מחיר עורך דין גירושין

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

כאשר בני זוג מחליטים על פירוק התא המשפחתי ויציאה לדרך חדשה ונפרדת, עומדות בפניהם סוגיות משמעותיות שיש לתת להן פתרון – בין אם באמצעות הסכמות משותפות ועצמאיות ובין אם בהליך גישור או בפנייה לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני. בכל מקרה, תמיד כדאי להסתייע בעורך דין לדיני משפחה בעל ניסיון רב, אשר ייצג את אחד הצדדים או ילווה את שניהם לבניית הסכם גירושין. מטבע הדברים, אחת השאלות המהותיות שמעסיקות את בני הזוג היא כמה עולה עורך דין גירושין, ובעניין זה יעסוק המאמר הבא.

אין מחירון אחיד ומחייב

אם תחפשו מחירון עורך דין גירושין תגלו באתרים שונים סקירות שמצביעות על סכומים ממוצעים או מקובלים. עם זאת, חשוב להבין כי אין מחירון המחייב את עורכי הדין, ואכן כל משרד מציע עלויות אחרות בהתאם למוניטין שלו ולשיקולים נוספים. מלבד זאת, מחיר עורך דין גירושין משתנה מאוד בהתאם לתהליך ולפעולות הנדרשות, שכן יש למשל הבדל מהותי בין עריכה של הסכם גירושין שבני הזוג פחות או יותר סיכמו לבד ויש להביאו לאישור בית המשפט, לבין הגשת תביעה הכורכת חלוקת רכוש, מזונות וזמני שהות.

גירושין בהסכמה – האפשרות הזולה ביותר

למעשה, האפשרות הזולה ביותר היא לבחון את הזכאות לקבלת סיוע משפטי בחינם, מאת עורך דין גירושין מטעם המדינה. ואולם ראוי לציין, כי הזכאות לקבלת עורך דין בחינם מהמדינה אינה פתוחה בפני כולם, אלא רק למי שעומד במבחנים כלכליים מסוימים כך שהכנסתו נמוכה באופן יחסי.

מבין הצעדים הפתוחים בפני זוגות שמתגרשים ובוחרים בעורך דין פרטי, האפשרות הזולה ביותר היא להגיע לגירושין בהסכמה. אכן, בסופו של יום תשלמו עבור הסכם גירושין בהסכמה מחיר נמוך בהרבה מהעברת הדיונים לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני.

מדובר בתהליך המורכב ממספר פגישות עם עורך הדין, לעיתים בנוכחות שני בני הזוג ולעיתים רק עם אחד מהם, במטרה להגיע להסכמות בדרך של הקשבה והבנה הדדית. לבחירה באפשרות הזו יש יתרונות מרובים, ובהם גם היתרון הכלכלי. כאמור, יש לעורך דין גירושין מחיר שונה עבור שעת פגישה כזו ועבור הכנת ההסכם, והדבר תלוי כמובן גם במספר הפגישות שיידרשו, אך באופן כללי ניתן לומר כי העלות תגיע לכמה אלפי שקלים לכל אחד מבני הזוג עבור הפגישות. לכך מצטרפת הכנת ההסכם עצמו הכרוכה בעלות נוספת של אלפי שקלים שלעיתים עשויה להגיע להרבה יותר, זאת כתלות במורכבותו של ההסכם. כמובן שיש לבחון מראש את העלויות הצפויות, ולבחון האם ניתן לכרוך את ההסכם והפגישות בחבילה אחת שתביא להוזלה.

מחיר עורך דין גירושין

עלויות עורך דין בפנייה לערכאות שיפוטיות

ראשית, חשוב לזכור שכאשר פונים בתביעות לבית המשפט או לבית דין רבני, קיימות גם אגרות הכרוכות בהגשת תביעה ו/או בקשה. ואולם אגרות אלו מהוות מרכיב קטן של העלויות, המורכבות בעיקרן משכר הטרחה לעורך הדין. שוב, ישנם הבדלים ולעיתים אף פערים משמעותיים בין העלויות שגובים עורכי הדין עבור פעולותיהם השונות. למשל, יש הבדל בין העלות שגובה כל עורך דין עבור פגישת ייעוץ, החל במאות שקלים בודדות ועד ליותר מאלף שקלים, וישנם עורכי דין שאם תחליטו להמשיך עימם יקזזו את עלויות פגישת הייעוץ מהתשלום הכללי.

במידה והחלטתם להמשיך, יש לבחון האם יחייבו אתכם בנפרד על כל תביעה ודיון, האם קיימת חבילה שלמה המורכבת מכל הפעולות שיידרשו, האם קיימת מגבלה על מספר הדיונים שלאחריה יהיו עלויות נוספות, וכמובן מהו המחיר המבוקש. יש לקחת בחשבון שסכום זה אינו כולל את עלויות של דיונים נוספים, תביעות נוספות וייצוג בהליכי ערעור.

מחיר עורך דין גירושין

כמה נקודות חשובות לגבי עלויות עורך דין גירושין

הנה מספר נקודות בסיסיות ועצות לגבי העלויות של עורכי דין בהליכי גירושין, אותן כדאי להביא בחשבון:

  • אם אתם מצויים ממש בתחילת הדרך, בררו כמה עולה פגישת ייעוץ עם עורך דין לענייני משפחה, בעדיפות לבעל מקצוע שקיבלתם עליו המלצות מאנשים שאתם מכירים וסומכים על דעתם. במידה ואין לכם המלצות, שימו לב לניסיון והוותק של המשרד, בדגש כמובן על הליכי גירושין. לפגישת הייעוץ הראשונית יכולה להיות חשיבות גדולה מאוד עבורכם, הן להבנת האפשרויות הקיימות, הן לגבי ההשלכות של בחירה בצעדים השונים, והן לגבי התוויית האסטרטגיה האפקטיבית ביותר שמתאימה עבורכם. כאמור, עלות שעת ייעוץ עורך דין משתנה בין המשרדים, אך היא מצדיקה את עצמה ומונעת טעויות שעלולות להוביל לסיבוכים מעיקים בהמשך הדרך, ומלבד זאת – ייתכן מאוד שתחליטו להמשיך עם עורך הדין הלאה. במקרה כזה, כדאי לבדוק האם עלות פגישת ייעוץ עם עורך דין כבר כלולה בתוך הסכם השירות המקיף שתקבלו.
  • קחו בחשבון שבפנייה אל בית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני, יהיו מספר הוצאות נוספות עבור אגרות שונות, כמו תביעה לסכום קצוב, תביעת החזקת ילדים, תביעת מדור, תביעת מזונות ילדים, תביעת מזונות אישה, תביעת פירוק שיתוף וכדומה. אמנם, לא מדובר באגרות גבוהות במיוחד אך מדובר כמובן בסכום מצטבר. כמו כן, כדאי לקחת בחשבון כי במצבים מסוימים ייתכנו הוצאות נוספות, הן עבור הדיונים הנערכים בבית המשפט או בבית הדין, ולעיתים גם עבור בניית הסכם הגירושין. למשל, ייתכן שעל מנת לבצע חלוקת משאבים הוגנת יהיה צורך בשירותיו של אקטואר, המבצע את החישובים הסבוכים שלוקחים בחשבון את הנכסים העתידיים והבלתי מוחשיים, ייתכן שעבור פירוק שיתוף בדירה יהיה צורך בשירותי שמאי על מנת להעריך את ערך הנכס וייתכן שדיונים על משמורת יהיה צורך בחוות דעת של פסיכולוג.
  • במידה והחלטתם לעבוד עם עורך דין כזה או אחר, עליכם לבחון את הסכם קבלת השירות. מדובר בהסכם המפרט בצורה ברורה מהו שכר הטרחה ומהי התמורה שתקבלו מבחינת מספר פגישות הגישור או ניהול התביעה, לרבות מספר הדיונים שבהם תקבלו ייצוג. במרבית המשרדים נהוג להציג תמחור גלובאלי עבור ניהול התביעות, עם מספר הדיונים הרלוונטי. עם זאת, חשוב לזכור כי ניהול התביעה עשוי לדרוש מעורך הדין פעולות שמעבר להסכם, כגון ניהול ערעורים, הגשת תביעות חדשות מצדכם או תגובות לתביעות חדשות שהגיש הצד השני, או שיידרשו יותר דיונים מהמספר המצוין בהסכם. מטבע הדברים, מצבים אלו כרוכים בעלויות נוספות ויש להבין את המשמעות מראש, כדי להימנע מהפתעות לא נעימות.
  • אין ספק כי שאלת העלויות מהווה סוגיה מרכזית בהליכי גירושין ומובן שאתם מעוניינים לחסוך. עם זאת, מה שכדאי להימנע ממנו הוא להתפתות לשכר טרחה נמוך במיוחד, הבא על חשבון ניסיון, וותק ומקצועיות, שכן בסופו של יום הדבר עלול להוביל להפסדים כבדים בהרבה ברמה הכלכלית והאישית. הדרך הטובה ביותר לחסוך בהוצאות היא כאמור ללכת על הסכם גירושין מחוץ לכותלי בית המשפט או בית הדין הרבני, במידה והתקשורת והמצב מול הצד השני מאפשרים זאת.

לפרטים נוספים, ליווי וייצוג בהליכי גירושין

למשרדנו ניסיון רב בליווי הליכי גירושין בכל סוגי התביעות והערכאות, ובניסוח הסכמי גירושין. נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה והתלבטות לגבי התהליך, וללוות אתכם מתחילתו ועד סופו. לפרטים נוספים ולקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג משפטי, הינכם מוזמנים לפנות אל משרד עורכי הדין דן לימור בטלפון/וואטסאפ 03-5704434.

האמור איננו תחליף לייעוץ משפטי.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות