מהי תביעת שלום בית?

דן לימור עורך דין משפחה

מאת: עורך דין דן לימור

תביעה לשלום בית היא תביעה מתחום היחסים הזוגיים. תביעה זו מוגשת כאשר מסיבות אילו ואחרות עולה מערכת היחסים הזוגית על שרטון, אך אחד מהם מבקש לנסות ולשקם אותה על מנת לשמור על מערכת חיי הנישואין שלמה.

במסגרת תביעת שלום בית עותר צד אחד נגד בן או בת הזוג, ומבקש לאפשר לשני בני הזוג (שני הצדדים) תקופת ביניים לצורך ניסיון ליישב את ההדורים ביניהם. מדובר בתביעה משפטית לכל דבר וענין במסגרתה יש להגיד כתב תביעה מפורט. 

על פי חוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין), תשי"ג-1953 הסמכות לעסוק בתביעות אלה שייכת לבית הדין הרבני שבסמכותו גם לתת צווי ביניים.

הסכם שלום בית

בדרך כלל מדובר על הליך חד צדדי שבמהותו עוסק בכפיית רצונו של אחד מבני הזוג על האחר – את המשך חייהם יחד כזוג נשוי, ובעצם למנוע את המשך הליך הגירושין. 

כאמור, תביעה לשלום בית מוגשת לבית הדין הרבני על ידי הצד שמבקש להימנע מגירושין. לא אחת מוגשות תביעות לשלום בית רק כדי לעכב הליכים משפטיים ולא מהסיבה הראויה, אליה הסכם שכזה מכוון. לעתים קורה כי, במקרים בהם נראה לבית הדין הרבני שניתן לשקם את חיי הנישואין של הזוג, בית הדין יזום ויכפה את ההליך – לתקופה שתקבע על ידו.

בהסכם שלום הבית יקבעו בני הזוג את אופן ואופי ניהול חייהם המשותפים. הוא עשוי לכלול פרטים על אופן גידול הילדים, מערכות החינוך, זמני ומיקום הארוחות, כלכלת הבית, שעות פנאי, צווי עיכוב יציאה מהארץ לתקופה מוגדרת, עיקולים זמניים, חיוב למגורים משותפים ועוד. כל דבר שיעלה על רוחם של בני הזוג יכול להתווסף להסכם. על פי רוב מוצע הסכם שכזה על מנת למנוע פרידה של בני זוג בעקבות משבר בחיי הנישואין, אך לעיתים ניתן לראות על פי חלקים במסגרתו המצביעים על חוסר תום לב, דבר שיוביל לדחייתו.

הסכם שלום בית עלול להיות מוצע גם תוך כדי הליך הבקשה לגירושין.

בית הדין הרבני הוא שנותן תוקף להסכם, שלאחר חתימתו ומתן התוקף על ידי בית הדין הרבני, יחשב למסמך משפטי מחייב ולהפרתו תוכלנה להיות השלכות שונות.

הסכם שלום בית - בבית המשפט לענייני משפחה

תובענה לישוב סכסוך – מוגשת לפני הגשת תביעה בין בני זוג, לבית המשפט לענייני משפחה.

גם תובענה זו מוגשת כטקטיקה להשהיית הליכים, או לחילופין פתיחת תביעה ע"י אחד מבני הזוג וכך נחסמת כל אפשרות להתנצחות והתנגשות סמכויות בין בית המשפט לענייני משפחה לבין בית הדין הרבני (ראו גם מרוץ הסמכויות).

לסיכום

כפי שאתם יכולים לראות, דיני הנישואין, הגירושין והנלווים להם הם סבוכים מאד ומצריכים ידע רב. הפערים העצומים שבין בית הדין לענייניי משפחה לבתי הדין הרבניים, העובדה שלעתים רבות אחד משני הצדדים פועל פעולות שאינן בתום לב, כל אלה עלולים ליצור תסבוכות שחלקן אינו צפוי אך יכול להימנע.

ליווי מקצועי של עורך דין לענייני משפחה, לאורך כל הדרך, הוא נחוץ לצורך תמיכה בהליך, הבנת ההשלכות והגעה אל סוף המסלול המתיש בבטחה.

תוכן עניינים
שתפו מאמר זה
מאמרים נוספים
מלאו את הפרטים ואנו נשוב אליכם בהקדם:
שירותי המשרד
אודות משרד עו"ד דן לימור

נגישות