מה קורה כאשר יורש חוקי נפטר לפני המוריש?

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

לכאורה, מדובר בזכותו של אדם להחליט בעודו בחייו מה יעשה בנכסיו לאחר לכתו. הוא יושב וכותב את צוואתו, מחליט מי יקבל איזה חלק ודואג להצפינה במקום בטוח, כשהוא משוכנע שענייניו, לאחר לכתו, מסודרים כראוי. פשוט, נכון? 

ובכן, לעתים עלולות לצוץ שאלות שונות הדורשות מעט יותר ידע ואחת מהן היא, מה קורה אם חלילה הולך לעולמו אחד היורשים החוקיים לפני המוריש. על מנת להבטיח חלוקת נכסים הוגנת, מתייחס חוק הירושה גם לתרחיש שכזה.

לשון חוק הירושה סעיף 49

"זוכה על פי צוואה שמת לפני המצווה, ולא קבע המצווה אדם אחר שיזכה במקומו – אם בשעת מות המצווה נשארו צאצאים של אותו זוכה, יזכו הם לפי כללי החלוקה שבירושה על פי דין. בכל מקרה אחר, הוראת הצוואה לטובת אותו זוכה מתבטלת"

בואו ננסה לפשט את לשון החוק לשפה מעט יותר ברורה. במקרה בו נפטר היורש לפני מוריש החוק מתייחס לשלושה מצבים:- 

א. המוריש הגדיר מפורשות בצוואתו, מי יהיה היורש "האחר"

נתייחס למצב ובו המוריש מגדיר באופן מפורש בצוואתו, מי יהיה היורש "האחר" במקרה של מות היורש החוקי טרם זמנו. במקרה שכזה כאשר נבחר "תחליף" על ידי המוריש, מתייחס אליו החוק כאל היורש המקורי והוא יהיה זכאי לקבל את חלקו של היורש הנפטר, כפי שהועיד לו המוריש כותב הצוואה.

למשל – מוריש יכול לקבוע כי בתו תירש אותו, אך במקרה וחלילה היא תלך לעולמה בטרם עת, בן זוגה הוא שיהיה היורש תחתיה. או לחילופין, הוא יכול לקבוע שבמקרה כזה יעבור חלקה כולו לזכות בן משפחה אחר. כלומר היורש ה"חליפי" יהיה מי שקבע המוריש בעצמו בצוואתו.

קראו בהרחבה הוראות מיוחדות בצוואה

ב. לא נקבע יורש 'חליפי'

ב. מצב בו לא נקבע יורש "חליפי" על ידי המוריש בצוואתו, אך ליורש המקורי ישנם ילדים/צאצאים. 

החוק קובע כי הם שיקבלו את מלא חלקו של היורש הנפטר, וחלוקת הירושה ביניהם תיעשה בהתאם לכללים שנקבעו בחוק, לחלוקת עזבונו של נפטר שלא הותיר מאחוריו צוואה. כלומר, במקרה בו יורש נפטר לפני המוריש, תחולק הירושה של המוריש אך ורק בין צאצאי היורש הנפטר. 

ג. ומה באשר ליורש שנפטר ללא צאצאים?

מצב בו לא נקבע יורש מחליף, והיורש המקורי נפטר ללא צאצאים. על פי החוק, במקרים כאלה חלקו של הנפטר בירושה יחולק בין שאר יורשיו החוקיים של המוריש המקורי.

כלומר, במידה ולא הותיר אחריו צאצאים, אלא יורשים אחרים כמו בן/בת זוג, הורים, אחים וכו', הם לא יהיו זכאיים לחלקו בירושה. תבוטל ההוראה בצוואת המוריש שהורישה ליורש שנפטר את חלקו, וחלקו בעיזבון יחולק לשאר היורשים. שוב, רק צאצאי היורש הנפטר – זכאים לרשת את חלקו בעיזבון המוריש

מה קורה כאשר יורש חוקי נפטר לפני המוריש

לסיכום

כאשר יורש נפטר לפני מוריש, תחולק ירושתו לצאצאי היורש אם נותרו בחיים, ולהם בלבד. אם לא נותרו ליורש צאצאים, חלקו של היורש בעיזבון יחולק בין יתר היורשים.

כדי להתגבר על כלל זה, במקרה והצוואה אותם כתבתם איננה כוללת הוראה מפורשת המתייחסת ליורש במקום יורש, כדאי לכם לשקול עריכת צוואה חדשה ובה הוראה מפורשת של יורש במקום יורש. כך תוכלו להבטיח שרכושכם יחולק, לאחר מותכם בהתאם לרצונכם. היבט שכזה מוטב יהיה וילווה על-ידי עורך דין המתמחה בדיני ירושות וכן בעריכת צוואות.

בכל שאלה והתייעצות עם עו"ד צוואות, אנו מזמינים אתכם ליצור קשר עם משרדנו. ניתן להשאיר פניה באתר, לכתוב לנו בוואטסאפ או ליצור קשר טלפוני ישיר.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות