מטרת שירותו של עורך דין מזונות ילדים

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

תחום המזונות הינו מורכב, ומצריך בקיאות מרבית והיכרות מעמיקה עם מספרם הרב של המשתנים והפרמטרים המשפיעים על הסכום וגובה התשלום החודשי. עורך דין המתמחה במזונות ושמלווה את לקוחותיו, מוכרח להכיר ולו את הניואנסים הקטנים ביותר, וזאת כיוון ששאלת המזונות רק הופכת למורכבת ומעניינת אף יותר מבעבר.

בבואם לקבוע את חיוב המזונות וביחס לשיעור המזונות, בתי המשפט צריכים לתת את הדעת ולשקלל ערב רב של נתונים ומשתנים שונים, ולתת לכולם את ביטויים בהחלטה הסופית.

תפקידו של עורך דין מזונות ילדים הוא ללוות את הלקוח עוד בטרם הוגשה התביעה. היערכות מוקדמת לקראת התביעה, התוויית אסטרטגיה משפטית נכונה הכוללת הערכת סיכונים, וכן הצפת סוגיות שעלולות להקשות ולהערים קשיים, כל אלו מתווים את הדרך אל עבר פתרונות יצירתיים ומוכנות מלאה לקראת ההליך המשפטי.

איננו עוסקים בהשוואות - אלא במצב הקיים

לראות עיניי, מטרתו של עורך דין המתמחה בדיני הגירושין בכלל, הוא בראש ובראשונה להציב את לקוחותיו אל מול המצב הנתון כפי שהוא, להבין אותו, ולחשוב ולעמוד על שתי הרגליים באיתנות ובנחישות.

טעות שגורה בה אני פוגש לעתים, היא בלקוחות שעורכים השוואה בין מקרה אחד לאחר, זאת מבלי שכל התמונה והעובדות ידועות לנו.

לקוח שמגיע אל משרדי ומדגים את חברו שמשלם רק X מזונות, או לקוחה המספרת לי על חברתה שמקבלת מזונות בגובה Y בעוד שהיא ייתכן ותקבל סכום נמוך מכך.

כל מקרה נבחן לגופו, ועל בית המשפט לשקלל נתונים שבהכרח משתנים בין תא משפחתי אחד לאחר. לא דומה מקרה אחד ובו ישנה משפחה בת 3 נפשות עם ילד עם צרכים מיוחדים, אל משפחה בת 4 נפשות עם ילדים הלומדים במסגרות רגילות.

לא יהיה זה נכון לקחת באופן שרירותי טעויות שרק יביאו למפח נפש, יטעו אותנו וידרבנו אותנו לערוך מהלכים שרק יהיה בעוכרינו.

המלצתי הכנה היא להתייעץ עם עורך דין גירושין כבר בשלבים הראשוניים, וזאת כדי שכל מהלך ומהלך, ייעשה באופן מחושב ונכון.

ליווי משפטי מתחילת הדרך ועד סופה

כאמור, תפקידו של עורך דין המתמחה במזונות ילדים, הוא ללוות את לקוחותיו עוד לפני התביעה, ולו רק אם הדברים עולים במחשבותיו של הלקוח.

מן הרגע שלקוח פונה אלי, ועד מתן פסק הדין בבית המשפט, זהו תהליך המצריך מוכנות גבוהה והיערכות אסטרטגית משפטית מדוקדקת.

בין אם מדובר בתכנון אסטרטגיה בטרם הגשת תביעת המזונות כנגד הצד השני, בין אם מדובר בצד המתגונן מפני תביעת מזונות שהוגשה כנגדו, הצפת היבטים אשר יכולים להוות כאתגר אל מול הערכאה המשפטית – כל דבר שיציב את ידינו על העליונה, מוכרח להילקח בחשבון.

איתנותם הכלכלית של הלקוחות

מתפקידו של עו"ד למזונות ילדים גם לשבת עם הלקוח, לתאר בפניו תמונה מיטבה ככל הניתן ביחס לזכויות והחובות של כל אחד מן הצדדים הנוגעים בדבר.

החל מהצפת כל העובדות הרלוונטיות וכל הנתונים הנחוצים, לרבות פוטנציאל ההשתכרות המוערך של כל אחד מן הצדדים, השכר הידוע של כל אחד מן הצדדים נכון להיום, שינויים משמעותיים שיש לקחתם בחשבון בשינוי בשיעור שכרו של הצד השני ועוד.

כך למשל, שינוי פתאומי כגון צמצום היקף העבודה של אחד מן הצדדים לצרכי ההליך המשפטי. גם נתון שכזה מוכרח להילקח בחשבון והוא יכול להציג את אחד מן הצדדים ככזה המשתכר פחות וכך בעל יכולת נמוכה יותר.

ביטוי פוטנציאל ההשתכרות, היכולת הכלכלית ואיתנותו הכלכלית של כל אחד מן הצדדים הוא קריטי למען ההליך המשפטי.

בתי המשפט לומדים על יכולתו הכלכלית של כל אחד מן הצדדים. לאו דווקא משיעור שכרו הנקוב בתלוש, אלא מיכולתו הכלכלית הכוללת של כל אחד מן הצדדים מתוך מקורות הכנסה נוספים דוגמת הכנסה פאסיבית מדמי שכירות, נכס בבעלות אחד מן הצדדים, רכב בהחזקתו, השקעות אחרות וכיוצא בכך.

בדיקת צרכי הילד/ים

רכיב נוסף עליו ישקוד עורך דינכם המייצג אתכם בתביעת מזונות ילדים, הוא כמובן צרכי הילד עצמו.

מה הם באמת צרכיו של כל אחד ואחד מן הילדים (או של הילד)? אני מפציר בלקוחותיי לפרט לי את המצב הנתון ככל הניתן.

היבט שנרצה להתייחס אליו הוא הזמן אותו כל אחד מן ההורים יבלה עם ילדיו. זמני השהות של ההורים, בהכרח משפיעים על שיעור המזונות הריאלי עבור כל ילד, וניתן לצפות את שיעור החיוב הצפוי.

שאלה שגורה: האם נוכל לדעת בוודאות מה יהיה גובה המזונות?

חשוב לי להדגיש כי אין אפשרות לנבא את הכרעתו המדויקת של בית המשפט.

החלטתי של בית המשפט או בית הדין הרבני, נובעת מן הדינמיקה המאפיינת כל מקרה ומקרה לגופו. עשויים להצטרף משתנים ופרמטרים נוספים שיהיו ידועים רק בהמשך ההליך המשפטי.

על-כן, אני מבקש מלקוחותיי לפרט לי כל היבט והיבט, גם אם הדבר נדמה כפרט 'זניח'. לכל המשתנים, תהיה השפעה כזו או אחרת על החיובים העתידיים ועל שיעור חיוב מזונות הילדים בפרט.

סיכום מטרתו של עו"ד מזונות

מטרתו של עורך דינכם, לראות עיניי, היא להוביל את הלקוח/ה לכל אורך ההליך המשפטי, החל מהתוויית אסטרטגיה משפטית, דרך ליווי צמוד וזמין ועד לסיוע ומתן ייעוץ מתמשך מעת לעת, גם לאחר ההליך המשפטי עצמו.

מעת לעת, בהחלט עשויות לעלות שאלות נוספות, ובין כל הליך משפטי וכל שינוי נסיבות כזה או אחר, מתעוררות שאלות חדשות; לקוח שלפתע למד וגילה דבר מה חדש אחרי שבית המשפט נתן את החלטתו, היבט חדש שעלה בתום דיון ועורר שאלות ותהיות חדשות.

תפקידו של עורך דין לענייני מזונות ילדים הוא להיות עם לקוחותיו בכל שלב ושלב בהליך המשפטי (וגם לאחריו), וזאת כדי לתת לו את המענה הנכון, הייעוץ המשפטי המתאים וההכוונה שישרתו את האינטרסים של הלקוח/ה על האופן הטוב ביותר.

ונחזור לרגע לבסיס - מהי תביעת מזונות ילדים?

תביעת מזונות ילדים היא תביעה לכל דבר ועניין, זהו הליך משפטי שמהווה למעשה עולם ומלואו.

חשוב להפריד בין הדברים ולהסביר כי מדובר בתביעה נפרדת. כמוה, ישנן תביעות רבות נוספות המתלוות להליך הגירושין: תביעת גירושין, תביעת מזונות אישה, תביעות על הרכוש המשותף של בני הזוג וכיוצא בזאת.

החל מן הרגע שמוגשת תביעת מזונות ילדים, הערכאה המשפטית תבקש לשמוע את עמדת הצד השני שיידרש להגיש כתב הגנה במועד הקבוע בתקנות, או בהתאם להחלטה שתינתן בנושא על-ידי הערכאה המשפטית.

מטרת בית המשפט היא לאפשר לכל אחד מן הצדדים להשמיע את טענותיו, ולמצות עד תום את ההזדמנות שניתנת לכל צד לשכנע את בית המשפט בעמדתו.

מזונות זמניים

כבר בשלב מוקדם יחסית בהליך המשפטי, עשוי בית המשפט לתת החלטה בדבר מזונות זמניים, שמשמעותם כשמם כן היא, והם מהווים החלטה זמנית עד שיינתן פסק דין שיסיים את התהליך.

אדגיש ואומר: אין בהחלטה על מזונות זמניים כדי להכריע בדבר סוגיות שהן במחלוקת, או כדי לחרוץ את גורל התיק. ההחלטה ניתנת אך ורק על סמך התרשמותו הראשונית הכללית של בית המשפט מטענות הצדדים עד לשלב זה ובהתאם למסמכים שהוגשו בתיק עד לאותו השלב.

הכרעת בית המשפט

עם תום ההליך המשפטי, ובמידה ולא הושגה הסכמה בין הצדדים, ייקבע מועד דיון לשמיעת הוכחות.

במקרים מסוימים, ייתכן והצדדים יהיו מחויבים גם בהגשת תצהיר, כל צד מטעמו, שאליו יצורפו כלל המסמכים עליהם ביקשו הצדדים להישען בהליך.

במועד דיון ההוכחות, שזהו גם השלב המכריע בהליך המשפטי, תינתן הזדמנות לכל אחד מן הצדדים לחקור את הצד השני, זאת במטרה להפריך את טענות הצד שכנגד.

הליך דיון ההוכחות, הוא ה'מאני טיים' של כל צד שמקבל הזדמנות לשאול את כל מה שבער בו באשר להתנהלותו של הצד השני. כל מה שרלוונטי כדי לנסות ולהוכיח את טענותיו וצדקתו בבית המשפט.

דוגמה:

כך למשל, תינתן ההזדמנות לאם לתחקר את האב המבקש לצמצם את חיובו במזונות ילדים. אותה האם תוכל לשאול אותו באשר לכל אותן הפעמים הרבות בהן ביטל את זמני השהות, לא הגיע לקחת את הילדים שלבסוף נשארו עמה; בכך למעשה הוא הגדיל את הנטל המונח על כתפיה.

דוגמה נוספת בדיון הוכחות בו ניתן לעמת את האם בנוגע להכנסות אותן הרוויחה בעת שניהלה קליניקה בבית, עוד בתקופה בה גרו יחדיו. על-ידי כך, ניתן להראות שהכנסותיה של האם גבוהות מן ההכנסות שלהן היא טענה ושהציגה בבית המשפט.

מהי חשיבות תפקידו של עורך דין גירושין? וכיצד הוא יכול לסייע?

היערכו אל התהליך עוד בשלביו הראשונים

חשוב לציין כי אין כל הכרח בחוק המורה על שכירת שירותיו של עורך דין עבור תביעת מזונות ילדים או תביעות אחרות.

אך החשיבות בליווי והייעוץ על-ידי איש מקצוע הבקיא בנבכי העולם המשפטי, היא רבה לאין שעור.

טעות בה לעתים אני פוגש במשרדי, היא בלקוחות המבקשים לצוות לצידם עורך דין בשלב ההוכחות, הלא הוא השלב המכריע בתיק.

חשיבותו של עורך דין מזונות ילדים ועורך דין גירושים בכלל, טמון כבר בראשיתו של ההליך המשפטי, ואף עוד בטרם החל ההליך. זאת מן הטעם שהליך ההוכחות הוא שלב בו קשה להפוך את הקערה. אם יחסר לנו דבר מה בהליך ההוכחות, הרי שאין דרך חזרה ואין דרך לתקן זאת, זאת למעט ניסיון למקצה שיפורים בעת הליך ההוכחות עצמו.

היערכות מוקדמת עם עורך דין הבקיא בתביעת מזונות ילדים, יאפשר לנו לצרף מסמכים מהותיים, לערוך עבודת הכנה מקדימה, ולבנות את היסודות הראשוניים והחשובים עבור השלבים המכריעים.

ככל שנשכיל לעבוד באופן נכון ואסטרטגי בצעדינו הראשונים, כך הדבר ישרת אותנו בסוף התהליך.

התייעצו עם משרדנו

משרד עורכי דין דן לימור מתמחה בדיני הגירושין והמשפחה, ומספק ללקוחותיו מעטפת משפטית מלאה, ואסטרטגיה משפטית המותאמת באופן אישי לנסיבות כל תיק ותיק.

בכל שאלה והתייעצות עם עורך דין לתביעת מזונות ילדים, אנו מזמינים אתכם להיוועץ עם משרדנו.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות