רק לאורך תהליך הגירושין, ואישה גרושה איננה זכאית למזונות אישה, כי אם רק למזונות ילדים.

בית הדין הרבני יצטרך להכריע בנושא ולהחליט האם יש לפדות את הכתובה, להיענות לדרישות האישה ולחייב את הבעל.

הכתובה נוגעת גם בסוגיות הרכוש המשותף שבבעלותם של מי מבין הצדדים. לעתים, יכול בית הדין לקבוע שמאחר והרכוש התחלק בין הצדדים בחלקים שווים, הרי שאין כל טעם לפדות את הכתובה ולחייב את הבעל בסכום הנקוב בה או בסכום אחר.

סוגיות נפרדות מהליך הגירושין

ישנן סוגיות שאינן קשורות בקשר ישיר אל השאלה אם הזוג נשוי או פרוד. אלו הן סוגיות דוגמת:

אלו הן סוגיות נפרדות לחלוטין שאינן תלויות בקשר ישיר בתביעת הגירושין. יש להגיש אותן בתביעות נפרדות.

על כך אני ממליץ לקרוא בנפרד את המדריכים שכתבתי בנושאים אלו.

אדגיש ואומר, כי אין התביעות הללו נוגעות או נובעות מתביעת הגירושין. תביעת הגירושין היא הליך אחד מיני רבים, בעוד שכל היבט אחר, כגון שאלת הילדים או הרכוש, מצריכים תביעות נפרדות והליכים נפרדים.

עוד הבדל משמעותי הוא, כי תביעת גירושין יכולה להתבצע רק בבית הדין הרבני, זאת בעוד שתביעות אחרות כגון משמורת ילדים, מזונות או רכוש, יכולות להתדיין הן בבית הדין הרבני והן בבית המשפט לענייני משפחה.

התייחסות פרטנית לדירת המגורים

דירת המגורים היא נכס מיוחד, יוצא דופן משאר הרכוש שבבעלותם של הצדדים. על-כן אבקש לעשות בנושא סדר כבר במדריך זה.

בעוד שרכוש בבעלות הצדדים, זכויות סוציאליות, כספים, עסקים וכל היבט בעל אופי כספי או רכושי נטו יכול להתחלק בין בני הזוג בין אם הם נשואים ובין אם הם כבר התגרשו זה מזו, הרי שאין כך הדבר בדירת מגורים.

לדירת המגורים ישנו אופי מיוחד שבהחלט קשור בקשר הדוק עם סטטוס בני הזוג.

לשם ההמחשה: יש לנו מושג העונה לשם מדור ספציפי. זהו סעד שרק בית הדין הרבני יכול להעניק אותו, וזאת כאשר בית הדין הרבני מתרשם בעיצומה של תביעת הגירושין, כי ישנו פתח ולו הקטן ביותר לשלום בית. 

צו למדור ספציפי משמעו שבית הדין מונע את המכירה של הנכס לעת עתה, וזאת כדי שלא לסכל את ההזדמנות והסיכוי הקיים לשלום בית.

כלומר: גם אם מי מבין הצדדים הגיש תביעה לבית המשפט לענייני משפחה לצורך פירוק שיתוף במקרקעין, יכול הצד השני למנוע זאת באמצעות הוצאת צו למדור ספציפי. אסייג את דבריי ואומר כי הצו יוענק רק אם באמת ובתמים בית הדין הרבני יתרשם כי הפנייה היא כנה וכי קיים סיכוי אמיתי לשלום בית.

היבט הנכס המשותף גם הופך למורכב יותר כאשר ישנם ילדים קטינים, וניתן לעכב את מכירת הנכס עד אשר יהיה ניתן לקבוע כי לקטינים ישנה חלופת מגורים ראויה.

מהי צוואה שנשתכחה

בונים אסטרטגיה נכונה

כל האלמנטים שצוינו לעיל, כולם ככולם מתפקדים כמעין פאזל שעלינו לדעת כיצד להרכיבו נכון, כך שיציג לנו את התמונה המלאה והרצויה.

בהליך הגירושין נכנסים אלמנטים רבים ושונים, חלקם קשורים בקשר הדוק להליך הגירושין, וחלקם אמנם נובעים מן ההחלטה להתגרש, אך מביאים עמם תהליך משפטי שונה ונפרד לחלוטין.

בעת  שאני נפגש עם לקוח או לקוחה, או זוג המגיע אלי ומבקש שאלווה את שניהם בתהליך הגירושין באופן הדדי, עלינו לבדוק אם יש לנקוט בצעדים שונים, אם ישנן זכויות שיכולות להיפגע, כספים שיכולים להילקח, מהם המטרות והיעדים, איפה אנחנו רוצים לראות את עצמנו ביום שאחרי.

אני יכול לומר כי ישנם לקוחות שאומרים לי 'אני סומך עליך, אין בעיה, תעשה מה שאתה רואה לנכון' וישנם שמבקשים להיות בשליטה מלאה על התהליך.

כך או כך, לי ולכל עורך דין המתמחה בגירושין, חשוב לשתף את הלקוחות בכל צעד וצעד, להסביר היטב את הרציונל מאחורי הדברים, ולהפוך את לקוחותיו לחלק בלתי נפרד מהליך קבלת ההחלטות, בהבנת ההליכים, בהבנת ההשלכות, וההשפעות לטווח הארוך.

לסיכום

מקווה אני שבמדריך זה הצלחתי לעשות לכם מעט סדר בנושא, ולהסביר את האופן שבו צועדים את הצעד הראשון אל עבר הפרק החדש.

בכל שאלה והתייעצות, אני מזמין אתכם ליצור איתי קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר, ואשוב אליכם בהקדם האפשרי.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות